مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

حاشیه های از شعرخوانی اردوغان

وقتی یک حاشیه غیر ضرور تنش آفرینی می کند

آوای سنت : قرائت ابیاتی از یک شعر درباره رود ارس و جدایی آذریهای دو طرف این رودخانه بوسیله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حاشیه های زیادی را در دو رور گذشته ایجاد کرد.

مقامات بلند پایه کشورمان و در راس آنها محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به این شعر خوانی واکنش نشان داده و قرائت این ابیات را به مثابه تحریک قومی و مداخله در امور داخلی کشورمان ارزیابی کرد.

برخی از نمایندگان و شخصیت های سیاسی کشورمان نیز با محکومیت این اقدام برخی از سیاست های ترکیه در زمینه مسائل منطقه را جاه طلبانه دانستند.

در این بین هر دو کشور اقدام به احضار سفیر کشور مقابل کردند.ایران با احضار سفیر ترکیه از شعرخوانی اردوغان به شدت انتقاد کرد و ترکیه نیز با احضار سفیر ایران به وزارت خارجه این کشور مراتب اعتراض خود را نسبت به برخی از موضع گیری مقامات ایرانی بر علیه اردوغان اعلام کرد.

شعری که رئیس جمهور ترکیه در مراسم رژه نظامی در باکو قرائت کرد در اصل برای جدایی آذربایجان از ایران در خلال جنگ های ایران و روسیه سروده شده است.به عبارت ساده تر این شعر به نوعی بر حق حاکمیت ایران بر دو طرف ارس تاکید دارد.اما در سالهای گذشته این شعر به عنوان نماد برخی از گروه های تجزیه طلب در رابطه با مناطق آذری نشین ایران تبدیل شده است.

بدنبال این رخداد موجی از تنش های کلامی و سیاسی بر مناسبات دو کشور حاکم شد.منطقی ترین موضع گیری انجام شده برای پایان دادن به تنش ها از طرف وزیر خارجه ترکیه انجام شد.

وزیر خارجه ترکیه روز شنبه تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روابط دوجانبه و حواشی ایجاد شده بر سر شعرخوانی بحث‌برانگیز رئیس‌جمهور ترکیه گفتگو کرد.

، وزارت خارجه ایران اعلام کرد، در تماس تلفنی امشب «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان طرف ترکیه‌ای ضمن تاکید بر روابط نزدیک و دوستانه میان ایران و ترکیه و سیاست قطعی حسن همجواری آنکارا، اطمینان داد که رئیس جمهور ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل گذاشته و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده نیز مطلع نبوده و آن را صرفا در ارتباط لاچین و قره‌باغ می‌دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت روابط دوستانه و حاکی از احترام دو کشور و نیز روابط صمیمانه میان رئیس جمهور ترکیه و مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه در بستر اعتماد متقابل بیش از پیش گسترش یابد.

از سوی دیگر، خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی نیز در توییتر گزارش داده که چاووش‌اغلو در این گفت‌وگوی تلفنی به همتای ایرانی خود گفته است که اظهارات علیه رئیس‌جمهور ترکیه قابل پذیرش نیستند.

تجربه تنش اخیر ایجاد شده در روابط ایران و ترکیه یادآوری کننده چند واقعیت است:

  • مقامات بلند پایه باید درباره اظهارات و سخنان خود در مناسبت های مختلف به شدت دقت نمایند.
  • مسیر مناسبات دوستانه با یک تنش دیپلماتیک بسیار نزدیک است.کشورها باید مراقب باشند تا مناسبات دوستانه به سمت تنش های غیر ضرور حرکت ننماید.
  • شخصیت ها و مقامات در این گونه موارد باید موضع گیری رسمی را به وزارت خارجه یا دستگاه معتبر ذیصلاح واگذار نمایند .
  • کشورهای اسلامی باید مراقب فتنه انگیزی های دولته ای بیگانه برای تشدید اختلافات در امت اسلامی باشند .
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن