مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

فرانسه و تشدید جنگ علیه مساجد مسلمانان

آوای سنت : کریم داود به مدت سه سال در این شهر کوچک در شمال غربی فرانسه مسجد را اداره کرد. تیم‌های فوتبال کودکان را آموزش می داد و بیش از دو دهه در خدمات جوانان شورای محلی کار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، داود از جمله افرادی بود که پس از حمله مرگبار افراط گرایان اسلامی به کلیسایی در جنوب فرانسه در سال ۲۰۲۰ از یک کلیسای کاتولیک مجاور بازدید کرد تا همبستگی خود را با آنها اعلام کند. در اکتبر گذشته، دفتر محلی وزارت کشور به این مرد ۴۶ ساله به پاس خدمات طولانی او به عنوان کارمند دولتی، مدال اعطا کرد.

چند روز بعد، دفتر محلی وزارت کشور این مسجد را به مدت شش ماه تعطیل کرد و گفت که این مسجد مروج اقدامات افراطی اسلام و  ترویج کننده نفرت از فرانسه است.

اما نمایندگان اداره مسجد این اتهامات را رد کردند و می گویند دولت شواهد کافی در مورد دلایل این تصمیم ارائه نکرده است.

کاخ الیزه از اظهار نظر در مورد این ماجرا خودداری کرد.وزارت کشور به رویترز گفت که دولت توانایی مقامات را برای جلوگیری و مبارزه با تروریسم اسلامی در پنج سال گذشته تقویت کرده و تمام اقدامات قانونی اتخاذ شده با احترام کامل به حاکمیت قانون انجام شده است.دفتر محلی وزارت کشور از اظهار نظر خودداری کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که پنج سال پیش با ژست میانه‌روی، قدرت را به دست گرفت، موضع خود را در قبال نظم و قانون سخت‌تر کرده است. این کشور در سال‌های اخیر شاهد حملات مرگبار افراط‌گرایان بوده است. مکرون این هفته در انتخاباتی که در آن با رقابت سختی از سمت راست روبرو است، برای انتخاب مجدد نامزد می شود.

رئیس جمهور ۴۴ ساله،مجموعه ای از قوانین و اقدامات را با هدف مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز و افراط گرایان اسلامی که ارزش های سکولار فرانسه را به چالش می کشند، اجرا کرده است. منتقدان می گویند که ماکرون به نیروهای امنیتی اختیارات گسترده ای داده و حمایت های دموکراتیک را کاهش داده است.او با این اقدامات خود، مسلمانان را در معرض تهدید  قرار داده است.

بسیاری از مسلمانان اکنون احساس می کنند که فرانسه، محل زندگی  یکی از بزرگترین جوامع مسلمان اروپا، در حال تبدیل شدن به یک مکان خصمانه تر است. داده‌های وزارت کشور افزایش شدید تبعیض‌های ضد مسلمانان و سایر رفتارها را در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

دولت مکرون بسته شدن مسجد آلون را نمونه بارز سرکوب تندرویان اسلامگرا توصیف کرده است. به گفته یک مقام وزارت کشور، مقامات فرانسوی طی ۱۸ ماه گذشته ۲۲ مسجد را بسته اند که نشان دهنده افزایش قابل توجهی در سه سال اخیر است.

در رابطه با مسجد آلون، وزارت کشور گفت که مقامات مدارک دقیقی را برای اثبات ادعاها به دادگاه ارائه کردند و وکلای مسجد فرصت اعتراض داشتند، اما در نهایت شکست خوردند.

دفتر دادستانی عمومی بدون اینکه از افرادی نام ببرد به رویترز گفت که تحقیقات قضایی در مورد اینکه آیا رهبران یا اعضای انجمن مسجد آلون از تروریسم حمایت می کنند و تروریسم را تحریک می کنند،در جریان است.دادستان کل گفت که هیچ اتهامی مطرح نشده است.

داوود که رئیس کانون مساجد بود، می‌گوید که ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز ندارد. او درباره بسته شدن مسجد گفت: برای من این ناعادلانه است.

نبیله عثمان وکیل مدافع رهبران مسجد به رویترز گفت که وزارت کشور شواهد کافی برای اثبات اتهامات جدی که برای بستن مسجد مطرح کرده بود، ارائه نکرده است،وی افزود: پرونده دولت از اساس نادرست است.  او گفت: وکلا شکست نخورده اند، عدالت شکست خورده است.

بالاترین دادگاه اداری فرانسه در ماه نوامبر تصمیم تعطیلی مسجد را تایید کرد.در ژانویه، دولت انحلال انجمن مساجد را اعلام کرد و همین دادگاه همچنان در حال رسیدگی به درخواست‌های هیات امنای مساجد است.

ماکرون روز یکشنبه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد و اگر هیچ کس با اکثریت آرا پیروز نشود، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ آوریل برگزار خواهد شد. ماکرون در حال حاضر در نظرسنجی ها پیشتاز است، اما رقابت ممکن است نزدیک باشد.

در اکتبر ۲۰۱۷ پنج ماه پس از روی کار آمدن مکرون، پارلمان فرانسه قانون جدید ضد تروریسمی را تصویب کرد که قدرت نظارت پلیس را تقویت و بستن مساجد مظنون به تبلیغ نفرت را با نظارت محدود قضایی آسان‌تر کرد.

این قانون جایگزین حالت اضطراری شد که در اواخر سال ۲۰۱۵ پس از کشته شدن ۱۳۰ نفر توسط شبه نظامیان در حملات هماهنگ در سراسر پاریس اعمال شد.مکرون در آن زمان گفت که تروریسم جهادی همچنان بزرگترین تهدید امنیتی برای فرانسه است.

بر اساس قانون ۲۰۱۷، وزارت کشور این اختیار را دارد که عبادتگاه هایی را که مظنون به استفاده از آنها برای ترویج سخنان نفرت انگیز، تحریک خشونت، تحریک اعمال خشونت آمیز افراطی یا توجیه اقدامات تروریستی باشند را تا شش ماه تعطیل کند.

در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱، دفتر محلی وزارت کشور به مدیران مساجد اطلاع داد که این مسجد قرار است بسته شود که دو هفته بعد اتفاق افتاد.

داوود به رویترز گفت که دولت اصطلاح جهاد را که می تواند به معنای مبارزه مسلحانه باشد، اما اغلب برای اشاره به جهاد اکبر، که به معنای مبارزه مسالمت آمیز برای خودسازی است، به اشتباه تفسیر می کند.

کشیش گرگوار کادور که به مدت چهار سال در کلیسای کاتولیک که ده دقیقه پیاده با مسجد فاصله دارد خدمت کرد، گفت مدت هاست هیات امنای این مساجد را می شناسد و  اتهامات به آنها را نمی پذیرد.این کشیش گفت: این اتهامات برای من کاملاً غافلگیرکننده است.

رویترز با بیش از ده ها مسجد و سایر ساکنان محلی صحبت کرد که گفتند به نظر می رسد هیات امنا و امامان مسجد دیدگاه های تسامح آمیزی ابراز کرده اند و فکر نمی کنند که آنها از سخنان نفرت پراکنی استفاده کنند.

در جلسه دادگاه در ۲۹ اکتبر، نبیله عثمان، وکیل مدافع هیات امنای مسجد، گفت که این اتهامات بی اساس است.

مریم گاسنیر ۶۳ ساله گفت که هر جمعه در مسجد، که سه دقیقه پیاده تا آپارتمان او فاصله دارد، نماز می خواند و غذا را با زنان دیگر تقسیم می کند. او افزود اکنون که این مسجد بسته شده است، او و دوستانش از داشتن یک مرکز اجتماعی محروم شده اند.

ناجیه زیروئال گفت که دو دختر ۱۴ و ۱۲ ساله او هفته ای دو بار در مسجد درس عربی می خواندند، اما این درس ها اکنون متوقف شده است. او گفت: اگر افرادی هستند که از ایده های جهادی دفاع می کنند، باید با آنها برخورد شود. اما جوانان نباید به جرم آنها مجازات شوند.

دارایی های شخصی داوود از ماه اکتبر با حکم اداری صادر شده از سوی دولت  برای بستن مسجد مسدود شده است. داود همچنان همان شغل را در خدمات جوانان شهر دارد، اما دسترسی مستقیم به حساب بانکی خود ندارد.او گفت که قبوض خانه به طور خودکار از حسابش پرداخت می شود و برای سایر هزینه ها باید ماهیانه ۵۰۰ یورو پول نقد دریافت کند.

او گفت: همه این کار ها  برای تحقیر ما انجام می شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن