مقالات و یادداشت ها

جنگ داخلی درونمان را فراموش نکنیم

باید در رون خود , جنگ با شیطان را تا آخر عمر ادامه بدهیم

آوای سنت (ترجمه): در زندگی انسان , هر جنگی فانی است اما جنگ درونی , باقی است. زیرا احتمال تبدیل شدن دشمن به دوست وجود دارد اما احتمال تبدیل شیطان به دوست انسان وجود ندارد. شیطان , ابتدا جنگ را در درون خود باخت و بعد هم بهشت را از دست داد. هزینه از دست دادن بهشت را هم به پای انسانها نوشت.  “گفت پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندى من هم براى [فریفتن] آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست ” (اعراف آیه ۱۶). شیطان همچنانکه در این آین گفته شده است در صراط مستقیم قرار دارد. اما متاسفانه در راه راست , بصورت کج نشسته است. برای انسان هم , فقط قرار داشتن در مسیر مستقیم کافی نیست. باید در مسیر مستقیم , بصورت راست قدم بردارد. در ادامه همین آیه , شیطان جبهه گیری خود علیه انسان را بیان می کند. “آنگاه از پیش رو و از پشت‏ سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‏ تازم و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت ” سوره اعراف آیه ۱۷).

 

ابعاد جنگ بر اساس کین و قدرت دشمن گسترش خواهد یافت. حس انتقامجویی شیطان بسیار طولانی مدت خواهد بود. این حس تا روز رستاخیز ادامه خواهد یافت. “گفت مرا تا روزى که [مردم] برانگیخته خواهند شد مهلت ده” (اعراف آیه ۱۴). این دشمن بدنام و آشکار (عَدُوٌّ مُبِینٌ) از جبهه های مختلف آنچنان به انسان حمله ور است که انسان باید علیه این دشمن که خواب و استراحتی ندارد , بسیار هوشیار باشد و جنگ درونی مادام العمر علیه آن داشته باشد.  هر چیزی که فقط بخاطر لذت باشد موقتی است چون خود لذت همیشگی نیست. کسانی که لذت را اساس زندگی خود قرار داده اند کسانی هستند که بیش از همه غرق گناه شده اند. زیرا به خیر و شر بودن کارهایی که انجام می دهند فکر نمی کنند. تمام هم و غم آنها فقط لذت است. به عبارتی دیگر , تابع نفس خود هستند.

 

تاخت شیطان از پیش رو , برای برهم زدن تعادل انسان بر علیه دنیا و جدا کردن انسان از دنیایی که به آن امانت داده شده است.

تاخت شیطان از پشت سر , برای برهم زدن تعادل انسان علیه آخرت و ترغیب او به دنیا ؛ و همچنین زرق و برق دادن به مال و دارایی , زن , فرزند , پست و مقام و دیگر ارزش های دنیوی تا انسان آنها را دوست بدارد و آخرت خود را فدای آنها نماید.

تاخت از چپ , برای این که انسان را به نقض حرام ها و ممنوعات خداوند متمایل کند و به هنگام انجام این اعمال نیز , بهانه هایی زیبا برای او بوجود بیاورد. تا جاییکه انسان حساسیت خود نسبت به حلال و حرام و گناه و ثواب را از دست بدهد.

تاخت از راست, به نظر می رسد که خطرناکترین نوع حمله شیطان به انسان , همین است. شیطان با ایجاد حس ریا, غرور و تکبر در انسان , اثرات اعمال نیک او را از بین می برد. در چنین حالتی , ممکن است انسان درحالیکه اعمال نیک بسیاری انجام می دهد اما در انتها , هیچ خیری از این اعمال نیک خود نبیند و حتی از زیانکاران گردد.

 

هدف شیطان از بین بردن ایمان انسانهاست. شیطان و حزب الشیطان, سعی می کنند مال و اموال , پست و مقام را در نزد انسانها برتر از ایمان قرار دهند. در چنین وضعی باید بدون فوت وقت , علیه شیطان جنگ درونی آغاز کنیم . مدت این جنگ نه یک ماه و یک سال , بلکه باید در تمام عمر ادامه یابد. باید شیطان را در درون خود شکست دهیم و ایمان خود را حفظ کنیم.

منبع

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن