مقالات و یادداشت ها

ریشه های تشدید لفاظی های امریکا درباره برنامه هسته ای ایران

آوای سنت : کارشناسان می گویند بیانیه اخیر آمریکا و خلیج فارس که اقدامات ایران را محکوم کرده و گفته است که برنامه هسته ای این کشور ازمرحله نیازهای غیرنظامی فراتر رفته است،بخشی از کارزار فشاری است که واشنگتن به دلیل مواضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین علیه تهران به راه انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، در ۱۶ فوریه ۲۰۲۳کارگروه مشترک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آمریکا درباره ایران بیانیه‌ای صادر کرد وگفت: برنامه هسته‌ای ایران از مرحله نیازهای غیرنظامی فراتر رفته و به منبع خطرناکی برای تشدید تنش‌ها درمنطقه و جهان تبدیل شده است.

این بیانیه که پس از نشست این گروه در ریاض در اواسط فوریه ۲۰۲۳ منتشر شد، تهران را به سبب استقرارموشک ها وپهپادهای خود درتعدادی از درگیریها به حمایت از تروریسم و ​​بی ثبات کردن ثبات منطقه وجهان متهم کرد.

در همین بیانیه،ایالات متحده باردیگر بر همکاری با متحدان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد.سخنگوی کاخ سفید گفت: واشنگتن با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران همکاری می کند.

دو طرف از ایران خواستند فورا موضع خود را تغییر دهد،تحریکات هسته ای خود را متوقف کند،به طور جدی وارد روند دیپلماتیک شودو با آژانس همکاری کامل داشته باشد.ایالات متحده وکشورهای حاشیه خلیج فارس تعهد خود را برای گسترش همکاری دفاعی و قابلیت همکاری،ارتقای توانمندی‌های خود برای محدود کردن توانایی ایران برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و بازدارندگی این کشور از اقدامات تهاجمی آینده اعلام کردند.دو طرف تاکید کردند که دیپلماسی اولویت آنها برای پرداختن به سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده و تنش هسته‌ای ایران است.

تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات درکنگره طرحی را درسنا ارائه کرده بودند که در آن پهپادهای ایران را محکوم کرده وخواستار مقابله با آن شده بودند.

بر اساس آنچه العربیه در ۱۶ فوریه ۲۰۲۳ گزارش داد،آنها از دولت بایدن خواستند تا سیستم هایی برای مقابله با این پهپادها طراحی کند.

علاوه بر این،طی چند ماه گذشته،ناوگان پنجم آمریکا تعدادی از محموله‌های تسلیحاتی ایران را در مسیر یمن ناکام گذاشت که کارشناسان آن را نوعی فشار بر تهران برای وادار کردن ایران به احیای توافق هسته‌ای دانستند.

دکتر ناصر الدرید تحلیلگر سیاسی عراق معتقداست بیانیه اخیردر چارچوب کمپین فشاری است که اخیراً واشنگتن علیه تهران به راه انداخته است و به همان اندازه که به نقش قوی ایران درجنگ اوکراین مربوط می شود،به پرونده هسته ای مربوط نمی شود.الدرید در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت که مداخله ایران در جنگ اوکراین نگرانی آمریکایی ها را به شدت برانگیخته است.

الدرید معتقد است که واشنگتن علاوه بر فشارهای اقتصادی آشکار از طریق موضوع دلار و دینار درعراق برای وادار کردن ایران به عقب نشینی از اوکراین، از طریق پرونده اوکراین که در سطح بین المللی شناخته شده است تلاش می کند تهران را تحت فشار قرار دهد.

در خصوص تهدیدات برنامه هسته ای ایران به ویژه اسرائیل، تحلیلگر عراقی معتقد است که تهران هیچ خطری برای رژیم اشغالگر اسرائیل ندارد و این کشور در عین حال خطوط قرمز واشنگتن را نقض نخواهد کرد.بلکه این آمریکاست که به تنهایی روش و زمان برخورد با ایران را تعیین می کند.

الدرید معتقد است هدف از این اظهارات و فشارها این است که در وهله اول، ایران را مجبور به عقب نشینی از جنگ اوکراین کنند.

در ۸ فوریه ۲۰۲۳،خبرگزاری رسمی ایران ایرنا به نقل از مشاور ارشد وزیر اطلاعات ایران نوشت:پهپادهای ایرانی نقش تعیین کننده ای در جنگ روسیه و غرب دارند.این مشاور که خبرگزاری ایرنا نامش را ذکر نکرد اضافه کرد که توانایی های ایران به جایی رسیده است که چین را برای خرید ۱۵۰۰۰ پهپاد از ایران خود را آماده کرده است.او افزود  ۹۰ کشور جهان مشتری پهپادهای ایرانی هستند.

اوکراین در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که موفق شده است برای اولین بار یک پهپاد شاهد۱۳۶ ساخت ایران را در منطقه خارکیف که توسط نیروهای روسی مورد استفاده قرار می‌گرفت،سرنگون کند.این اظهارنظرچند هفته پس از آن صورت گرفت که جیک سالیوان،مشاور امنیت ملی آمریکا فاش کردکه روسیه قصد دارد صدها پهپاد رزمی ایرانی را برای استفاده در اوکراین خریداری کند.

تهران رسما هرگونه تمایل برای فروش پهپاد به روسیه را تکذیب کرد و گفت آنچه به مسکو تحویل داده قبل از جنگ اوکراین بوده است نه بعد از آن.

در ۵ فوریه، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات یکی از متحدان ایالات متحده گزارش داد که مسکو و تهران درحال برنامه ریزی برای ایجاد کارخانه ای در کریمه با هدف تولید حداکثر ۶۰۰۰ هواپیمای بدون سرنشین ایرانی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین هستند.

جان مور،سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در زمینه تشدید تنش‌ها علیه ایران گفت: آمریکا درمقابل هرگونه تهدید علیه سرزمین کشورهای حاشیه خلیج فارس یا مردم آنها می ایستد و درعین حال ایران را بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات منطقه می‌داند.

موردر اواسط ماه جاری در اظهاراتی به پایگاه خبری العین امارات گفت: ایالات متحده به شرکای خود در منطقه متعهد است،زیرا چنین مشارکتی برای امنیت و ثبات منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تلاشها برای احیای توافق هسته ای از ژوئیه گذشته،زمانی که اتحادیه اروپا پیشنهادی را ارائه کرد که به گفته آنها بهترین راه حل در حال حاضر است،با شکست مواجه شد، اما ایالات متحده از پذیرش اصلاحاتی که ایرانی ها در این توافق گنجانده بودند خودداری کرد.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین،حدود یک سال پیش،به دلیل تلاش تهران برای استفاده از شرایط تحمیلی جنگ به جهان،مذاکراتی که ماه ها به میزبانی وین،پایتخت اتریش برگزار می شد،تقریباً به بن بست رسید.

ایالات متحده و ایران در یک مناقشه طولانی،یکدیگر را به دلیل عدم احیای توافق سرزنش کردند،اما جو بایدن،رئیس‌جمهور آمریکا نوامبر گذشته در یک گردهمایی انتخاباتی گفت:توافق هسته‌ای مرده است، اما ما آن را اعلام نمی‌کنیم.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن