مقالات و یادداشت ها

محبت مقدم است بر تبعیت…

آوای سنت : از برخی پیروان تفکر ضاله می شنویم که می گویند: اگر کسی لاف محبت رسول الله ﷺ را بزند و به دستورات ایشان عمل نکند این محبت هیچ فایده ای برای او ندارد در حالی که این سخن غلطی است و مخالف با نصوص دینی است و بعضا دستهایی شیطانی در پشت پرده هست و گوینده این سخن عامدانه یا جاهلانه می خواهد مردم را به این بهانه از محبت رسول الله ﷺ دور کنند یا برخی ها منظورشان از صادر کردن این فتوا این است که مردم مولودی خوانی نکنید بلکه دنباله رو سنت پیامبر ﷺ باشید، در حالی که محبت مقدم است بر تبعیت زیرا انسان تا محبت شخصی را در دل نداشته باشد نمی تواند از او تبعیت کند. احادیث صحیح پیامبر ﷺ کاملا علیه این سخن باطل است.

عبدالله بن مسعود رَضِیَ اللّهُ عَنْهُما می فرماید: مردی نزد رسول الله ﷺ آمد و گفت: یا رسول الله ﷺ؛ چگونه می بینی مردی را که قوم و گروهی را دوست دارد اما در عمل به آنان نمی رسد؟ رسول الله ﷺ فرمودنــد: انسان همراه با کسی است که او را دوست دارد.

📚 منابــع :
✍ بخاری ۶۱۶۸ ــ ۶۱۶۹
✍ مسلم ۲۶۴۱
✍ مسند بزار ۱۴۳۹ ــ ۱۶۷۹
✍ مسند احمد ۳۷۱۰ ــ ۱۹۱۳۲
✍ مسند ابویعلی ۳۶۲۶ ــ ۵۱۶۶
✍ معجم الکبیر الطبرانی ۹۷۸۰

در این حدیث رســول الله ﷺ می فرماینــد: انسان با کسی محشور می شود که محبت او را در دل دارد و نفرمود با کسی محشور می شود که از او تبعیت می کند؛ یعنی به صرف محبت خالی هم انسان به کسی یا چیزی که او را دوست دارد چه حق باشد چه باطل متصل می شود.

همچنین در بخاری و مسلم روایت است که مردی به حضور اقدس رسول الله ﷺ آمد و عرضه داشت که یا رسول الله ﷺ؛ من نماز و روزه زیادی در کارنامه عملم ندارم [یعنی آنچنان که شایسته است دنباله رو شما نبوده ام] ولی شما را دوست دارم، رسول الله ﷺ فرمودنــد: “تو همراه کسی هستی که او را دوست داری”. پس اصل محبت است و تبعیت در پله دوم واقع شده است.

باز در بخاری و مسلم [۲۶۳۹] وارد است که انس بن مالک رَضِیَ اللّهُ عَنْه فرمود: من پیامبر ﷺ و ابوبکر و عمر رَضِیَ اللّهُ عَنْهُما را دوست دارم هر چند مانند آنان عمل نکرده ام و نمی توانم عمل کنم اما امیدوارم خداوند با همین محبت مرا با آنان حشر و نشر کند.

جوانان محب رســول الله ﷺ؛ این احادیث شریف مژده بزرگی برای امت اسلام است، اگر این محبت را را زنده نگه داشته و تا وفات بر آن ثابت قدم باشند. برپایی مراسم و محافل جشن و شادی در هر زمانی و به ویژه در ایام ولادت با سعادت پیامبر رحمت ﷺ، از مهمترین عوامل برای جلب محبت ایشان است، زیرا محبت منجر به پیروی و تبعیت کامل از آن حضرت ﷺ می شود و مهمترین آثار این محبت بذل مال و جان در راه سرور کائنات است. ایجاد محبت خود اجرای یکی از سنن نبوی ﷺ است و اولین قدم در تبعیت آن ذات بزرگوار است.

عطار نیشابوری رَحِمهُ اللّٰهُ تَعَالَى می فرماید:
گر نیم زایشان زایشان گفته ام
خوشدلم کین قصه از جان گفته ام.

اللهم ارزقنا محبه نبیک محمد ﷺ

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن