مقالات و یادداشت ها

دریایی که موسی با عصایش زد کجاست؟

آوای سنت : شیخ نشأت احمد به این سوال پاسخ می دهد که دریایی که موسی علیه السلام با عصای خود به آن زد کجاست؟

دریایی که در قول خداوند متعال درسوره شعراء به آن اشاره شده است”فأوحینا إلى موسى أن اضرب بعصاک البحر فانفلق فکان کل فرق کالطود العظیم”.

وی دربرنامه “ایام الله”شبکه الجزیره در این باره توضیح داد که اهل کتاب دراین مورد سخنان و مغالطه های بزرگی داشتند که آیا مقصود خلیج سوئز است یا خلیج عقبه؟

اما حقیقت این است که گذر حضرت موسی به وادی التیه درکوه سینا بوده است نه در سرزمین شبه جزیره عربستان.وی با اشاره به اینکه سرزمین تیه همان وادی مقدس است،سنگی که حضرت موسی برآن زد وچشمه هایی از آن فوران کرد،همه اینها در منطقه سینا قرار دارد.

وی افزود: در این زمینه اشتباهات تاریخی وجود دارد که می گویند گذرازخلیج سوئز به سرزمین شبه جزیره عربستان بوده است تا مردم را متوهم کنند که سرزمین شبه جزیره حق اهل کتاب است.این یک مغالطه بسیاربسیار بزرگی است و اکنون تعدادی از نویسندگان کتاب مدرن آن را زمزمه می کنند.

شیخ نشأت احمد خاطرنشان کرد: درگذشته درهمه کتب آنها آمده بود که اینجا وادی تیه است و این دره مقدس درسینا است اما اکنون به نظر می رسد این بازی جدید سرزمین شبه جزیره عربستان را نشانه گرفته است.

علی الصلابی،مورخ وفقیه،سرگردانی بنی‌اسرائیل را یکی از مجازات‌های خداوند برای تخطی از فرمان او و فرمان پیامبر و رسولش موسی علیه‌السلام می داند.

وی معتقد است بنى اسرائیل با وجود اینکه در آن زمان به خداى تعالى ایمان داشتند و درمیان آنان پیامبرى ازاولوالعزم بود اما درانجام دستورات الهى کوتاهى کردند و به توصیه پیامبرشان، خداوند متعال آنها را به مدت ۴۰ سال درصحرای سینا با سرگردانی وگمراهی عذاب کرد.

وی درمقاله اش گفت که مجازات سرگردانی در واقع رحمت خداوند به بنی اسرائیل بوده است.زیراخداوند همانطورکه برخی ازامتهای پیشین که از انبیا و رسولان خود پیروی نکردند را هلاک کرد،آنها را هنگامی که از فرمان پیامبران خود پیروی نکردند،هلاک نکرد واین امردرنعمت هایی که خداوند در این بیابان به آنها عطا کرد، آشکار بود.

چند روز پیش روزعاشورا بود که دهمین روز از ماه محرم اللّه است،روز بزرگی که خداوند سرورما موسی وقومش را نجات داد و فرعون وسپاهیانش را غرق کرد.

پیامبر اسلام آن را روزه گرفت و خداوند را به خاطر نجات برادرش موسی،شکر گذاری کرد و مسلمانان را به روزه گرفتن آن دعوت کرد،روزی که در فضیلتش آمده است:کفاره یک سال گناهان است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن