شخصیت ها و گروه ها

دکتر جامی الاحمدی: گفتگوی بین نسلی راهکار رسیدن به تفاهم

آوای سنت : معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام، برداشته شدن فاصله طبقاتی و رسیدن به تفاهم مشترک را پیام قرآن کریم به انسان ها خواند.

به گزارش آوای سنت، دکتر حسین جامی الاحمدی طی سخنانی در تحلیل لزوم آگاهی والدین از علوم پیشرفته با بیان این مطلب که مطاع دنیوی هیچگاه باعث آرامش انسان نشده است،گفت: بسیاری مردم بودند که از مال و منال دنیا کم و کسری ندارند، لیکن استرس و نگرانی از آینده زندگی مطمئن را از آنها سلب کرده است. امنیت و آرامش را نمی توان با پول و مقام و ثروت به دست آورد. آرامش واقعی را نمی شود با زور به کسی تحمیل کرد. آرامش در سایه محبت، نزدیکی با یکدیگر، گفتگو، تعامل و در نتیجه اطاعت از خدای متعال به دست می آید. نسل بشر متشکل از اقوام و نژادهای گوناگون گرچه به لحاظ فرهنگی و سنن در تضاد با هم قرار دارند، اما پا به سرای خلقت گذاشته اند تا آزمایش شوند. پیام رب العالمین به بشر این است که فاصله ها را برداشته و به تفاهم مشترک با یکدیگر برسند.

جامی الاحمدی نبود تفاهم میان نسل قدیم و جدید امروزی و شکاف ها را در عدم درک مسائل فیمابین خواند و افزود: پیامبر امت اسلام شخصیتی جهانی دارد. کسی که به فکر تمام انسانیت بود و برای اشاعه تمدن اسلام رنج ها و مصایب زیادی را تحمل کرد. امروز والدین تحت تاثیرات فضای مجازی و گستردگی شبکه های اجتماعی نقش اول را در تربیت فرزندان به عهده ندارند. اکثریت پدرها و مادرها خودشان را با علوم و تکنولوژی روز تطبیق نداده و دانش کافی در مورد کار با وسایل هوشمند ندارند. نبی مکرم اسلام در هزار و چهارصد سال پیش اهمیت علم و دانش را برای مردم بیان کرده است. توصیه ایشان این بود که امت مسلمان جهل و بیسوادی را ترک کرده و علوم روز را یاد بگیرند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام، نبود آموزش کافی و کمبود متولی را باعث و بانی ایجاد فاصله ها دانست و عنوان کرد: جزو امت بودن به شکل دکوری نفعی به حال امروز ما نمی رساند. اسم مسلمان را یدک کشیدن دردی را دوا نمی کند. خدای متعال ایمان داران ظاهری را نمی پسندد. امامه و ریش به تنهایی باعث تقوای کسی نمی شوند. انسان هایی در اطراف ما با ظاهری بسیار آراسته زندگی می کنند، اما از درون آلوده هستند، لذا رعایت پیام های اخلاقی قرآن کریم اهمیت و جایگاه سابق را ندارد.

جامی الاحمدی تاکید ورزید: پیامدهای اخلاقی قرآن از جمله تقوا، عدالت، عدم تبعیض، اجتناب از ریختن آبروی مسلمان، انسانیت، اخلاق به مراتب بیشتر از اهداف آن است. اسوه حسنه و تعامل را از رسول الله یاد بگیریم. کج روی ها افزایش پیدا کرده یافته و در مرحله سقوط آزاد انسانیت قرار داریم. بسیاری از مفاهیم اسلامی از جامعه رخت بر بسته اند. امروز موفقیت و سعادت را در داشتن پول می دانیم. حضرت سلیمان علیه السلام و قارون جزو انسان های بسیار ثروتمند بود. یکی هدف داشت و آن دیگری جز به خودش فکر نمی کرد. حق الناس مقدم بر حق الله است و قرآن کریم انسان را از پایمال کردن حقوق همنوع برحذر می دارد. در آگاهی بخشی به افراد دین گریز و دین ستیز کوشش نماییم. حساب کنیم که چند درصد از جوانان ما به انحرافات فکری آلوده شده اند.

این روشنفکر اهل سنت یادآور شد: رسول گرامی اسلام بزرگترین معلم بشریت بود و پس از ایشان خلفا و امامان قرار دارند. امروز روش آموزش ها تغییر یافته و مدارس متفاوت شده اند. در برخی شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه مدارس لاکچری دایر شده است و از این رو نباید از عقده ای بودن برخی دانش آموزان مقاطع عمومی تعحب کرد. روش های کنونی صرفا برای صدور مدرک بکار گرفته می شوند و میزان درک از مطالب سیر نزولی را دنبال می کند. آموزش مهارت زندگی برای دانش آموزان از اولویت های مهم بشمار می رود تا بتوانند با شیوه مدیریت های دوران خود آشنا شوند. زمان آن است که به محصلین اجازه صحبت در سر کلاس داده شده و آنها را به مرحله ای از اعتماد بنفس برسانیم که توانستن را برای خود یک رکن اساسی و هدف مهم بدانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن