مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

موافقان و مخالفان جذب رونالدو در عربستان

یادداشتی از حفیظ دراجی

آوای سنت : برای اطلاع دقیق تر ازتفسیر ها و دیدگاه‌های موجود درعربستان سعودی،میهمان یکی از دوستان رسانه‌ای عربستانی شدم تا با او در مورد قرارداد انتقال رونالدو به تیم النصر عربستان صحبت کنم .

نظرات و مواضع بین موافقان و مخالفان متفاوت بود حتی  میزان پولی که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در گردش است نیز متفاوت می باشد.

در شرایطی که عربستان سعودی و همچنین منطقه و جهان در کل شاهد دگرگونی‌های عمیق روانی و جامعه‌شناختی هستند،این امر مستلزم پاسخگویی، هماهنگی و سازگاری است که منجر به دستیابی به اهداف استراتژیک ملی می شود که حتی اگر هزینه آن بالا باشد، نمی توان بهای آن را برآورد کرد. زیرا برای همه کشورها هیچ چیز ارزشمند تر از دستیابی به منافع بالاتر نیست.

از سخنان دوستم فهمیدم که رسانه های ورزشی عربستان در این باره به دو گروه تقسیم شدند.

موافقان که معتقدند ماموریت رونالدو شروعی اجتناب ناپذیر برای جذب ستاره های دیگری است که لیگ عربستان را قوی تر می کنند و به عربستان سعودی اجازه می دهند کمپین خود را برای سازماندهی جام جهانی ۲۰۳۰ آغاز کند.

موافقان معتقدند حضور رونالدو،نگاه کلیشه ای به عربستان سعودی را که در اذهان اروپایی ها به عنوان کشوری دشمن مدرنیته،هنر و ورزش گره خورده است را تغییر می دهد.

رسانه های مخالف نیز معتقدند که عربستان سعودی نیازی ندارد سالانه ۲۰۰ میلیون یورو از خزانه صندوق دولتی برای یک بازیکن فوتبال که در پایان دوران حرفه ای خود به سر می برد هزینه کند.

مخالفان می گویند:توجه داشته باشید که باشگاه النصر منابعی را ندارد که به آن اجازه می دهد این قرارداد را انجام دهد.

حضور رونالدو لزوماً از نظر فنی برای تیم مفید نخواهد بود و آتش حسادت را در میان حریفان الهلال که فعلاً ممنوع المعامله است شعله ور می کند.

هواداران رونالدو به عنوان اسطوره فوتبال از ورود ستاره محبوب خود به لیگ عربستان استقبال کردند به خصوص هواداران تیم النصر عربستان و سایر هوادارانی که هدف از انجام این قرارداد را درک کردند و این قرارداد از نظر آنها دستاوردهای مفیدی برای فوتبال عربستان دارد و این خواسته مسئولان ورزش را برای دستیابی به اهداف استراتژیک بالاتر برآورده می کند،برخی از افراد نیز تمایلی به بیان نظر خود ندارند و منتظر چشم انداز روشن تری بودند.

مخالفان می گویند به دلیل تأثیرات منفی آن بر عملکرد بازیکنان النصر و تأثیرات روانی آن بر روحیه همه بازیکنان میادین فوتبال،هزینه ۲۵۰ میلیون یورویی برای یک بازیکن که در پایان دوران حرفه ای است رقم بالایی است.

آنها معتقدند مناسب تر بود تا سرمایه گذاری روی فوتبال عربستان و ورزش این کشور انجام شود تا شرایطی برای تمرین شایسته برای نسل های جوان و همه تیم ها و باشگاه ها فراهم شود.

النصر عربستان اکنون در کانون توجه قرار گرفت و آماده کسب عناوین و قهرمانی است و شرایط مناسبی را برای درخشش رونالدو ایجاد کرد.

الهلال نیز خواستار اقدام متقابل و رفع مجازات خواهد شد. همچنین این تیم توقع دارد به او کمک کنند تا ستاره های دیگری مانند مسی، مودریچ و راموس را جذب کند.

باشگاه های دیگر عربستان نیز چنین توقعی دارنددر غیر این صورت،قرارداد رونالدو باعث شعله‌ور شدن احساسات نارضایتی در محافل عمومی خواهد شد که به خوبی تمایل مقامات سعودی برای جذب ستاره‌ها، افراد مشهور،سرمایه‌گذاری در ورزش با هدف کسب حق برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ و رسیدن به رنسانس توسعه مانند آنچه قطر به دست آورد را درک می‌کنند.

علیرغم اختلاف نظرها، همه مردم در عربستان می دانند که خروج رونالدو از اروپا و پیوستن او به النصر،آغازی جدید برای فوتبال عربستان است،علیرغم مبالغ هنگفتی که عربستان برای  بهبود وجهه، ایجاد شهرت و پروژه‌های بزرگ فوتبال و ورزش هزینه می‌کند،فوتبال و ورزش دیگر فقط یک بازی نیست بلکه وسیله ای است که باید از آن بهره برداری کرد،حتی اگر شروع با جذب رونالدو باشد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن