مقالات و یادداشت ها

دست پنهان آمریکا

یادداشتی از هدیل علی

آوای سنت : مشابه آنچه در مورد هدف قرار دادن خطوط لوله جریان شمالی برای انتقال گاز روسیه به آلمان رخ داد،اکنون همین اتفاقات در گذرگاهی امن برای صادرات غلات در دریای سیاه در حال رخ دادن است،در این زمنیه همه نگاه ها به واشنگتن است که به ارّه ای ویرانگر در بحران های جهانی تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، ایالات متحده همانطور که از بحران انرژی منتفع شد،از شکست توافق استانبول برای صادرات غلات از بنادر اوکراین نیز منتفع می شود.گواه این امر،اعلام شرکت غول پیکر نفتی آمریکایی است که طی سه ماه منتهی به سود سه ماهه،با بهره مندی از افزایش قابل توجه قیمت های بین المللی،رکورد سود سه ماهه را شکست.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، این شرکت آمریکایی اعلام کرد که بیش از آنچه که تحلیل گران انتظار داشتند،یعنی ۴ میلیارد دلار درآمد داشته است.

زمانی که قرارداد صادرات غلات با هدف قراردادن ناوگان دریای سیاه روسیه که از عبور امن کشتی های غلات محافظت می کند،خنثی شد،راه بحران غذایی که در آن غرب و در پشت آن ایالات متحده آمریکا به سود بیشتری دست پیدا می کنند،هموار شده است.

در این زمینه،مسکو شواهد غیرقابل انکار دخالت بریتانیا، اوکراین و کانادا در این حمله را فاش کرد.تا جایی که وزارت دفاع روسیه گفت:متخصصان تکه‌های پهپادهایی را که به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی در نزدیکی شهر سواستوپل به فرماندهی انگلیسی‌ها حمله کردند،پیدا کردند.

بر اساس نتایج بازیابی اطلاعات حافظه ناوبری، مشخص شد که پهپاد ها از ساحل نزدیک شهر اودسا شلیک شده اند.به گفته کارشناسان،این پرتاب از روی یکی از کشتی های غیرنظامی که از کیف یا حامیان غربی آن برای صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین اجاره شده بود، انجام شد.

شکی نیست که ذینفعان بحران جهانی انرژی و غذا، شرکت های فرا قاره ای غربی و آمریکایی هستند که سیاست های کل کشورها را کنترل می کنند. اما تا کی سیاست های غرب بر سرنوشت مردم جهان سیطره خواهد داشت؟ آیا عامل بازدارنده ای برای مهار جاه طلبی های آنها وجود دارد؟یا اینکه باید پایه های نظم نوین جهانی را گذاشت که این مردمان را از سلطه غرب خلاص کند؟

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن