مقالات و یادداشت ها

حمایت ترامپ از یک مسلمان در انتخابات سنا

آوای سنت : ترامپ از یک نامزد مسلمان جمهوری خواه برای مجلس سنا حمایت کرد.دکتر اوز کیست؟

رای به دکتر اوز، به عنوان مسلمانی که ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل شهرت و محبوبیت گسترده اش برای انتخابات سال آینده سنا حمایت کرد،یک همه پرسی غیرمستقیم در مورد میزان نفوذ ترامپ بر رای دهندگان جمهوری خواه تلقی می شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در یکی از مهم‌ترین ایالت‌های سنا در انتخابات آتی کنگره، در کنار کسی قرار گرفت که شباهت زیادی به او دارد،ترامپ با این کار خود و حمایت از فردی که هم مسلمان است و هم مهاجری از ترکیه،قدرت خود را افزایش داد.

علی رغم خصومت ترامپ با مهاجران مسلمان در طول سالهای ریاستش و ممنوعیت ورود اتباع تعدادی از کشورهای مسلمان، ترامپ حمایت خود را از نامزد مسلمان محمد چنگیز اوز، متولد ۱۹۶۰ در اوهایو، برای پست سناتوری از ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد.

ترامپ روابط پرتنشی با مسلمانان آمریکا دارد و نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که ترامپ ۳۵ درصد از آراء مسلمانان آمریکا را کسب کرده است، در حالی که ۶۴ درصد از آنها در انتخابات ۲۰۲۰ به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رای داده‌اند.

محمد چنگیز اوز کیست؟

محمد چنگیز اوز، معروف به دکتر اوز یک پزشک بازنشسته،دارای چندین دهه سابقه به عنوان جراح قلب و استاد بازنشسته دانشگاه معتبر کلمبیا است.اوسپس به یک شخصیت تلویزیونی مشهور تبدیل شد و به شهرت گسترده ای دست یافت که باعث شد اپرا وینفری، چهره مشهور رسانه ای، به طور مرتب از او در برنامه هایش که میلیون ها نفر در آمریکا و جهان برنامه اش را تماشا می کنند، میزبانی کند.

در سال ۲۰۰۹، اوز برنامه خود(دکتر اوز شو) را راه اندازی کرد که در آن به بحث در مورد مسائل پزشکی و بهداشتی می پرداخت، سپس به سمت ترویج طب جایگزین رفت و توسط همکاران سابق خود و بسیاری از انجمن های پزشکی حرفه ای مورد انتقاد قرار گرفت. با وجود آن، یا به همین دلیل، ترامپ به عنوان رئیس جمهور وقت در سال ۲۰۱۸  او را در شورای ریاست جمهوری در ورزش، تناسب اندام و تغذیه  منصوب کرد.

در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱، اوز قصد خود را برای ورود به رقابت آتی سنا در پنسیلوانیا به عنوان نامزد جمهوری خواه اعلام کرد،او قصد دارد جانشین سناتور فعلی پت تامی شود که اعلام کرد تا انتخابات کنگره در نوامبر آینده بازنشسته خواهد شد.اوز علاوه بر تبعیت آمریکایی، تابعیت ترکیه را از طریق والدین خود نیز دارد و به همین سبب مجبور شد برای حفظ تابعیت ترکیه در خدمت سربازی اجباری در ارتش ترکیه ثبت نام کند.

اوز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که پدرش به شدت از آموزه های دینی اسلامی پیروی می کند و در عین حال اظهار داشت که مادرش از حامیان سکولار کمال آتاتورک است. دکتر اوز درباره خودش می گوید که باورهای خودش متاثر از عرفان اسلامی است و خودش را مسلمان معرفی می کند.

ترامپ همچنان در حزب جمهوری خواه بسیار محبوب است و بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط CBS در فوریه گذشته، ۶۹ درصد از جمهوری خواهان خواستار نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شدند و او را محتمل ترین نامزد برای کسب نامزدی حزب و پیروزی برای ورود دوباره به کاخ سفید می دانند.

به دلیل محبوبیت ترامپ در حزب، تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری در میان رهبران جمهوری خواه مانند مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق، نیکی هیلی سفیر آمریکا و سناتور تد کروز اعلام کرده اند که اگر ترامپ قصد نامزدی دارد آنها برای ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواهان نامزد نخواهند شد.

از آنجایی که چند نامزد برای کسب بلیت جمهوری خواهان در انتخابات ایالت پنسیلوانیا رقابت می کنند، در نظرسنجی های انجام شده، تنها دو نامزد، دکتر اوز و دیوید مک کورمیک از دیگران پیشی گرفتند که هر دو به دنبال کسب حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بودند. اوز گفت:من به دانشگاه های بزرگ رفتم، تشکیل خانواده دادم و جراح موفقی شدم، دریچه قلب را اختراع کردم که جان هزاران نفر را نجات داد، سپس یک برنامه تلویزیونی در دفاع از کنترل خود بر سلامتی خود راه اندازی کردم و با استقبال نهاد بزرگ پزشکی روبرو شدم.

اما کمپین اوز با انتقاداتی روبرو شد، ازجمله اینکه او تا همین اواخر ساکن نیوجرسی بود و توصیه های پزشکی مشکوک به مخاطبان بینندگانش ارائه می کرد. اوز همچنین بسیاری از محافل محافظه کار را به دلیل تمجیدهای گذشته خود از هیلاری کلینتون و اظهارات قدیمی خود در مورد موضوعاتی مانند سقط جنین، حق حمل اسلحه و لزوم استفاده از ماسک برای مبارزه با ویروس کرونا هدف قرار داده است.

ترامپ برای حمایت از دکتر اوز وارد نبرد اولیه حزب جمهوری خواه در پنسیلوانیا شد و دکتر اوز را انتخاب کرد، اگرچه مک کورمیک اخیراً در جستجوی حمایت از او به مار-آ-لاگو – اقامتگاه ترامپ سفر کرد، به خصوص که وی او با دینا پاول مصری الاصل و یکی از دستیاران ارشد سابق ترامپ ازدواج کرده است.

دکتر اوز اشاره کرده است که حمایت ترامپ مدرکی بر اعتبار او به عنوان یک جمهوری خواه محافظه کار است، در مقابل اتهاماتی مبنی بر اینکه او به اندازه کافی جمهوری خواه یا محافظه کار نیست.تصمیم ترامپ برخی از محافظه کاران حزب را شگفت زده کرد، اما ترامپ، ستاره سابق تلویزیون، به صراحت اعلام کرد که شهرت دکتر اوز عامل بزرگی در انتخاب او بوده است.

ترامپ در یک گردهمایی گفت که دکتر اوز به صورت حرفه ای کار می کند، او شخصیت بزرگی است و بسیاری از کسانی که به مدت ۱۸ سال برنامه های او را از تلویزیون تماشا می کنند، او را دوست داشته اند و این تقریباً یک نظرسنجی در مورد محبوبیت بسیار زیاد او است.

دموکرات ها با آزمون سختی در پنسیلوانیا روبرو هستند، جایی که نظرسنجی ها در این ایالت نشان می دهد که تنها یک سوم رأی دهندگان از عملکرد پرزیدنت بایدن راضی هستند، از این رو بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد که نامزد جمهوری خواه کرسی خواه اوز باشد یا مک کورمیک ،پیروزی دراین ایالت را به دست خواهد آورد.

سنا در حال حاضر بین دو حزب با ۵۰ کرسی تقسیم شده است و کسب یا از دست دادن یک یا چند کرسی نقشه اکثریت مجلس را تغییر می دهد که عواقب زیادی خواهد داشت، به ویژه اینکه بسیاری از کارشناسان مطمئن هستند که دموکرات ها شکست خواهند خورد و مجلس نمایندگان و اکثریتی را که در حال حاضر از آن برخوردار هستند از دست می دهند.

پیش از انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در پنسیلوانیا در ۱۷ می، این سؤالات مطرح بود: آیا ترامپ شخصاً در تجمعات حمایت از دکتر اوز شرکت خواهد کرد؟ آیا او محافظه کاران ایالتی را متقاعد خواهد کرد که به اوز رای دهند؟

بنابراین، رای به دکتر اوز مسلمان به یک همه پرسی غیرمستقیم در مورد میزان نفوذ ترامپ بر رای دهندگان جمهوری خواه تبدیل می شود. این همچنین معیاری برای میزان اهمیتی است که رای دهندگان جمهوری خواه برای گفته های دونالد ترامپ قائل هستند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن