مقالات و یادداشت ها

نگاهی به زندگی زنی که چهره ارتباطات را در قطر تغییر داد

آوای سنت : حصه الجابر بعد از رسیدن به پست وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قطر آزادسازی بازار مخابرات این کشور را رهبری و به نوعی عصر انتخاب و رقابت را در صنعت مخابرات قطر آغاز کرد.

حضور و فعالیت زنان در مناصب بالای کشوری در خاورمیانه قدمت و سابقه زیادی ندارد. با این همه بسیاری از زنان مسلمان در کشورهای منطقه غرب آسیا به دلیل دسترسی بهتر به منابع آموزشی و تغییرات اجتماعی توانسته‌اند به مدارج بالایی در دانشگاه و حتی در دولت برسند.

از سوی دیگر، تغییر نگاه حاکمیتی در بسیاری از کشورهای منطقه که رشد و توسعه جوامع خود را منوط بر حضور بالای هر دو جنس در جامعه و استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی زنان دانسته‌اند، باعث شده که شاهد نسل جدیدی از زنان مسلمان باشیم که در کنار پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌اند.

قطر از جمله کشورهای منطقه غرب آسیا است که تغییر نگرش حاکمان آن برای توسعه کشور نتیجه بخش بوده و این کشور دیگر صرفاً متکی به درآمدهای نفتی نیست. حاکمان و سیاست‌گذاران قطری به خوبی دریافته‌اند که توسعه کشور در دنیای کنونی بیش از هر چیز نیازمند استفاده کامل از سرمایه انسانی است.

حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی در قطر مقوله چندان گسترده‌ای نیست با این همه یکی از زنان قطری توانسته سنت‌شکنی کرده و در بالاترین رده‌های مدیریت دولت قطر حضور داشته باشد.

موفقیت بزرگی برای زنان قطری

حصه الجابر (Hessa Al Jaber)، مهندس و چهره برجسته دانشگاهی قطری یکی از معدود زنانی است که در دولت قطر موفق به حضور در بالاترین رده‌های مدیریتی و به اولین وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در قطر پس از تشکیل کابینه جدید شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در سال ۲۰۱۳ تبدیل شد.

حصه الجابر

الجابر در سال ۱۹۵۹ در دوحه قطر متولد و در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه کویت با مدرک لیسانس مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۸۶ مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را از دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی ایالات متحده آمریکا گرفت و دکترای خود را در ۱۹۹۰ در همین دانشگاه دریافت کرد. الجابر از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ به عنوان استادیار در دانشگاه قطر خدمت کرد و از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ کرسی علوم کامپیوتر در دانشگاه قطر را بر عهده داشت.

او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ به عنوان مدیر برنامه و مشاور فناوری اطلاعات در Ooredoo خدمت کرد و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ سمت دبیرکلی شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده داشت.

اما بزرگترین اتفاق زندگی الجابر در سال ۲۰۱۳ رقم خورد. در این سال الجابر با فرمان امیر قطر تبدیل به اولین وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در قطر شد تا دوران تازه‌ای در زندگی کاری وی به عنوان یک زن مسلمان رقم بخورد.

نگاهی به زندگی زنی که چهره ارتباطات را در قطر تغییر داد

الجابر در دوران تصدی خود، آزادسازی بازار مخابرات قطر را رهبری کرد و به نوعی عصر انتخاب و رقابت را در صنعت مخابرات این کشور آغاز کرد. او پیشگام نوسازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات قطر بود و این کار با اقداماتی از جمله تأسیس شبکه پهن باند ملی قطر، شرکت ماهواره‌ای اشیل ست قطر(Eshailsat- Qatar Satellite Company)، و مالومتیا ـ ارائه‌دهنده پیشرو خدمات فناوری و راه حل‌های حرفه‌ای در قطر انجام داد. او در ساده‌سازی فرآیندها برای شفاف‌تر کردن دولت با طرح‌های دولت الکترونیک نقش داشت.

الجابر با ایجاد مرکز فناوری کمکی قطر (MADA)، ابتکارات متعددی را برای تبدیل قطر به جامعه‌ای فراگیرتر از طریق ICT رهبری کرده است که افراد دارای معلولیت را در قطر توانمند می‌کند و در ساده‌سازی فرآیندها برای شفاف‌تر کردن دولت نقش مؤثری داشته که با ابتکارات دولت الکترونیک قابل دسترسی است.

نگاه رو به جلو به ارتباطات در قطر

الجابر در سال ۲۰۱۲ و در اجلاس ارتباط عربی(Connect Arab Summit) در دوحه قطر طی سخنانی گفت: «هدف ما تا سال ۲۰۱۵ باید این باشد که هیچ کس از دسترسی به هر شکلی از ارتباطات دیجیتال محروم نشود و همه بخشی از وب متصل منطقه‌ای و جهانی باشند. جهان عرب از نظر توسعه عقب است و ما این را می‌دانیم. اما، این را هم می‌دانیم که عزم خود را برای جهش چندین دهه از مراحل رشد داریم. در واقع، دلگرم‌کننده است که برخی کشورها در جهان عرب در حال حاضر از نظر ارتباط کلی در بین ۳۰ کشور برتر جهان قرار دارند و در عین حال ناامید‌کننده است که سایر کشورهای عربی به شدت از نظر آمادگی شبکه، حتی در رابطه با موقعیت اقتصادی خود، عقب مانده‌اند.»

تجلیل از خدمات حصه الجابر در حوزه فناوری ارتباطات

فهرست افتخارات الجابر شگفت‌انگیز است. الجابر به دلیل خدمات خود، در ۲۴ دسامبر ۲۰۰۸ از سوی وزارت کشور قطر به عنوان «شخصیت ملی سال» به منظور قدردانی از چهره‌های کلیدی قطری که در آن سال سهم قابل توجهی داشتند، تجلیل شد. در سال ۲۰۱۲ نیز از سوی Arabian Business به عنوان سی‌امین زن قدرتمند عرب انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۳، او در فهرست ۵۰۰ عرب قدرتمند جهان در مجله Arabian Business و در فهرست ۱۰۰ زن قدرتمند عرب در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۲۰ قرار گرفت.

علاوه بر این، وب‌سایت Mashable، که اخبار رسانه‌های اجتماعی جهانی را پوشش می‌دهد، او را در میان هشت زن مؤثر در زمینه فناوری در سراسر جهان در طول دهه ۲۰۰۰ معرفی کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن