مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

سفر نمایشی بایدن به خاورمیانه

آوای سنت : یک موسسه اسرائیلی: سفر بایدن فقط دستاوردهای نمایشی داشت.

سفر جو بایدن به اسرائیل، فلسطین و عربستان سعودی با یک بحران داخلی در سطح نظام آمریکا همراه بود که اثرات آن در کاهش محبوبیت رئیس جمهور و ادامه جنگ در اوکراین منعکس شده است

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،رقابت قدرت های بزرگ که منجر به تغییر در اولویت های سیاست خارجی ایالات متحده شده است تا جایی که سبب شد خاورمیانه به فهرست منافع آمریکا برگردد.

بایدن در مقاله‌ای پیش از این سفرگفته بودکه به خاورمیانه سفر خواهد کرد تا فصل جدیدی و آگاهانه‌تر از تعامل آمریکا را در آنجا آغاز کند. اما این اهداف اعلام شده هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.

صرف نظر از این اظهارات، هدف اصلی این سفر افزایش قیمت انرژی و تبعات آن بر اقتصاد آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره است. بایدن امیدوار بود با کمک عربستان سعودی بر این بحران غلبه کند،کشوری که رئیس جمهور آمریکا پیش از این وعده داده بود که آن را به یک کشور منفور تبدیل کند.

سفر بایدن به اسرائیل، که در ابتدا قرار بود تنها مقصد او در منطقه باشد، عمدتاً دارای ارزش نمایشی است. رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌خواست تعهد خود را به امنیت اسرائیل ابراز کند و به منطقه پیام دهد که حمایت ایالات متحده همچنان جزء مهم بازدارندگی اسرائیل است.

در مورد مسئله فلسطین، با توجه به اینکه شرایط دو طرف برای تجدید گفتگو یا طرح ابتکارات سیاسی معنادار مناسب نیست، از زمان روی کار آمدن بایدن در ۱۸ ماه پیش، هیچ تغییری ایجاد نشده است. دیدار با رئیس جمهور آمریکا،خواسته های فلسطینی ها از جمله افتتاح کنسولگری آمریکا در بیت المقدس شرقی و تجدید روند سیاسی را برآورده نمی کند.

موضوع ایران در جریان سفر بایدن مورد بحث قرار گرفت. اما این امر موجب تغییر موضع طرفین در مورد مذاکره به منظور احیای توافق هسته ای نشد.

در نهایت، موفقیت سفر بایدن به خاورمیانه با توانایی او در متقاعد کردن عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت به گونه‌ای سنجیده می‌شود که کاهش محسوس قیمت‌ها را تضمین کند، چیزی که تاکنون جای تردید است.

وقایع حاکی از آن است که با توجه به سایر اهداف از جمله عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل (به جز برخی اقدامات نمادین) و راه اندازی یک اتحاد دفاعی منطقه ای در خاورمیانه که اسرائیل را نیز شامل می شود، پیشرفت عمده ای حاصل نشده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن