مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

در حاشیه گلایه های وزیر بهداشت

بررسی علل کم توجهی مردم به محدودیت های بهداشتی

آوای سنت: دکتر نمکی وزیر بهداشت، اخیرا دراظهاراتی با گلایه از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در بخس های مختلف جامعه تاکید کرد که در شرایط کنونی تنها راه مقابله با شیوع تصاعدی کرونا رعایت دستورات بهداشتی است.

در هفته گذشته و همزمان با اوج گیری کرونا در برخی از استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور، برخی از مسئولان بهداشتی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و در راس آنها عدم استفاده از ماسک را مهم ترین عامل ازدیاد شیوع بیماری کرونا در این مناطق اعلام کردند.

بدون شک در کنترل و محدود کردن بیماریهایی که از طریق جریان هوا منتقل می گردد رعایت اصولی مانند فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از ضروریات حیاتی است .اما سوال مهم این است که چرا مردم در غالب مناطق کشور در ماههای گذشته نسبت به رعایت دستورات بهداشتی کم توجه شده اند ؟

بدون شک مهم ترین علت این شرایط خستگی مردم از شرایطی است که در طول یک و نیم گذشته زندگی عادی آنها را در بخش های مختلف زیر و رو کرده و آرامش روحی و فکری را از بین برده است .

از اواخر سال ۹۸ برای نخستین بار موارد ابتلا به کرونا در جامعه مشاهده شد.همزمان با ورود این بیماری منحوس به کشور اعمال محدودیت ها بر زندگی و امور عادی مردم آغاز شد.

در یکسال گذشته با دسترسی تدریجی کشورهای مختلف جهان به واکسن های مختلف کرونا انتظار جامعه از دولت و وزارت بهداشت این بود که با سرعت بیشتری در مسیر تامین واکسن مورد نیاز جامعه حرکت نماید.

بر خلاف این انتظار مشروع، دولت با اولویت گذاری نادرست در تعیین خط مشی مبارزه با کرونا به بهانه هایی مثل تحریم در یک فضای بلاتکلیفی راهبردی حرکت کرد.

دولت دریک سال گذشته می توانست در کنار حمایت کامل از پروژه های داخلی تولید واکسن، برای تهیه واکسن از کشورهایی مثل روسیه و چین که مشکلات کمتری در تجارت با آنها داریم اقدامات موثرتری نماید.گویا یک بخش از مدیران درمانی کشور در مسیر لجبازی کودکانه قرار گرفته و اصرار داشتند که واکسن مورد نیاز کشور را از یکی از کشورهای غربی تهیه نمایند.

امروزه غالب کارشناسان بهداشتی بر این نکته تاکید دارند که انواع مختلف و مرسوم واکسن های کرونا که در کشورهای مختلف تولید می شود،توانایی مقابله با شیوع این بیماری مهلک را داراست.در این شرایط اگر قدر فرصت های طلایی سال ۹۹ را بهتر می دانستیم،بدون شک در مقطع کنونی نیازی به التماس از اقشار مختلف برای رعایت پروتکل های بهداشتی نداشتیم.

نکته مهم در رابطه با عدم پایبندی مناسب به پروتکل های بهداشتی در استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور این است که در بخش عمده این مناطق،در این فصل سال ، دمای هوا بالا بوده و رطوبت نیز در سطح غیر قابل تحملی قرار می گیرد.

در این شرایط برای غالب، افراد تنفس بون ماسک هم مشکل است .چه برسد به تنفس از طریق ماسک های خیس که غالبا مسیر نفس کشیدن انسان را محدود می نماید.

در نهایت توصیه ما به مسئولان بهداشتی این است که در شرایط کنونی تمرکز خود را بر تهیه واکسن از منابع مختلف داخلی و خارجی متمرکز نمایند.این مطالبه عمومی جامعه ماست.

ادامه محدودیت های اعمال شده بر اصناف و مغازه داران در روزها و هفته های آینده ضربات مهلکی بر کار و کسب آنها وارد خواهد کرد.در این شرایط و با توجه به تحمل شرایط مصیبت بار تحریم ها از طرف جامعه در یک دهه اخیر ،نباید انتظار داشته باشیم که مردم باز هم در برابر تحمل شرایط سخت تاب آوری مناسبی داشته باشند.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن