مقالات و یادداشت ها

نشست سه جانبه تهران و بحران اوکراین

آوای سنت : تاثیر مستقیم اجلاس سه جانبه تهران بر نرخ برابری پول روسیه (روبل) محوریت بحران اوکراین و تحریم های اعمال شده علیه روسیه و اهمیت تامین انرژی و مواد غذایی بود که در جلسه سه روسای این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، تحریم‌ها محور گفتگوهای ایران و روسیه بود، و به همین سبب بانک مرکزی ایران برای راه‌اندازی سازوکاری با هدف مبادلات تجاری بین ایران و روسیه به روبل و ریال ایران بیانیه داد.

ترکیه نیز برای رایزنی درباره سازوکار مشابهی با هدف مبادلات تجاری با روسیه به آن پیوست،این کشور مسئول دستیابی پول روسیه به دستاوردهای جدید در برابر دلار و یورو بود و بحران اوکراین را در مرکز نشست سه جانبه قرار داد.

تأثیر اقتصادی اجلاس با ذخایر عظیم نفت و گاز در روسیه و ایران،در اختیار داشتن تولید و ذخایر بزرگ مواد غذایی از سوی ترکیه،روسیه و ایران،و توانایی عالی برای حمایت از زنجیره تامین جهانی تقویت شد.به همین سبب،پوتین و اردوغان در مورد امکان دستیابی به توافقی که به غلات اوکراین اجازه می دهد تا به بازارهای جهانی برسد، گفتگو کردند.

در یک میانجیگری به رهبری ترکیه بین اوکراین و روسیه،اروپا از کاهش تحریم‌های (بروکسل) بر هفت بانک روسی برای تسهیل دسترسی کالاهای غذایی و کودهای شیمیایی به بازارهای جهانی و اروپایی پشتیبانی کرد.

اگرچه اجلاس تهران برای بحث درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و تجدید مسیر آستانه برگزار شد. اما انگیزه واقعی آن بهبود موقعیت سیاسی و اقتصادی سه کشور در راستای ماهیت تحولات ناشی از بحران اوکراین و تحریم‌های آن، تحولات پرونده هسته‌ای ایران و انتخابات آتی ترکیه ۲۰۲۳ بود.

تغییر موقعیت ترکیه، روسیه و ایران احتمالاً به توسعه روابط تجاری بین سه کشور، کاهش درد و رنج سوری ها، فشار برای احیای روند آستانه و کاهش سطح تنش کمک می کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن