مقالات و یادداشت ها

چرا ریاض از واشنگتن نمی ترسد؟

یاداشتی از بلال یاسین

آوای سنت : پایگاه اینترنتی آمریکایی «The Hill» در گزارشی اشاره کرد که هیچ نشانه ای از عقب نشینی در موضع رهبران عربستان سعودی در مقابل واکنش آمریکا برای کاهش تولید نفت،دیده نمی شود،این پایگاه نوشت دلیل این موضوع،استراتژی ریاض،نمایش قوی‌تر نفوذ سیاست خارجی این کشور است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این وب‌سایت آمریکایی اعلام کرد که مقامات سعودی اصرار دارند که تصمیم گیری درباره کاهش تولید نفت با هدف بالا نگه داشتن قیمت‌ها یک تصمیم صرفاً اقتصادی است که آنها را قادر می‌سازد از انتقاد درباره حمایت روسیه در جنگ با اوکراین اجتناب کنند.

هیل خاطرنشان کرد که دموکرات ها در واکنش به این موضع گیری های عربستان، بر توقف فروش نظامی و همکاری با این کشور تاکید کردند.

اماجمهوری خواهان تا حد زیادی آرام بودند و موضع خود را توضیح دادند که روابط ایالات متحده با عربستان بسیار استراتژیک است و نمی توان آن را به خطر انداخت.کارشناسان بر این باورند که ریاض به دلیل نگرانی از خروج واشنگتن از خاورمیانه و اجتناب از قطع کامل روابط،در تلاش است تا تعادلی بین آمریکا و روسیه ایجاد کند.

ساموئل رامانی، دستیار مؤسسه خدمات سلطنتی گفت:سعودی‌ها به دلیل بی‌اعتمادی که به ایالات متحده داشتند،سعی کردند نخ سوزن بین آمریکایی‌ها و روس‌ها را بکشند.

وی افزود:فکر نمی‌کنم این یک شکاف طولانی‌مدت باشد،بلکه فقط یکی از آن تحولات بزرگ در روابط آمریکا و عربستان خواهد بود.

کارشناسان گفتند: از نظر ریاض،دست دادن بایدن با محمد بن سلمان در جده برای جبران اظهارات کمپین انتخاباتی بایدن مبنی بر اینکه در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار، با عربستان به عنوان یک کشور طرد شده رفتار خواهد کرد،کم بود.قتل خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸، افکار عمومی جهان، به ویژه آمریکا را تکان داد.

تلاش دولت کنونی آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، و همچنین تداوم عصبانیت عربستان از دولت دونالد ترامپ،رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خاطر عدم پاسخگویی به حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایران به تاسیسات نفتی آرامکو، باعث شد سران عربستان به دنبال کشورهای دیگری باشند که ممکن است آنها را از متحد سنتی خود در امان نگه دارد.حسین ایبیش، محقق مقیم مؤسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، گفت: آنها واقعاً به تنوع استراتژیک و دستیابی به قدرت های دیگر علاقمند هستند.

وی افزود عربستان سعودی با خرید حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰، بزرگترین مشتری خارجی تجهیزات نظامی به ایالات متحده است. این میزان سرمایه گذاری به نفع ایالات متحده است .

همچنین حدود ۲۷۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند و فروش تجهیزات نظامی آمریکا به عربستان سعودی به عنوان سنگری برای جلوگیری از به دست آوردن جایگاه روسیه و چین تلقی می شود.

بر اساس این گزارش، سعودی ها از تلاش های دولت بایدن برای نرم تر کردن برخی از بخش های دشوار روابط استقبال کردند.این شامل مشورت دقیق تر در مورد قصد دولت برای احیای توافق هسته ای ایران است.اقدامات عربستان، مانند اجازه دادن به بایدن برای پرواز از تل آویو به جده در ژوئیه گذشته و باز کردن حریم هوایی خود به روی پروازهای اسرائیل، نشان دهنده جنبه نرم روابط این کشور با واشنگتن است.

اما سعودی ها در برابر فشار برای باز کردن روابط خود با اسرائیل مقاومت می کنند، تصمیم اوپک پلاس در ماه گذشته برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز نشانه دیگری از عدم علاقه عربستان به نظر واشنگتن است.

روز دوشنبه، فهد ناظر سخنگوی سفارت عربستان سعودی در ایالات متحده،به سی ان ان گفت:تصمیمات ما در مورد سطح تولید دقیقاً بر اساس مبانی عرضه،تقاضا و بازار تعیین می شود.بنابراین مسائل و ملاحظات سیاسی نقشی در این زمینه ندارند.

آرون دیوید میلر،یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: استدلال اقتصادی ممکن است معتبر باشد، اما ممکن است که ولیعهد محمد بن سلمان علاقه‌ای به پیامدهای سیاسی با ایالات متحده نداشته باشد.

تصمیم اوپک خشم کاخ سفید و دموکرات‌ها را برانگیخت.آنها ریاض را به همراهی با مسکو متهم کردند و گفتند که قیمت بالای نفت،توانایی پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای مدیریت جنگ اوکراین را تقویت خواهد کرد.

این گزارش خاطرنشان کرد که مقامات سعودی گفته اند هر چند آنها روابط خود را با روسیه حفظ می کنند، اما اقدامات آنها به وضوح نشان می دهد که از اوکراین حمایت می کنندناظر گفت: ما قبلاً با رهبری اوکراین و روسیه در تماس بوده‌ایم، پیشنهاد دادیم میان این دو میانجیگری کنیم زیرا با هر دو روابط خوبی داریم.

گزارش “The Hill” نشان می دهد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هیچ انتقادی از ریاض نکرده است.اوایل ماه گذشته،ریاض به میانجی‌گری مبادله زندانیان بین اوکراین و روسیه کمک کرد و سپس یک هفته پیش ۴۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به کیف اعلام کرد.

ریاض همچنین به رای خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رد همه پرسی الحاق اراضی اوکراین به روسیه در ۱۲ اکتبر و محکومیت تهاجم این کشور طی رای گیری در ماه مارس گذشته اشاره کرد.

زلنسکی همچنین با بن سلمان گفت‌وگو کرد و از او به خاطرحمایت از تمامیت ارضی اوکراین و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و اینکه دو طرف توافق کردند که به اوکراین کمک مالی کامل کنند تشکر کرد.

چند روز بعد، وزارت امور خارجه عربستان در توییتر عکسی از دیدار سفیر اوکراین در عربستان با معاون بین‌الملل وزیر عربستان در امور چندجانبه منتشر کرد و نوشت که دو طرف روابط دوجانبه عربستان و اوکراین و منطقه‌ای و تحولات بین المللی مورد علاقه مشترک را بررسی کردند.

و در حالی که بایدن با واکنش شدید قانونگذاران دموکرات مواجه است، بعید است که دولت ریاض را به شدت مجازات کند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، پنجشنبه گذشته گفت که بررسی روابط دولت با عربستان سعودی در حال انجام است،اما برنامه زمانی برای اقدام تعیین نخواهد کرد.

وی افزود: ما در این مورد عجله نخواهیم کرد.جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت:استراتژی عربستان سعودی، راهبردی برای به دست آوردن بسیاری از مزایای همسویی نزدیک با ایالات متحده است و در عین حال،این کشور روابط نزدیک‌تر با دشمنان ایالات متحده دارد.آلترمن توضیح داد: در زمان جنگ، شکافی وجود دارد که پر کردن آن سخت است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن