مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تروریسم سایبری و ابعاد مختلف آن

آوای سنت : اختراع مفهوم جدید تروریسم سایبری سبب می شود تا این حق اختراع برای بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل محفوظ باشد.

او چهارشنبه گذشته در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی سایبری در تل آویو، ایران را پیشگام تروریسم سایبری دانست.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، به نظر می رسد تمایل اسرائیل به استفاده از واژه تروریسم محدودیتی ندارد.

این اصطلاح ریشه در جنگ فرانسه به نام “حکومت وحشت” دارد که معمار آن ماکسیمیلیان روبسپیر (یکی از رهبران انقلاب فرانسه)بود،تعبیر شفاهی این کلمه ترس است و در گذر زمان، معنای تحمیل وحشت از طریق عملیات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان را به خود گرفته است.

هدف آن ایجاد ترس برای رسیدن به یک هدف سیاسی، نظامی یا شخصی است. این گونه بود که مفهوم فعالیت های تروریستی به دنیای اصطلاحات اسراییلی رسید که در زبان عبری به عملیات خرابکارانه نیز ترجمه می شود.

اسرائیلی ها، به ویژه رهبران سیاسی و نظامی این رژیم، این کلمه را دوست دارند.

به تروریسم معمولی مشتقاتی مثل تروریسم سیاسی و تروریسم قانونی اضافه شد. هدف از آن انکار حقوق فلسطینیان برای مبارزه با اشغالگری از طریق ابزارهای دیپلماتیک برای تحت فشار قرار دادن کشورها با هدف تغییر نگرش آنها نسبت به اسرائیل بود یا راههای قانونی مانند طرح دعوی علیه نیروهای امنیتی در دادگاه کیفری بین المللی.

اما این تلاش ها برای فلسطینی ها تروریسم محسوب نمی شود ، بلکه دقیقا عکس آن است.

استفاده از قابلیت سایبری، تروریسم تلقی نمی‌شود، بلکه در سال‌های اخیر به ابزاری گسترده‌تر برای دستیابی به اهداف متعدد و متنوع تبدیل شده است.

این ابزار به قانون شکنان کمک می کند تا جرایم اقتصادی مانند سرقت پول، کلاهبرداری و جرایم هویتی را انجام دهند، سرقت و جعل هویت دیگران و سرقت اطلاعات را امکان پذیر می کند و با کمک آن می توان اطلاعات نادرست را در تلاش برای تحریف واقعیت و ایجاد واقعیت جایگزین منتشر کرد.

ابزارهای سایبری می توانند بر آگاهی عمومی در تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارند،کاری که روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا و در بریتانیا، فرانسه و …انجام داد.

در جبهه نظامی و امنیتی، ما باید در مورد سایبری از زاویه جنگ صحبت کنیم،نه تروریسم.

از زمان جنگ جهانی اول، جنگ در سه سطح زمین، دریا و هوا انجام شده است. حدود بیست سال پیش، بعد چهارم جنگ که سایبر است شروع به توسعه کرد و اکنون نیز بعد پنجم به آن اضافه شده است که هوش مصنوعی است.

آسیبی که یک جنگ سایبری می تواند به دشمن وارد کند بسیار زیاد است و ممکن است منجر به کشته شدن صدها هزار نفر شود.

مثلا اگر سیستم‌های کامپیوتری بیمارستان‌ها از کار بیفتند، مردم خواهند مرد. به جای پرتاب موشک به یک نیروگاه، کامپیوترهای آن کشور هک می شوند.

اگر یک نیروگاه هسته ای فلج شود، ممکن است گرد و غبار رادیواکتیو ساطع شود. و اگر کامپیوتر سدها مختل شود، سیل می آید. اگر کامپیوترهای شرکت های آب از سرویس خارج شوند، منابع آب ممکن است مسموم شود، چیزی که معاون فرمانده واحد ۸۲۰۰ اطلاعات نظامی هفته گذشته در همان کنفرانس سایبری در تل آویو فاش کرد.

بیهوده نیست که اقتدار رئیس جمهور آمریکا برای دستور استفاده از جنگ سایبری علیه کشور دشمن بر اساس اختیارات وی در استفاده از سلاح های هسته ای است.

خسارات جنگ سایبری ممکن است مشابه پرتاب بمب هسته ای باشد، اما با این تفاوت که جنگ سایبری هیچ ردی از خود بر جای نمی گذارد. از دیدگان پنهان است و اجازه می دهد تا انجام دهنده آن ،مسئولیت انجام کارش را انکار کند.

اسرائیل و ایالات متحده (و بعداً چین و روسیه) اولین کسانی بودند که به این موضوع پی بردند و قابلیت های تکنولوژیکی گسترده ای را در این زمینه توسعه دادند.

واحد ۸۲۰۰ اطلاعات نظامی، NSI و فرماندهی سایبری آمریکا از جنگ سایبری علیه ایران استفاده کردند. این اتفاق در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ رخ داد،که با انجام آن، ویروسی به نام «استاکس‌نت» به رایانه‌هایی معرفی شد که سانتریفیوژها را در یک سایت غنی‌سازی اورانیوم در نطنز تأمین می‌کردند و این کار به یک سوم دستگاه های این سایت آسیب زد.

از آن زمان، اسرائیل توانایی‌های خود را توسعه داد و موساد و واحد ۸۲۰۰ اسرائیل،حملات سایبری علیه رایانه‌های سایت‌ها، پایگاه‌های ارتش و ساختارهای غیرنظامی حیاتی در ایران انجام می دهند.

حرکت کشتی ها در بندرعباس و همچنین پمپ بنزین ها و ایستگاه های قطار فلج شد. هفته گذشته نیزخسارت قابل توجهی به سه کارخانه تولید فولاد وارد شد.

زمانی که ایران متوجه شد اسرائیل و ایالات متحده در حال جنگ سایبری علیه این کشور هستند، شروع به واکنش کرد. بانک های آمریکایی و همچنین رایانه های شرکت نفتی آرامکو عربستان آسیب دیدند. روزی نیست که ایران با یک جنگ سخت پاسخ اسرائیل را ندهد، حتی اگر با موفقیت بسیار کمی همراه باشد.

بنابراین، متهم کردن ایران به تروریسم سایبری توسط گانتز، ریاکارانه است. اگر آنچه ایران انجام می دهد تروریسم است، پس فعالیت های اسرائیل نیز قطعا تروریسم است.

این سخنان گانتز بیهوده است زیرا بیست سال است که جنگ پنهانی بین ایران و اسرائیل در جریان است که در آن از همه ابزارها از جمله جنگ سایبری استفاده می شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن