مقالات و یادداشت ها

توافقنامه عادی سازی مناسبات با اسرائیل و صلح و امنیت منطقه

آوای سنت : در حالی که کنگره در حال حرکت برای تحکیم توافقات آبراهام است ،توافقات عادی سازی بین اسرائیل و امارات، بحرین، مراکش و سودان که جرقه آن با اولین امضای امارات و اسرائیل در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، سرو صدای زیادی را ایجاد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، توافقات عادی سازی را رویکردی جدید برای برقراری صلح و همکاری اقتصادی در منطقه و بهبود شرایط فلسطینی های ساکن در سرزمین هایی که اسرائیل آنها را اشغال کرده است، توصیف کرد.

بسیاری هم  ابراز نگرانی کردند که این توافقات ممکن است تنها توجیهی برای پمپاژ تسلیحات بیشتر به منطقه بدون انجام اقدامی برای ارتقای صلح و ثبات در خاورمیانه و شمال آفریقا باشد.

نیویورک تایمز گزارش داد که فروش نرم افزار جاسوسی اسرائیل( پگاسوس) نقشی نامرئی اما حیاتی در مذاکره برای توافق نامه های عادی سازی بازی کرده است.این نرم افزار توانایی امارات متحده عربی را برای نظارت بر مخالفان و مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور افزایش داد.

اکنون اقداماتی برای قانونی کردن توافقات در ایالات متحده از طریق عادی سازی قوانین روابط اسرائیل یا آنچه به عنوان قانون ایرنا شناخته می شود، در کنگره در حال انجام است که می تواند در آینده به رای گذاشته شود،این موضوع سبب شد تا آینده عادی سازی اهمیت بیشتری پیدا کند.

در حال حاضر نیز جلسات حزبی در مورد توافق‌های عادی سازی در مجلس نمایندگان و سنا تشکیل می شود.اما اعضا باید قبل از ارائه حمایت بی قید و شرط از توافقات عادی سازی به دقت فکر کنند وگرنه ایالات متحده به زودی در شبکه ای از رژیم های خودکامه با پیامدهای منفی جدی برای منافع ایالات متحده در صلح و ثبات در خاورمیانه و شمال آفریقا درگیر خواهد شد.

 توافق‌نامه آبراهام،ماهیت واقعی خود را در گزارش جدید موسسه یهودی امور امنیت ملی، که یک اندیشکده تندرو نومحافظه‌کار در واشنگتن است نشان داده است.

هشت افسر نظامی و دیپلمات سابق بر روی این گزارش کار کردند که ۷ نفر از آنها با صنعت تسلیحات، از جمله شرکت هایی که سلاح می فروختند یا با امارات تجارت می کردند، ارتباط داشتند.

این گزارش درباره پیامدهای این توافق صریح و صادقانه بود و خاطرنشان کرد که یکی از عوامل مهم در موفقیت دولت ترامپ، تمایل او به ارائه مشوق های مهم در رابطه با روابط دوجانبه با ایالات متحده از جمله فروش تسلیحات به شرکت کنندگان عرب حاضر در توافق از جمله امارات است.

همزمان با الحاق امارات به این توافقنامه ها، دولت ترامپ به ابوظبی ۲۳ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی از جمله جنگنده های اف-۳۵ و پهپادهای مسلح و همچنین ۱۰ میلیارد دلار مهمات پیشنهاد داد که البته اینها ابزار صلح نیستند.

این قرارداد تسلیحاتی به ترتیب با ۴۶ و ۴۷ رای در سنا رد شد که نشانه ای از گستردگی جنجال ایجاد شده بود.این قرارداد تسلیحاتی اکنون به دلیل کاهش محدودیت های عملیاتی مربوط به F-35 توسط امارات محدود شده است. اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اطمینان داد که واشنگتن به انجام این توافق متعهد است.

این قرارداد نه تنها موجب تشدید اشغالگری اسرائیل و ظلم به فلسطینیان شده است. بلکه ایالات متحده را به شبکه‌ای از رژیم‌های استبدادی در خاورمیانه و شمال آفریقا پیوند می‌دهد، به گونه‌ای که توانایی دولت بایدن یا هر رئیس‌جمهوری آینده را برای کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه را تضعیف می کند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که این توافقنامه ها یک بلوک ضد ایرانی را تقویت کند که باعث تعمیق اختلافات در منطقه و افزایش چشم انداز جنگ شود.امارات متحده عربی با توجه به سابقه ضعیف حقوق بشری و رفتارهای بی پروا در منطقه، نگران کننده ترین کشور در این رتبه بندی است.

امارات شریک کامل عربستان سعودی در جنگ ویرانگر در یمن است که منجر به کشته شدن ۲۵۰ هزار غیر نظامی و همچنین تخریب زیرساخت های حیاتی از جمله جاده ها، امکانات بهداشتی و حتی مدارس در این جنگ شد.

امارات سعی کرده نقش خود را در درگیری با کاهش حضور نیروهای خود در صحنه نبرد، پنهان کند، اما همچنان به ارسال سلاح، آموزش و تامین مالی شبه‌نظامیان افراطی که در نقض گسترده حقوق بشر دست دارند و شبکه‌ای از زندان‌های مخفی را اداره می‌کنند، ادامه می‌دهد.

امارات همچنین نسبت به تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده غیرمسئولانه عمل کرده و برخی از سلاح ها و خودروهای زرهی را به شبه نظامیان تحت حمایت خود منتقل کرده است که برخی از آنها شامل اعضای فعلی یا سابق القاعده هستند.

یمن تنها جایی نیست که امارات در آن جنگی را آغاز کرد که هنجارهای بین‌المللی و منافع آمریکا را نقض کرد.

امارات همچنین با نقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل و با هدف حمایت از خلیفه خفتر در جنگ داخلی لیبی مداخله کرد. این کشور با انجام حملات پهپادی در لیبی تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت.امارات همچنین پهپادهایی را به دولت اتیوپی عرضه کرد که از آن در جنگ داخلی آنجا علیه مخالفان استفاده شد.

دیگر روابط مشکوک که با توافق آبراهام تقویت شد ارتباط با نیروهای ضد دموکراتیک در سودان است که این کشور در ازای امضای توافقنامه نیز از فهرست تروریسم آمریکا خارج شد.دولت ترامپ همچنین از اشغال صحرای غربی توسط رژیم مراکش در ازای پیوستن مراکش به این توافق نامه ها حمایت کرد.

با توجه به اینکه این توافق نامه های عادی سازی، برای صلح، امنیت و حقوق بشر خطرناک است، اکنون زمان آن نیست که تلاش کنیم آنها را دائمی کنیم،حتی گسترش این توافق نامه عادی سازی نیز به صلاح نیست.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن