مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

عربستان و بندبازی بین آمریکا و روسیه

یادداشتی از محمد ابورزق در الخلیج آنلاین

آوای سنت : تصمیم  اوپک برای کاهش تولید نفت به طور  آشکار روابط عربستان و آمریکا را متزلزل کرد و واشنگتن به صراحت اتهامات خود را مبنی بر جانبداری ریاض از مسکو مطرح کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، تصمیم اوپک برای کاهش روزانه دو میلیون بشکه نفت از نوامبر آینده،در حالی اتخاذ شد که ایالات متحده به دنبال حمله روسیه به اوکراین از افزایش قابل توجه قیمت انرژی رنج می برد.

انتظار می رود با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره، حزب دموکرات اکثریت خود را از دست بدهد و این در پی اتهامات حزب جمهوری خواه و افکار عمومی آمریکاست مبنی بر اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حل بحران انرژی شکست خورده است.

ایالات متحده خشم خود را از ریاض پنهان نکرد تا جایی که بایدن، رئیس جمهور آمریکا وعده داد که تصمیم اوپک عواقبی برای ریاض خواهد داشت. او با توصیف عربستان به عنوان متحد روسیه گفت با کنگره برای ارزیابی مجدد روابط با عربستان همکاری خواهد کرد.

ناظران همچنین بر این باورند که موفقیت مبادله زندانیان بین مسکو و کی یف که با حمایت عربستان سعودی و مداخله مستقیم محمد بن سلمان درسپتامبر گذشته صورت گرفت، یکی از برجسته ترین نشانه های روابط بسیار پیشرفته بین عربستان سعودی و روسیه است.

بحران کاهش تولید نفت،شکاف روابط بین ریاض و دولت بایدن را تشدید کرد. بایدن امیدوار بود که سفر او به عربستان در ژوئیه گذشته، یخ روابط را با ریاض آب کرده باشد، به خصوص که او در آنجا درخواست خود را از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای افزایش تولید تکرار کرد.

در آن زمان، ولیعهد سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان، صریح بود و در جریان اجلاس سران آمریکا و کشورای حاشیه خلیج فارس در حضور بایدن تایید کرد که عربستان سعودی تلاش خواهد کرد تا ظرفیت تولید خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد، او گفت پس از آن عربستان هیچ ظرفیت اضافی برای افزایش تولید نخواهد داشت.

همه این عوامل حاکی از آن است که سیاست عربستان به سمت تنوع بخشیدن به متحدان دور از واشنگتن حرکت می کند و این امردر بهبود روابط با مسکو مشهود است،زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان مجمع انرژی روسیه (چهارشنبه ۱۲ اکتبر) گفت که کشورش به همکاری با کشورهای اوپک به رهبری عربستان سعودی ادامه خواهد داد

در این زمینه، محمود حلمی، پژوهشگر مسائل منطقه ای، معتقد است آنچه ریاض و واشنگتن از نظر تنش در روابط از سر می گذرانند، بر حضور و وزن آمریکا در منطقه به ویژه درکشورهای خلیج منعکس خواهد شد.

حلمی در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت پیش بینی می شود که منطقه خلیج فارس با بهبود روابط عربستان و روسیه و اجماع در مورد بسیاری از پرونده های بین المللی به ویژه تولید نفت شاهد حضور روسیه باشد.

حلمی می گوید بعید نیست که روسیه نه تنها در عربستان سعودی بلکه به طور کلی در خلیج فارس حضور داشته باشد،به ویژه اینکه امارات و بحرین در سیاست خارجی خود در کنار ریاض هستند.وی همچنین پیش بین می کند که ولیعهد عربستان سعودی همانند سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات در چارچوب تحکیم روابط، به روسیه سفر کند.

با نشانه های تنش روابط عربستان و آمریکا، همه بر این باورند که این امر در معاملات تسلیحاتی بین آنها منعکس خواهد شد، به ویژه اینکه ایالات متحده اولین منبع تسلیحاتی برای کشور عربستان است و دولت بایدن قبلاً در ژانویه ۲۰۲۱ توقف موقت فروش تسلیحات به عربستان سعودی را اعلام کرده بود.

جیل سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در بیانیه مطبوعاتی خود (چهارشنبه، ۱۲ اکتبر) مقاصد خود را در این زمینه پنهان نکرد.او گفت ما موضوع فروش تسلیحات را در کنار هر چیز دیگری در روابط با ریاض بررسی خواهیم کرد.گروهی از نمایندگان دموکرات آمریکا پیش از این طرحی را پیشنهاد کرده بودند که علاوه بر خروج سامانه های دفاع موشکی، خواستار خروج تمامی نیروها از عربستان سعودی است.

روزنامه واشنگتن تایمز (یکشنبه ۹ اکتبر) تایید کرد که اعضای دموکرات کنگره از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه ای تولید نفت در روز ابراز نارضایتی کردند و بر این اساس  لایحه خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس پیشنهاد شد.

ریاض در قبال این تهدیدها سکوت نکرد.عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی (چهارشنبه ۱۲ اکتبر) گفت:فروش تسلیحات و حضور نیروهای آمریکایی در عربستان در خدمت منافع ایالات متحده است.

ژوئیه گذشته،فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی تایید کرده بود که اگر عربستان نتواند تجهیزات نظامی آمریکا را به دست آورد،به دنبال منبع دیگری برای به دست آوردن آن خواهد بود و سیستم های دفاع موشکی یا هر گونه سلاح دفاعی را بسته به نیاز های عربستان بر اساس بهترین راه حل ها خریداری خواهد کرد.

محمود حلمی، محقق در امور منطقه، بر این باور است که روسیه علیرغم جنگ هشت ماهه با اوکراین و مصرف روزانه تسلیحات، ممکن است جایگزینی برای پر کردن هرگونه کسری تسلیحاتی عربستان سعودی باشد.

حلمی افزود روسیه صاحب کارخانه‌های اسلحه‌سازی است و روزانه آنچه را که نیاز دارد تولید می‌کند و جنگ این کشور با اوکراین بر امکان فروش تسلیحات به عربستان سعودی تأثیری نخواهد گذاشت،زیرا ریاض اگر بخواهد از مسکو سلاح بخرد، چشمش به سیستم های پدافند هوایی روس خواهد بود.

او همچنین گفت در صورتی که عربستان سعودی سامانه اس۴۰۰ را از روسیه بخرد،این امرنشان دهنده بدتر شدن روابط عربستان با آمریکاست و آمریکا نیز به احتمال زیاد فروش تسلیحات به ریاض را متوقف خواهد کرد.

مجله آمریکایی نشنال اینترست در نوامبر گذشته تأیید کرده بود که ریاض بارها درباره امکان خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ صحبت کرده بود، اما با وجود رسیدن به مراحل پایانی، این قرارداد، نهایی نشد.

این مجله اشاره کرد که علیرغم تمایل روسیه برای فروش این سیستم به عربستان، ریاض بیم آن دارد که واشنگتن عربستان را تحریم کند، همانطور که با ترکیه در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد.

ناظران معتقدند در صورتی که روسیه به جای آمریکا پرونده‌های منطقه‌ای مانند پرونده یمن را که موجب نگرانی ریاض شده است،به ویژه به دلیل روابط قوی مسکو با ایران که از حوثی‌ها حمایت می‌کند، حل و فصل کند، عربستان سعودی به دستاوردهای سیاسی دست خواهد یافت.

اگرچه دولت بایدن تأیید کرد که در ارزیابی مجدد روابط خود با عربستان سعودی از تهدیدات ایران غافل نخواهد شد.اما ریاض ممکن است با ایجاد منافعی برای روس ها خودش نیز به منافعی در این زمینه دست پیدا کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دولت بایدن هنگام بررسی روابط واشنگتن با عربستان سعودی پس از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت، چشم خود را بر روی تهدید ایران نمی بندد.

پرایس در بیانیه‌ای (سه‌شنبه، ۱۱ اکتبر) افزود: چالش‌های امنیتی وجود دارد که برخی از آن‌ها از ایران سرچشمه می‌گیرد و ما مطمئناً چشم‌مان را بر تهدید ایران نه تنها برای منطقه، بلکه برای سایر مناطق نیز نمی‌بندیم.

در این زمینه، محمود حلمی، پژوهشگر مسائل منطقه ای، تاکید می کند که روسیه توانایی ایفای نقش میانجی خوبی بین عربستان سعودی و ایران و بهبود روابط بین آنها را دارد.وی توضیح می دهد که روابط روسیه و ایران بسیار قوی و توسعه یافته است،بنابراین اگر آمریکا از هر نقشی که در این پرونده دارد عقب نشینی کند،نزدیکی عربستان و ایران تحت نظارت روسیه امکان پذیر است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن