مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

عربستان از متحد راهبردی تا بزرگترین ناقض حقوق بشر

یادداشتی از عبدالقیوم شکاری

آوای سنت : پس از تصمیم عربستان برای کاهش تولید دو میلیون شبکه نفت در روز در چارچوب توافق اوپک پلاس،برخی از مقامات بلند پایه آمریکایی،ضمن انتقاد شدید از این اقدام عربستان،آن را اقدامی در جهت همراهی با اهداف روسیه در جنگ اوکراین قلمداد کردند.

برخی از تحلیل گران، بر این اعتقادند گه این تصمیم عربستان با هدف ضربه زدن به جایگاه دموکراتها در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا انجام شده است.

مقامات و حاکمان کنونی عربستان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا از دونالد ترامپ و حزب جمهوریخواه حمایت کرده و پیروزی جوبایدن در این رقابت برای آنها فرایند خوشایندی نبوده است.

برخی از موضع گیری های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بعد از شروع به کار بر علیه عربستان نیز بر وخامت شرایط افزوده و تقابل دموکراتها با ولیعهد عربستان را دو چندان کرده است.

علی رغم این شرایط در ماههای گذشته دولت آمریکا با عنایت به مناسبات دیرینه عربستان با ایالات متحده ،تلاش داشته است تنش ها را در حدی مدیریت کرده و از وخامت شرایط جلوگیری نماید.

اقدام عربستان در کاهش تولید نفت این کشور در شرایطی که به علت جنگ اوکراین و تحریم های روسیه، کشورهای غربی نیاز حیاتی به منابع انرژی جایگزین دارند،باعث شده است تا دولتمردان و سناتورهای آمریکایی با شدید ترین عبارات، از عربستان انتقاد نمایند.در چارچوب این انتقاد ها عربستان از متحد استراتژیک آمریکا به بزرگترین ناقض حقوق بشر تبدیل شده است.

در این زمینه، برنی سندرز سناتور شاخص امریکایی تاکید کرد که عربستان یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر بوده و اقدام اخیر این کشور مستحق مجازات است.وی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان و ممنوعیت فروش سلاح به این کشور شده است.

سناتور “دیک دوربین” سناتور ارشد دموکرات سنا نیز خواستار تصویب لایحه ممنوعیت فروش سلاح به عربستان در این هفته شده و از ارزیابی مجدد روابط واشنگتن-ریاض حمایت کرده است. وی خواستار رسیدگی به ابهامات موجود درباره دخالت عربستان در حوادث یازدهم سپتامبر شده است.

دوربین گفت: “خاندان سلطنتی سعودی هرگز متحد قابل اعتماد ملت ما نبوده است. وقت آن رسیده که سیاست خارجی ما دنیایی را بدون اتحاد با این خنجرزنان سلطنتی تصور کند.”

مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید نیز با عبارتهای مشابهی عربستان را تهدید به مجازات کردند.

رویکرد اخیر مقامات آمریکایی در برابر مقامات عربستان، نشان دهنده این واقعیت است که واشنگتن تنها در شرایطی که منافع سیاسی و اقتصادی این کشور تامین گردد، از یک کشور حمایت می کند.

در این چارچوب تا زمانی که حاکمان عربستان با اهداف و منافع آمریکا همراهی می کردند از این کشور به عنوان “ستون امنیت منطقه”،”متحد راهبردی” و “دوست تاریخی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه” یاد می شد.اما زمانی که اقدامات حاکمان عربستان به مذاق حاکمان کاخ سفید خوش نیاید مواردی همچون نقض حقوق بشر در عربستان و دخالت این کشور  در حادثه یازدهم سپتامبر مطرح می گردد.

تجربه اخیر بار دیگر ثابت کرد که مواردی مثل نقض حقوق بشر در سیاست خارجی آمریکا بصورت ابزاری برای پیشبرد اهداف شوم این کشور مد نظر قرار می گیرد.

ایالات متحده در طول تاریخ حامی فاسد ترین و غیر مردمی ترین نظامهای سیاسی بوده است .این حمایت تنها در مواردی ادامه داشته است که حاکمان، مطیع مطلق سیاست های این کشور باشند و در صورت عدول از این فرمانبرداری با انتقادات حقوق بشری مواجه می شدند.امید است حاکمان اسلامی از این تجربه درسهای خوبی یاد گرفته باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن