مقالات و یادداشت ها

دلایل گرایش غربی ها به سوزاندن اجساد مردگان

آوای سنت : فرهنگ سوزاندن اجساد،دیگر مختص دین کشورهای آسیای شرقی نیست،بلکه بسیاری از کشورهای غربی که اکثر آنهامسیحی هستند،با انگیزه های متفاوت،همین کار را انجام می دهند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، هرچند درگذشته خاکسپاری مردگان یکی از سنت های جا افتاده درکشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بود،اما پدیده سوزاندن مردگان هر سال درحال افزایش است.

هرچند برخی از شرکت ها ازاین اقدام برای مقاصد تجاری خود استفاده می کنند،اما با این پدیده،فکر بهره مندی مالی وعملی ازبقایای مردگان برای گرم شدن درسرمای زمستان بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان،اکنون ۸۵ درصد سوئیسی‌ها،مردگان خود را می سوزانند.

همچنین میزان سوزاندن مردگان دردانمارک به ۷۷ درصد،در آلمان ۷۵ درصد ودربریتانیا به ۷۳ درصد رسیده است.

در آمریکای شمالی،نیز برای چهارمین سال متوالی آمار سوزاندن مردگان ازخاکسپاری پیشی گرفت.تعداد کوره‌های مرده‌سوزی دارای مجوز درایالات متحده درسال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به مقدار ۸.۹ درصد افزایش یافته است.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ میزان سوزاندن اموات در ایالات متحده به ۷۸.۷ درصد برسد،درحالی که انتظار می رود نرخ دفن تنها ۱۵.۷ درصد باشد.

اگرچه همه‌گیری کرونا ممکن است درافزایش پدیده سوزاندن مرده ها نقش داشته باشد،اما دلایل مهم‌تری وجود دارد که مردم غرب را به سوزاندن اجساد مردگان خود سوق داده است که مهم‌ترین آنها هزینه اقتصادی پایین است.هزینه سوزاندن مردگان یک سوم هزینه دفن به روش سنتی است که نیاز به تجهیزاتی مثل تابوت،تشریفات تدفین وسایر هزینه های اضافی دارد.

بر اساس گزارشی که روزنامه لوموند در اکتبر ۲۰۱۸ منتشرکرد،هزینه اجاره قبر دائمی در برخی از شهرهای فرانسه بیش از ۷۰۰۰ یورو است.

این هزینه درپاریس،پایتخت فرانسه به ۱۵۵۲۸ یورو می رسد.در هلند،هزینه دفن بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو درسال متغیر است،این رقم بسته به مکان و اینکه قبرخصوصی یا گورستان عمومی باشد،متفاوت است.

کلیسای مسیحی درگذشته نسبت به سوزاندن مردگان سخت گیری می کرد اما اکنون سخت گیری های قبل را ندارد و این موضوع عاملی انگیزشی برای این کارشد.

منابع دیگر ادعا می‌کنندکه سوزاندن اجساد تأثیرمثبتی برمحیط‌ زیست دارد،زیرا فرآیند سوزاندن اجساد به‌جای دفن آن‌ها،مناطق بزرگ‌تری را فراهم می‌کند که زنده‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند،اما سوزاندن به سوخت زیادی نیاز دارد ومیلیون ها تن دی اکسیدکربن تولید می کند.

برخی ازبستگان متوفی وقتی خاکستر جسد متوفی را تحویل گرفتند،بقایای جسد را در بطری ها نگهداری کنند،برخی دیگر آنها رادرقبرستان دفن می کنند وبرخی ازافراد نیزدرخواست می کنند که خاکسترجسد خود را دریکی از مکان هایی که ترجیح می دهند پخش کنند و برخی از آنها خاکستر را به دریا می ریزند.

از این رو،شرکت‌های سوزاندن مردگان در اروپا با هدف استفاده ازخاکستر آنها برای ایجاد صخره‌های مرجانی یا فشرده کردن آن‌ها و تبدیل آن‌ها به الماس،گسترش یافت.

به گزارش خبرگزاری آلمان،کارشناسان کشورهای اروپایی درحال بررسی ایده بهره مندی از گرمای حاصل از سوزاندن اجساد برای گرم کردن درزمستان هستند.

درکشورهایی مانند سوئد ودانمارک،شرکتها تلاش می‌کنند ازگرمای حاصل ازفرآیند سوزاندن اجساد مردگان برای گرم کردن ساختمان‌ها استفاده کنند.

به ویژه پس از بحران انرژی که پس از قطع گاز روسیه به دلیل جنگ روسیه با اوکراین،قاره کهن را متأثر کرد.خبرگزاری آلمان به نقل از لنارت اندرسون،مدیر یکی از کوره ها در سوئد،گفت که آنها از فرآیند سوزاندن اجساد مردگان برای گرم کردن ساختمان های خود استفاده خواهند کرد.

هم اکنون پرسش‌های اخلاقی درمورد انسانی بودن این عمل مطرح می‌شود که فرد را به کالایی تبدیل می‌کندکه می‌توان پس از مرگش به جای تکریم ودفن او،آن را خرید و فروش کرد.

این پدیده به دلیل توهین به انسان مورد انتقاد قرار گرفته است،عبدالله البریدی،نویسنده وپژوهشگر،آن را به هولوکاست تشبیه کردکه درآن نازی ها مردم را تحقیرکردند وآنها را زنده زنده سوزاندند. اما او این پدیده جدید را موتوکوست به معنای سوزاندن مردگان خواند،البریدی افزود: این مرحله جدیدی از خلاقیت تمدن غرب در برخورد با انسان و بهره برداری مادی از او حتی پس از مرگ انسانهاست.

اگرچه کلیسای غربی درطول قرون گذشته سوزاندن اجساد را به دلیل مغایر بودن آن با برانگیخته شدن در روز قیامت،ممنوع کرده بود،اما دردهه های گذشته محدودیتها را بسیارکاهش داده و در سال ۱۹۶۳ اجازه سوزاندن اجساد را داده است.

دراکتبر ۲۰۱۶،واتیکان گفت که دفن اجساد مردگان را به سوزاندن آنها ترجیح می دهد،اما توصیه کرد که خاکستر اجسادسوزانده شده درمکانی مقدس نگهداری شود و درخانه نگهداری نشود.

وی افزود:خاکستر متوفی مجاز به پراکنده شدن در هوا،خشکی،دریا یا به هر طریق دیگری مثل نگهداری درسوغات،جواهرات و موارد مشابه نیست.

در اسلام،سوزاندن میت چون حرمت زنده را دارد جایز نیست.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: شکستن استخوان شخص مرده مانند شکستن استخوان شخص زنده است.این بدان معناست که سوزاندن جسد او مانند سوزاندن زنده اوست، همچنان که تکریم مرده مستلزم غسل،کفن کردن و دفن او در خاک است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن