مقالات و یادداشت ها

تیراندازی در عروسی شادی نیست، حماقت است!

محسن دامنی

آوای سنت : چند سالی است که تقریبا در بیشتر عروسی ها یک رسم بسیار بد رواج یافته است بنام تیراندازی کردن! آری، چند سالی می شود که این فرهنگ نامبارک در حال فراگیر شدن است و کمتر دامادی پیدا می شود که حاضر شود در عروسیش تیراندازی نشود! تقریبا بیشتر دامادها عدم تیراندازی در عروسی شان را یک ضعف بزرگ برای خود می دانند. از همین رو، ترجیح می دهند با هر شیوه ای ولو قرض گرفتن از بانک و دوست و آشنا در عروسی شان تیراندازی شود. این رسم نامیمون، علاوه بر پیامدهای منفی بیشمار اقتصادی مثل اسراف و تبذیر، پیامدهای دیگری هم داشته است.

یکی از پیامدهای جبران ناپذیر این رسم زشت، تیرخوردن کسانی است که در مراسم جشن عروسی حضور داشته و به سبب اصابت گلوله جان به جان آفرین تسلیم نموده اند و جشن عروسی به مراسم غم و اندوه تبدیل شده است.

در ایام تعطیلات سال نو که مقارن با برگزاری جشن های عروسی در بلوچستان است، شاهد تیرخوردن و کشته شدن چندین انسان در مراسمات عروسی در سطح شهرهای بلوچستان بودیم که اتفاقا اخبارش در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود!

هیچ عقل سلیمی مخالف شاد بودن جوانان نیست و اتفاقا برگزاری جشن عروسی بهترین میدان برای ابراز شادی جوانان است، اما آنچه نگران کننده است و می بایست جهت مدیریت آن از سوی برگزارکنندگان مراسمات عروسی تهمیداتی اندیشیده شود تا شادی جایش را به غم ندهد این است که این ذهنیت را که عروسی ای که در آن تیراندازی نباشد – به قول بعضی جوانان امروزی دیگر عروسی نیست – را از ذهن خود پاک کنند، زیرا بدون تیراندازی کردن هم می شود بسان دهه های ماضی شادی خویش را ابراز نمود و نهایت بهره را از برگزاری جشن عروسی برد.

اخیرا نیز در ایرانشهر بازهم اتفاق ناگواری در یک مراسم عروسی افتاده است و یک کودک معصوم به ضرب گلوله هایی که از لوله تفنگ بیرون آمده، کشته می شود و مراسم در یک چشم به هم زدن به عزای عمومی تبدیل می شود.

آنچه جای بسی تاسف و تامل است، اینکه چرا چنین رسوماتی منفی که با عرف و فرهنگ اصیل مردمان این کهن دیار مغایرت دارد، باید در جامعه رواج داشته باشد و برای برچیده شدنش از سوی ما مردم و مسئولان عزیز اقدامی صورت نمی گیرد تا چنین اقدام ضد فرهنگی که به بهانه شادی کردن، در مراسمات عروسی جریان دارد، گرفته شود؟ تا بیشتر از این شاهد پرپر شدن هیچ انسانی نباشیم!

از همین رو، ضمن درخواست از مسئولان در خصوص برخورد قاطع با افرادی که در عروسی ها تیراندازی می کنند نیز از خود مردم خواستاریم که به هیچ وجه اجازه ندهند در عروسی فرزندان و عزیزانشان تیراندازی شود. زیرا تیراندازی کردن یک رسم بسیار زشت است و جز هزینه اقتصادی و جانی دیگر عایدی برای برگزار کنندگان عروسی ها نداشته، و نخواهد داشت!

امید که چنین شود و هم مسئولان عزیز به نوبه خود به صورت مستقیم در برچیده شدن چنین بساطی ورود کرده و جلوی چنین مواردی را بگیرند و هم خود مردم عزیز نسبت به چنین اتفاقات نامیمونی بی تفاوت نباشند و برای جلوگیری از آن، دست به کار شوند!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن