مقالات و یادداشت ها

جنگ بعدی آمریکا کجا؟ چه وقت؟

یادداشت محمد المنشاوی درباره جنگ طلبی های آمریکا

آوای سنت : از زمان تأسیس به عنوان یک کشور مستقل جدید در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ ، ایالات متحده از جنگ های بی وقفه در مناطق مختلف جهان دست بر نداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت آمریکا پس از جنگ با انگلستان که به طور رسمی در ۱۷۸۳ به پایان رسید ، استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد ، سپس این کشور نوپا دوباره گسترش یافت و با بریتانیا ، اسپانیا و مکزیک جنگ کرد.

پس از پایان جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۵ ، این جنگ به بهانه حفاظت از منافع تجاری و تجار آمریکایی در مناطق مختلف جهان شروع به جنگ کرد.

چین ،کره ، ژاپن و فیلیپین جنگید ، لیبی و الجزایر، اکثر جزایر کارائیب ، به ویژه کوبا و هائیتی، هندوراس ، نیکاراگوئه ، پاناما و کلمبیا از جمله کشورهایی هستند که آمریکا قبل از شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ با آنها جنگید

پس از جنگ جهانی دوم ، که آمریکا رسماً در سال ۱۹۴۱ وارد آن شد ، ماجراجویی ها  و جنگهای آمریکا در تمام نقاط جهان متوقف نشد و در دو جنگ بزرگ در شرق آسیا ، جنگ کره (پایان ۱۹۵۳) و جنگ ویتنام ( در ۱۹۷۵ پایان یافت) ، و علیرغم قدرت نظامی خود در هر دو جنگ شکست خورد

پس از شکست جنگ ویتنام که موقعیت و وجهه آمریکا در جهان خدشه دار شد،بسیاری از نظریه پردازان سیاست بین الملل تصور می کردند شکست آمریکا در ویتنام مانع از اجرای ماموریت های نظامی این کشور در خارج می شود ، اما انگیزه دیگری در بین ارتش آمریکا حاکم بود که با پیروزی در جنگی جدید سرزندگی قدرت نظامی آمریکا را اثبات کند

آمریکا در بسیاری از کشورها از جمله گرانادا ، لبنان ، ایران ،کوزوو و هائیتی وارد ماجراجویی های نظامی  شد.

پس از آن آمریکا از دهه نود قرن گذشته با عراق جنگید ، سپس وقایع ۱۱ سپتامبر رخ داد و ۳ هزار آمریکایی در داخل سرزمین های آمریکا کشته شدند ، بنابراین آمریکا  فصل جدیدی از جنگ را شروع کرد که با فصل قبل متفاوت است ، وآن،جنگ علیه تروریسم بود که مرزهای جغرافیایی را در می نوردید، آمریکا به بهانه همین جنگ دو دهه در افغانستان و عراق درگیر بود ، بدون آنکه به نتایج مطلوب دست یابد.

یک مطالعه نظامی اخیر نشان می دهد که  دولت آمریکا از بدو تاسیس فقط ۱۷ سال وارد جنگ باکشور دیگر در خارج از مرزهای خود نشد واین نشان دهنده ۷ درصد از تاریخ آمریکا است ، به عبارت دیگر، آمریکا در ۹۳ درصد از تاریخ خود مشغول درگیری های نظامی خارجی بوده است.

با توجه به تمرکز همه روزهای گذشته بر پایان شرم آور حضور نظامی آمریکا در افغانستان ، این شرایط مناسب به نظر می رسد که در مورد جنگ بعدی آمریکا سوالاتی مطرح شود: کجا؟ و چه وقت؟

تأسیسات دفاعی ایالات متحده ، با شبکه پیچیده و نفوذ یافته از مراکز تحقیقاتی و شرکت های بزرگ تکنولوژیکی و نظامی ، تلاش خود را بدون جستجوی جنگ جدید هدر نمی دهد. به نظر می رسد افسران پنتاگون و متحدان غیرنظامی و پیمانکاران نظامی آنها پس از صرف بیش از دو تریلیون دلار(بدون احتساب هزینه های جنگ عراق)پس از پایان جنگ علیه تروریسم در افغانستان مشغول جستجوی هدف دیگری هستند.

با نگاهی گذرا به نشریات مراکز تحقیقاتی مهم در واشنگتن،ممکن است این درگیری  با ایران به بهانه توسعه مستمر برنامه هسته ای یا چین باشد. زیرا چین تهدیدی برای رهبری نظامی،تکنولوژیکی و مالی آمریکا است، برنامه هسته ای کره شمالی نیز ممکن است  بهانه کافی برای پنتاگون و تجاوز علیه این کشور را  فراهم کند.

اگرچه سیستم سیاسی ایالات متحده در حال حاضر بیشتر از گذشته دوقطبی شده است ، اما در مورد لزوم مقابله با سیاست های چین بین دموکرات ها و جمهوری خواهان،اجماع کافی وجود دارد.

سالهاست که راهبردهای امنیت ملی دولت های پی در پی جمهوری خواه و دموکرات شامل شواهدی است که نشان می دهد بوروکراسی امنیت ملی در واشنگتن به طور منظم درتلاش است تا زمینه را برای پذیرش ایده مقابله با چالش فزاینده چین  فراهم کند زیراچین تنها رقیبی است که می تواند قدرت اقتصادی ، دیپلماتیک ، نظامی و تکنولوژیکی را با هم ترکیب کند و قابلیت های آمریکا را به چالش بکشد.

آمریکا از زمان پایان جنگ سرد در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای ارتش خود ۱۹ تریلیون دلار هزینه کرده است که حدود ۱۶ تریلیون دلار بیشتر از چین است. این رقم تقریباً برابر با هزینه ای است که بقیه کشورهای جهان در مدت مشابه هزینه کرده اند.آمریکا صدها پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد،از هندوراس گرفته تا استرالیا ، ژاپن ، عراق ، قطر، آلمان و ایتالیا که همه قاره ها را در بر می گیرد.

به گفته دیوید فاین ، انسان شناس دانشگاه آمریکایی که کتابی در پایگاه های آمریکایی نوشت ، آمریکا حدود ۸۰۰ پایگاه نظامی در بیش از ۷۰ کشور و سرزمین دارد.

این گسترش در جهان بی نظیر است ، زیرا پروفسور فین تأیید کرده است که دیگر قدرتهای بزرگ نظامی – مانند چین ، انگلیس ، فرانسه و روسیه – مجموعاً تنها ۳۱ پایگاه خارجی دارند که در سراسر جهان گسترش یافته اند.واشنگتن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار سرباز در خارج از مرزها دارد و این تعداد با توجه به دخالت ایالات متحده در درگیری های نظامی خارجی تغییر می کند

پنتاگون در حال انجام تمرینات نظامی گسترده برای شبیه سازی جنگ با چین است،واشنگتن متعهد شد که اگر چین برای الحاق تایوان به این کشور به نیروهای مسلح متوسل شود وارد جنگ با چین  شود.

روزها و سالهای آینده ثابت خواهد کرد که آیا اشتیاق آمریکا برای جنگ پس از شکست در جنگ های افغانستان و عراق مهار شده است یا به جنگی نزدیک می شویم که بشریت هرگزنظیر آن را مشاهده نکرده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن