جواهری از سخنان سلف صالح
کرامت انسانها نزد خدا:
آوای سنت : در شریعت اسلام هیچ نژاد و زبانی از بقیه برتر و گرامی تر نیست، بلکه آنکسی گرامی و مکرم هست که ایمان آورده و طاعت خدای ﻷ کند. پس هرکس با هر نژادی مقیدتر و پایبندتر به احکام شریعت باشد، به همان اندازه نیز گرامی تر و مکرم تر هست.
قال سعید بن الـمسیب: «ما أکرمت العباد أنفسها بمثل طاعه الله ﻷ، ولا أهانت أنفسها بمثل معصیه الله، وکفى بالـمؤمن نصره من الله أن یرى عدوه یعمل بمعصیه الله»[۱].
سعید بن مسیب / فرمودند: «هیچگاه یک مؤمن همانند وقتی که طاعت خداوند ﻷ را بجای میآورد، خود را گرامی نمیدارد، و با انجام معصیت خدا به خودش اهانت نمیکند، و برای مؤمن کافیست که خداوند او را یاری دهد که ببیند دشمنش معصیت خدا را انجام میدهد».
وقال میمون بن مهران: «من کان یرید أن یعلم ما منزلته عند الله ﻷ، فلینظر فی عمله فإنه قادم على عمله کائنا ما کان»[۲].
و میمون بن مهران / فرمود: «هرکس که میخواهد بداند منزلت و جایگاهش نزد خداوند چیست، پس به عملش نگاه کند، چرا که او با عملش (نزد خدا) خواهد آمد هرچه که باشد».
محبت خداوند در گرو اطاعت از او و پیامبرش است.
قال الحسن /: «اعلم أنک لن تحب الله حتى تحب طاعته»[۳].
امام حسن بصری / فرمود: «بدان که تو خدا را دوست نمیداری تا آنکه طاعتش را دوست نداشته باشی».
وقال یحیى بن معاذ /: «لیس بصادق من ادعى محبه الله ولـم یحفظ حدوده»[۴].
و یحیی بن معاذ / فرمود: «کسی که ادعای محبت خداوند را داشته باشد اما حدودات او را رعایت نکند، در ادعایش صادق نیست».
مخالفت با خداوند:
مخالفت با اوامر خداوند موجب ویرانی دنیا و آخرت خواهد شد.
عن أبی قیس، عن الحسن، قال: «لا تخالفوا الله عن أمره فإن خلافاً عن أمره عمران دار قضى الله علیها بالخراب»[۵].
امام حسن بصری / فرمودند: «با اوامر خداوند مخالفت نکنید، چرا که مخالفت از امر وی موجب آبادانی دنیا است، ولی خداوند متعال (مخالفت با خود را) با ویران ساختن آن جبران میکند».
[۱]– «الحلیه الأولیاء» أبی نعیم اصفهانی.
[۲]– «حلیه الأولیاء» حافظ أبو نعیم اصفهانی.
[۳]– «جامع العلوم والحکم» (ص: ۸۵).
[۴]– «جامع العلوم والحکم» (ص: ۸۶).
[۵]– «الحلیه الأولیاء» أبی نعیم اصفهانی.