گفتگو و مصاحبه

استقبال عمومی مردم به مراسم فارغ التحصیلی طلاب

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت ترکمن، گذر از شعار به مرحله عمل را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار ما الحاج شاه محمد آخوند قره قول در گفتگو با خبرنگار ما یکی از رسوم رایج دینی در بخش های مختلف استان گلستان را برگزاری مراسمات جشن فارغ التحصیلی در حوزه های علمیه خواند و گفت:
برگزاری چنین مراسم هایی از یک فرهنگ غنی سرچشمه می گیرد، زیرا می خوانیم که مردم از قدیم الایام با حضور پررنگ خود در اینگونه آئین ها به تکریم اساتید مدارس دینی پرداخته و خود را شریک جشن فارغ التحصیلان می دانند. بدون شک برگزاری مراسم فارغ التحصیلی با مشارکت آحاد مردم محقق می گردد. این در واقع یک جشن مردمی است که میراث گذشتگان برای مردم حاضر بشمار می رود و تا قرن ها ادامه خواهد یافت.

آخوند قره قول حضور قومیت های سایر مناطق را نقطه قوتی برای طلاب فارغ التحصیل شده دانست و افزود:
مسلما مشارکت آحاد مختلف جامعه در این بزم و شادمانی باعث ترغیب عموم برای تشویق فرزندان شان در کلاس های مکاتب قرآنی و همچنین ثبت نام در حوزه های علمیه می شود. شما هیچ شخص مسلمانی را نمی توانید پیدا کنید که به قرآن خواندن فرزندش افتخار نکند. بسیاری از مردمی که در مراسمات فارغ التحصیلی و یا ختم قرآنی حاضر می شوند آرزو دارند تا اولادشان نیز در این مسیر الهی گام بردارند. این همان راهی است که منجر به سعادت دنیا و کامیابی در آخرت می شود.

این امام جمعه اهل سنت ترکمن تاکید کرد:
با تحولات در زمینه ارتباطات اکثریت اقشار جوان جامعه در معرض آسیب های فضای مجازی قرار گرفته اند و باید از شعار به مرحله عمل گذر کنیم. قرآن و یادگیری مفاهیم آن می تواند بهترین بازدارنده در برابر خطرات و آسیب ها باشد. با رشد تکنولوژی متاسفانه از سوی دیگر مفاسد اخلاقی نیز به تدریج بیشتر شده اند و ما نیاز به بنیه ای داریم که راهگشای فرزندان مان در ضمن تحصیل و کسب دانش در شرایط کنونی باشد. امروز گرچه مسائل مادی و امور معیشتی بر زندگی مردم سایه افکنده و از سوی دیگر جوانان دغدغه کار، اشتغال و ازدواج دارند، لیکن ضروریات دنیوی نباید زیست ایمانی ما را تحت تاثیر قرار داده و ناخواسته در منجلاب های فریبنده گرفتار شویم.

آخوند قره قول غنای مدارس دینی و حوزه های علمیه را باعث بالندگی دنیای اسلام توصیف کرد و یادآور شد:
در زمانی نه چندان دور دین به شکل بهتری در زندگی ها جریان داشت. توقع مردم در آن حد نبود که در طول شبانه روز به دنبال کسب مال و اندخته دنیوی باشند. به صله رحم عمل می شد. زکات ها سر وقت و بدون کم و کاست پرداخت می شدند و دستگیری از حال همسایه جزو اولویت مهم به حساب می آمد.

سفارش مهم قرآن نیز بر همین اساس و در جهت تقویت باورهای دینی در فرد و میان خانواده است. باید در نگرش ها تجدید نظر کرده و ضمن هرکاری خدای متعال را در نظر بگیریم. اگر مشکلی داریم گشایش آن را خالق یکتا بخواهیم. چنانچه دچار وسواس و نگرانی می شویم به کلام الله پناه ببریم. مادیات اسباب زندگی هستند، لیکن با اهتمام به معنویات و اشاعه فرهنگ و سنن اسلامی خواهیم توانست به آن نیز در حد ضرورت دسترسی پیدا کرده و زندگی توام با ایمان، اخلاص و عمل صالح داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن