مقالات و یادداشت ها

جامعه یهودیان آمریکا علیه نتانیاهو

 

آوای سنت : بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه، حضورخود در کنفرانس سالانه فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی را که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس دولت صهیونیستی درتل‌آویو برگزار می‌شد را لغو کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، امتناع نتانیاهو ازحضور در کنفرانس و سخنرانی در آن به این دلیل بود که او اطلاعات موثقی به دست آوردکه معترضان به کودتای قضایی قصد دارند نه تنها در بیرون سالن تظاهرات کنند، بلکه قصد تحریم وممانعت ازسخنرانی وی را نیز دارند.

برخی درباره این بحران می گویند بین گروه های یهودی در ایالات متحده ودولت راستگرای فعلی اسرائیل شکافی وجود دارد که موجب خشم و انتقاد شدید گروه های یهودی شد.

آنها معتقدندکه کودتای قضایی،توانایی یهودیان آمریکایی را برای ادامه بازاریابی برای اسرائیل به عنوان یک دولت دموکراتیک تضعیف می کند.این تحولات همزمان با افزایش پرسش‌ها درجامعه یهودیان آمریکا درمورد امکان‌پذیری رابطه با اسرائیل،کاهش دلبستگی به این رژیم،وتمایل فزاینده جوامع یهودی آمریکا به امور داخلی است.

مرحوم دکترعبدالوهاب المسیری نویسنده دایره المعارف«یهود،یهودیت وصهیونیسم»از به کار بردن واژه جالیه(گروه اقلیت از یک کشور که در سرزمینی غیراز وطن اصلی خودزندگی می کنند) برای یهودیان خودداری کرد.

او در عوض برای آنها از کلمه گروه استفاده کرد و فرهنگ لغت صهیونیستی به طورکلی مملو از اصطلاحات دارای بار ایدئولوژیک و احساسی است که برای جلب همدردی وحمایت ومشروعیت بخشیدن به پروژه شهرک سازی است.

بحث برسر مسئله وطن وتبعید عامل اولین بحران بین گروه های یهودی در ایالات متحده و اولین دولت اسرائیل بود،زیرا سران این گروه ها با تاکید بر اینکه آنها در وطن خود یعنی آمریکا زندگی می کنند،خود راجوامعی درتبعید تلقی نمی کردند و اینکه معتقد بودند مرکز یهودیان درآمریکا یک مرکز یهودی است که اهمیت آن کمتر از آن چیزی نیست که در اسرائیل وجود دارد .

سخنگویان جامعه یهودی در ایالات متحده از به حاشیه راندن خود وکاهش نقش شان توسط رهبران اسرائیل شکایت کردند.درسال ۱۹۵۰،دیوید بن گوریون،نخست وزیر اسرائیل درآن زمان،درتلاش برای آرام کردن افکار جامعه یهودی در ایالات متحده با رئیس کمیته یهودیان آمریکا،یعقوب بلاستاین،به تفاهم رسید.

امتناع نتانیاهو ازشرکت در مهم‌ترین نشست بزرگترین سازمان یهودی آمریکا، واکنش‌های خشمگینانه ای رابرانگیخت.

به‌ویژه اینکه اوهرسال از این تریبون سخنرانی می‌کرد.هاآرتص درسرمقاله ای نوشت: نتانیاهو چطورخود را رهبر کل قوم یهود می داند که وقتی فهمید می‌خواهد درمقابل ۳۰۰۰ یهودی آمریکایی سخنرانی کند وفهمید که این سخنرانی به تظاهراتی علیه کودتای دولت او تبدیل می شود کنار کشید.

جروزالم پست مقاله ای منتشرکرد که درآن آمده بود:تنش بین نتانیاهو ویهودیان آمریکایی،موضوع جدیدی نیست وبه دوران اوباما برمی گردد وآنها به طور فزاینده ای نیاز به رابطه با اسرائیل را زیر سوال می برند.

اصلاحات قضایی،این تنش را افزایش داده و این سوال را مطرح کرده که چرا اسرائیل مهم است و نتانیاهو به آنها پیام می دهد که به این موضوع اهمیتی نمی دهد و به صورت آنها سیلی می زند و در زمانی که نخست وزیر اسرائیل به رابطه با یهودیان آمریکایی نیاز داشت،تصمیم گرفت کنفرانس سالانه را نادیده بگیرد.اوعلی رغم اینکه برای ایالات متحده ارزش قائل است،اما طلاق راترجیح می دهد.

بنابراین،علاوه بر اختلاف نظر شدید برسر کودتای قضایی وسایر موضوعات،جامعه یهودی ایالات متحده،مانند دهه ۱۹۵۰احساس می کندکه توسط دولت اسرائیل دست کم گرفته می شود.

به خصوص اینکه نتانیاهو، متحد جمهوری خواهان است وبیشتر به مواضع انجیلی های مسیحی اهمیت می دهد تا اینکه علاقمند به جهت گیری های یهودیان لیبرال درایالات متحده باشد..

برای چندین دهه،گفتمان یهودیان آمریکایی درحمایت از اسرائیل برسه پایه استوار بود: اول،احساس گناه به دلیل هولوکاست،دوم،ایستادگی اسرائیل دربرابر دشمنان آمریکا،و سوم،هویت فرهنگی و به اصطلاح ارزش های دموکراتیک مشترک.

با توجه به این اگر تصویراسرائیل به عنوان یک دولت دموکراتیک تغییر کند،پای سوم شکسته می شود وگفتمان با از دست دادن تعادل وچرخش روی دو پا تهدید می شود.

براین اساس، اکثر یهودیان لیبرال آمریکا نسبت به نتانیاهو،دولت او وپروژه کودتای قضایی بیزاری شدید دارند واین جمله در بین آنها تکرارمی شود که دیگر نمی توانیم از اسرائیل دفاع کنیم.

جک اوکینکلاس،نماینده دموکرات کنگره درگزارشی که درنیویورک تایمزمنتشرشده گفت: من نماینده یک جامعه یهودی هستم،اما یک نگرانی متفق القول وجود دارد که اسرائیل به سمت یک دموکراسی غیر لیبرال پیش می رود.

صدای مخالفت با کودتای قضایی در اسرائیل وحمایت از تظاهرات اعتراضی،درمیان همه گروه های یهودی فراگیر شد تا جایی که خاخام ها دعا برای دولت اسرائیل را متوقف کردند.رهبران بانفوذ یهودی آمریکا نیزترس خود را ازتبدیل شدن اسرائیل به یک منطقه یهودی وغیردموکراتیک(همانطور که واقعاً هست) ابراز کردند.

جامعه یهودی در ایالات متحده شاهد تغییرات عمده ای است که نشان دهنده دوری جوانان ازصهیونیسم و ​​اسرائیل است.

ازدواج های متقابل این دوجامعه به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است،درجامعه آمریکا و در الگوهای رأی گیری که به مسائل داخلی آمریکا بستگی دارد، تنها ۴ درصد براساس موضع نامزد موردنظر اسرائیل رأی خود را تعیین می کنند.

درصد یهودیانی که به حزب دموکرات رای می دهند ۷۵ تا ۸۰ درصد است و این حزب شاهدتغییرآشکاری درجهت حمایت ازآرمان فلسطین وانتقاد از اسرائیل است.

اگردر مورد میزان تأثیرجامعه یهود برتصمیمات سیاسی اسرائیل تردیدهایی وجود داشته باشد،شکی نیست که این جامعه به دلیل قدرت اقتصادی،نفوذ رسانه ای و وزن آن درسیاست آمریکا دارای وزن مهمی است.حتی امروزه،جامعه یهودی درایالات متحده هنوزهم بزرگترین جامعه یهودی است که تعداد آنها به ۸ میلیون نفر می رسد،در حالی که دراسرائیل تقریباً ۷ میلیون یهودی وجود دارد.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا فاصله جامعه یهودی آمریکا ازاسرائیل تا مرحله بازگشت به هویت یهودی غیرصهیونیستی به عنوان هویت جمعی برای این گروه ادامه خواهد یافت؟

اگر دولت نتانیاهو به اجرای پروژه کودتای قضایی ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که بحران با جامعه یهودیان آمریکا به شکاف تبدیل و شاید این گروه به پناهگاهی برای یهودیان مهاجر از اسرائیل تبدیل شود.با این حال،تلاش های یهودیان آمریکایی و دیگران ممکن است منجر به منصرف شدن نتانیاهو ازاجرای پروژه دولتی خود یعنی کودتای قضایی شود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن