مقالات و یادداشت ها

حکم مولود خوانی در بین اهل سنت؛ گناه، ثواب و یا هم بدعت؟!

آوای سنت : همزمان با شروع ماه ربیع الاول و ایام ولادت پیامبر اکرم(ص)، مراسم مولود خوانی در مناطق مختلف ترکمن نشین خراسان شمالی با حضور پرشور علمای اهل سنت و مردم در منازل و مساجد برگزار می شود و در این سال های گذشته در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری این مراسم بین علمای اهل سنت استان اختلاف نظر است که این اختلاف نظر موجب ایجاد شبهات دینی و مطرح شدن سوالاتی ابهام برانگیز برای عوام گردیده که در خصوص جایز و شرعی بودن و یا نبودن مراسم مزبور به پاره ای از توضیحات دار الافتاء مدرسه خادمیه امانلی راز و جرگلان با مدیریت استاد حاج گلدی آخوند کمالی رجوع می کنیم که در این خصوص عنوان نموده اند:

در اینکه مولود خوانی و برگزاری اجتماع به مناسبت میلاد پیامبر(ص) نه در زمان پیامبر و ‌نه در زمان صحابه و نه در زمان تابعین و ‌نه در زمان ائمه اربعه فقهی اهل سنت وجود نداشته شکی نیست، و همه علماء متفق القول هستند که برگزاری جشن میلاد و مولود خوانی بدعت می باشد. اما در اینکه جشن میلاد النبی بدعت حسنه است یا بدعت سیئه؟ بین علما از دیرباز تاکنون اختلاف نظر وجود دارد؛ بعضی بیش از اندازه سختگیری کرده و حکم به بدعت سیئه بودن آن داده اند.

و بعضی هم بیش از اندازه تساهل کرده و‌ مراسم میلاد را از ماه تولد پیامبر به همه ماه های سال تعمیم داده و هدفی که از مراسم میلاد آگاه کردن مردم از سیره پیامبر بوده را به یک قصیده خوانی تبدیل کرده وکسانی را که مولود خوانی نمی کنند و یا چنین مراسمی را نمی پسندند گمراه دانسته و یا تهمت وهابیت را بدیشان زده اند. صحیح این است که به مولود خوانی و جشن میلاد النبی به طور عموم نه می شود گفت درست و نه نادرست.

مولود خوانی اگر خالی از منکرات بوده و اجتماع زن و مرد نباشد، موجب فوت شدن نماز و یا نماز جماعت نشود، اعتقاد به سنت بودن و یا لازم بودن مولودخوانی نداشته باشد، به کسانی که مولودخوانی نمی کنند فاسق و یا وهابی گفته نشود و در آن از سیره پیامبر (ص) و جان فشانی ها و رشادت هایی که پیامبر در راه دین اسلام و هدایت مردم کشیده را به اطلاع مردم برسانند در این صورت مولود خوانی جائز بوده و مانند سایر مجالس وعظ و نصیحت خواهد بود.

اما‌ اگر در مولود خوانی اجتماع زن و‌مرد باشد و‌یا زنان جداگانه اجتماع کنند و یا اعتقاد سنت بودن یا لازم بودن مولود خوانی را داشته باشد و یا کسانی را که مولود خوانی برگزار نمی کنند را تفسیق کنند در اینصورت برگزاری چنین مراسمی درست نخواهد بود.
خلاصه نتیجه

برگزاری اجتماع بمناسبت میلاد سرور عالم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و شادی و خوشحالی به این مناسبت و وعظ و نصیحت مردم و آگاه کردن مردم از زندگانی رسول اکرم(ص) و حضور در چنین مراسمی و شنیدن قصه سرور کائنات، از افضل ترین قربات و مستحبات می باشد، بشرط اینکه از بدعات و خرافات و چیزهایی که خلاف شرع است خالی باشد.

(دارالافتاءمدرسه علمیه خادمیه امانلی اهل سنت راز و جرگلان خراسان شمالی)
ارسالی از بهنام وحیدی خبرنگار ترکمن در خراسان شمالی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن