مقالات و یادداشت ها

توضیحات حافظ اسماعیل در خصوص تصمیم شورای راهبردی اهل سنت

تشریح روند تصمیم گیری شورای راهبردی اهل سنت ایران‌

آوای سنت : ملت شریف ایران و جامعۀ اهل‌سنّت سرافراز، از جایگاه یک عضو کوچک شورای راهبردی اهل‌سنّت لازم می‌دانم دربارۀ چگونگی شکل‌گیری و فعالیت این شورا و تصمیمی که اتخاذ شده است، نکاتی را به اطلاع عزیزان برسانم:

? ۱. حدود ۱۰ روز است که با مشورت و صلاح‌دید شماری از علما و شخصیت‌های شاخص اهل‌سنّت کشور، شورایی تحت عنوان «شورای هم‌اندیشی/ راهبردی اهل‌سنّت» در تهران شکل گرفته است. دربارۀ شاکلۀ اصلی این شورا لازم به توضیح است که این شورا از ۱۵ عضو تشکیل شده که همه افرادی شاخص و معتمد و از فعالان سیاسی و مدنی، ازجمله چند تن از نمایندگان فعلی و ادوار اهل‌سنّت مجلس از سراسر کشور هستند. دربارۀ مکانیزم انتخاب اعضای این شورا باید عرض شود که اکثر اعضا همان کسانی هستند که سال ۱۳۹۶ در آستانۀ دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری نشستی با حضور علما و شخصیت‌های برجستۀ اهل‌سنت کشور در تهران و شکل‌گیری «شورای راهبردی اهل‌سنّت ایران»، مأموریت یافتند با کاندیداهای آن دوره مذاکره و گفت‌وگو کنند، امری که سرانجام به اعلام حمایت از جناب دکتر حسن روحانی و در نتیجه پیروزی قاطع ایشان منتهی شد.

? ۲. اعضای شورای راهبردی اهل‌سنّت طی این مدت با کاندیداهای سیزدهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری و نمایندگان درجۀ یک آنها ارتباط و دیدار داشته و مطالبات قانونی و بحق جامعۀ اهل‌سنت را با صراحت تمام با آنها در میان گذاشته‌اند. اکثر نامزدها خواسته‌های جامعۀ اهل‌سنّت را خواسته‌های معقول و بحقی دانسته و قول پیگیری آنها را در چارچوب ظرفیت‌های قانونی داده‌اند. برخی نیز در برنامه‌های تبلیغاتی خود به مواردی از آنها تصریح کرده و در صورت پیروزی به پیگیری آن متعهد شده‌اند.

? ۳. جامعۀ اهل‌سنّت ایران در منش سیاسی و پیگیری مطالباتش، جریانی مستقل است و در چارچوب جناح‌های سیاسی موجود کشور از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نمی‌گنجد، و همواره سعی کرده با تحلیل شرایط موجود کشور به کنش سیاسی بپردازد.
از شروع دورۀ اصلاحات تاکنون در ظرف این ۲۴ سال، اکثریت جامعۀ اهل‌سنت ایران با اصلاح‌طلبان همراه شده‌اند تا هم از منافع ملی کشور پاسداری کنند و هم راهی برای حل مشکلات خاص خود بیابند. متأسفانه این همراهی با اینکه برای اهل‌سنّت هزینه‌های گزافی را به‌دنبال داشت، تاکنون نتایج درخوری نداشته است؛ چراکه اصلاح‌طلبان به اذعان خودشان نتوانسته و در مواردی نخواسته‌اند مشکلات خاص اهل‌سنت را پیگیری و حل کنند و از رنج‌هایشان به‌ویژه در باب تبعیض‌ و فشارهای مذهبی چیزی بکاهند؛ امری که سبب یأس و ناامیدی از آنان شده است.

? در این دوره بسیاری از شخصیت‌های مطرح اهل‌سنت با درنظرگرفتن تمام جوانب تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند، اما اعلام کردند که رأی خود را به کسی می‌دهند که متعهد به حل مشکلات‌شان شود و همچنین تضمینی برای موفقیتش وجود داشته باشد و از عهده کارها برآید. اعضای شورای راهبردی نیز به تمام نامزدها اعلام‌ کردند به هرکسی که بتواند در راستای حل مشکلات خاص‌ جامعۀ اهل‌سنت گام بردارد و آنان را به خواسته‌های بحق و قانونی‌شان برساند، رأی خواهند داد.
براین‌اساس اعضای شورای راهبردی در مذاکره با مسئولان ستاد آیت‌الله رئیسی به نتایج خوبی رسیدند. شخص آیت‌الله رئیسی نیز گفت‌وگوی تلفنی با علمای شاخص اهل‌سنت داشته است. از مجموع مباحث مطرح‌شده در این مذاکرات و گفت‌وگو این جمع‌بندی صورت گرفته که ایشان معتقد است مشکلات و مطالبات اهل‌سنت راه‌حل قانونی دارد و خواسته‌هایشان در چارچوب قانون اساسی قابل پیگیری و حل است و اینکه مشکلات اهل‌سنت درواقع مشکلات همه است و ایشان در چارچوب قانون برای حل آنها تلاش‌خواهند کرد. ضمن اینکه اهل‌سنت دراین‌مدت به همین تحلیل و باور رسیدند که در شرایط فعلی کشور و نظام جمهوری اسلامی از بین نامزدهای موجود ایشان از توان و پشتوانۀ بیشتری برای رسیدگی به مشکلات کشور و اهل‌سنت برخورداراند.

? ۵. در نتیجه روز شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، براساس ۱۱ رأی موافقِ اعضای شورای راهبردی اهل‌سنّت، جمع‌بندی صورت گرفت و با مشورت علمای شاخص تصمیم بر این شد که در این دوره از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اعلام حمایت شود. سه نفر از ۱۵ عضو شورا رأی مخالف و یک نفر رأی ممتنع داشتند. لازم به ذکر است که طبق آیین‌نامۀ داخلی شورا، هر تصمیمی فقط در صورتی می‌توانست نهایی شود که نصف به‌علاوه یکِ کل اعضای شورا به آن رأی مثبت دهند.
حضرت شیخ‌الاسلام هم به ما همین توصیه را کرده بودند که اکثریت اعضای شورا هر تصمیمی گرفتند، همان تصمیم تصمیم نهایی است.

? ۶. ما قبول داریم که در شرایط فعلی از کل جامعۀ اهل‌سنت نمایندگی نمی‌کنیم. شورای راهبردی متشکل از جمعی از نخبگان اهل‌سنت بوده است.

هیچ‌گاه نگفته‌ایم که این جمع از کل اهل‌سنت کشور نمایندگی می‌کند. کسانی که پذیرش این تصمیم برای‌شان سخت است، در انتخاب خود آزادند. ما این تصمیم را با در نظرگرفتن منافع ملی و نیز منافع آحاد جامعۀ اهل‌سنت ایران گرفته‌ایم. برای ما هم اتخاذ این تصمیم سخت بوده است. ان‌شاءالله که پس از انتخابات کسانی که امروز نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند، به این نتیجه برسند که این تصمیم به نفع جامعۀ ما بوده و شخصیت‌های دلسوز اهل‌سنت بر آن اشراف داشته و خیرخواهانه چنین موضعی گرفته‌اند. همچنین امیدواریم که با روی کار آمدن دولت جدید، فضای اطمینان‌بخشی در کشور حاکم شود و وعده‌ها محقق گردد و موافقان و منتقدان برای یکدیگر دعای خیر کنند. والسلام.

✍️ محمداسماعیل ملازائی
یکی از اعضای شورای راهبردی اهل‌سنّت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن