مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

پایان برتری غرب؛ یادداشتی از محمد نورالدین

آوای سنت : پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این یقین در میان برخی از فیلسوفان غربی پدیدار شد که برخورد تمدن ها به نفع تمدن غرب شده و تاریخ به دلیل برتری غرب پایان یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، قبل از آن، مارکسیست ها سخنانی داشتند که نشان می داد گفتمان جامع و یکپارچه توسط کارل مارکس گفته شده و پرولتاریا بر دشمنان سرمایه دار خود پیروز خواهد شد. بنابراین، گرایش قاطعیت با پیروزی یک گروه بر گروه دیگر را در میان اکثر متفکران غالب می‌یابیم.

اما تاریخ شاید تنها حوزه ای باشد که مسیرهای بعدی آن غیرقابل پیش بینی است. تحقیقات علمی تقریباً تنها تحقیقاتی است که جز در چند درصد،جای تردیدی در نتایج آن وجود ندارد.

اما هر علم یا رشته ای که انسان در آن طرف فعال باشد، مشمول قانون تغییر انسان است. دشوارترین علوم مربوط به انسان است، بنابراین ما بسیاری از رویدادهای  ریشه ای را می یابیم که تأثیر خود را بر بشریت می گذارد که به تاریخ بشر مربوط می شود،:آنچه مسلم است همه امپراتوری ها بوجود می آیند و ظهور می کنند و سپس افول می کنند، در علوم انسانی هیچ قطعیتی وجود ندارد.

زمانی که غرب از پایان تاریخ  حرف می زد، شاید انتظار نداشت که چین تنها در کمتر از بیست سال آینده (و این دوره تقریباً در علوم تاریخ دیده نشده است) به دومین قدرت بزرگ جهان تبدیل شود، و شاید اگر معیارهای خاصی را برای مسئله هژمونی و برتری اعمال کنیم،چین قدرت اول باشد.

اگر قدرت نظامی اساس باشد، می گوییم ایالات متحده غالب است، اما اگر بگوییم اقتصاد پایه است، چین می تواند در جایگاه نخست قرار گیرد،اگر اقتصاد، نیروی نظامی و نفوذ استراتژیک را با هم ترکیب کنیم، روسیه جایگاه برجسته ای را در رقابت با قدرت های آمریکایی و چینی کسب می کند.

بیست سال پیش، همه به روسیه به عنوان یک قدرت متزلزل نگاه می کردند، اما رئیس جمهور ولادیمیر پوتین کشورش را متحد و آن را به نیرویی علیه غرب تبدیل کرد.اوج چالش روسیه با غرب، حمله به اوکراین بود،اعمال فشار بر اقتصاد جهانی، به روسیه مزیتی می دهد که غیر قابل انکار است.

نظریه های غربی در مورد یکجانبه گرایی سلطه غرب ممکن است در حال حاضر سعی در پنهان کردن چهره خود داشته باشند. شفاف ترین اعترافات در این زمینه اعترافاتی است که تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا اخیراً در یکی از مجامع غرب لندن و در لحظه حساس درگیری بین المللی انجام داد.

بلر گفت: جنگ اوکراین نشان داد که هژمونی غرب در حال پایان است و دلیل آن ظهور چین به یک قدرت بزرگ با مشارکت روسیه است. پس از گذشت قرن ها،این اتفاق برای اولین بار در حال رخ دادن است.

بلر گفت آنچه در حال وقوع است مشابه نتایج جنگ جهانی دوم یا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است.وی با بیان اینکه شاهد پایان برتری سیاسی و اقتصادی غرب هستیم، خاطرنشان کرد: سرمنشا این اتفاق به عنوان بزرگترین تحول ژئوپلیتیکی ،چین خواهد بود نه روسیه.

بلر معتقد بود تنها کاری که غرب می تواند انجام دهد این است که از تبدیل شدن چین به یک قدرت برتر نظامی جلوگیری کند.

چه بسیار تمدن هایی که غالب شدند و سپس ناپدید شدند. چه بسیار تمدن هایی که سازندگان آن انتظار نداشتند که به سقوط کامل و حتی به ضعف و قهقرا برسند،امپراتوری روم که بر سه قاره حکومت می کرد از بین رفت.امپراتوری مسلمانان پس از خروج از اندلس ناپدید شد و اینجاست که امپراتوری به اصطلاح تمدن اروپایی آمریکای غربی به سرنوشت اجتناب ناپذیر خود می رود. تفاوت یک امپراتوری با امپراتوری دیگر در طول عمر آن است. ابن خلدون می گوید و کشورهایی مانند فصلها محکوم به پژمرده شدن و ناپدید شدن هستند.

تنها قانون واقعی در تاریخ این است که هر خیزش امپراتوری یک دوره افول طولانی یا کوتاه دارد. و پیش بینی تونی بلر یک اعتراف از درون امپراتوری آنگلوساکسون غربی نسبت به آغاز عصر چین و همراه با آن روسیه است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن