مقالات و یادداشت ها

کاهش حمایت از عادی سازی با اسرائیل

یادداشتی از کامل جمیل

آوای سنت : عادی سازی توافقنامه بین امارات وبحرین با اسرائیل درآستانه سه سالگی است اما اسناد و شواهد حاکی ازآن است که این توافق نتوانست حمایت مردمی کشورهای حاشیه خلیج فارس را جلب کند.

به نظر می رسد قراردادهای همکاری متعدد و پروژه های مختلف امضا شده بین دو کشور حاشیه خلیج فارس وتل آویو،اززمان امضای توافق عادی سازی درسپتامبر ۲۰۲۰، مانع کاهش حمایت مردمی خلیج فارس ازعادی سازی با اسرائیل نشده است.

این را نظرسنجی جدیدی که توسط مؤسسه واشنگتن(یک اندیشکده مستقردرایالات متحده) انجام شده است،تأیید می کند،این موسسه درگزارشی که اخیراً منتشرشده است، کاهش حمایت ازتوافقات عادی سازی رادرکشورهای حاشیه خلیج فارس تایید می کند.

براساس این نظرسنجی،تنها ۲۷ درصد ازپاسخ دهندگان درامارات متحده عربی و ۲۰ درصد در بحرین،این توافق ها را دارای تأثیر مثبت درمنطقه می دانند.

براساس این گزارش، این میزان حمایت درسال ۲۰۲۰ وآن زمانی که توافقات به عنوان بخشی از فرآیندی توصیف شد که ممکن است اسرائیل را تشویق کند تا برای حل و فصل مناقشه خود با فلسطینی ها تلاش کند،۴۷ و ۴۵ درصد بود.درعربستان سعودی که روابط خود را با اسرائیل عادی نکرد و درمیان فشارهای واشنگتن برای پیروی عربستان ازهمسایگان خود قراردارد،حمایت از پیوستن به توافقات عادی سازی نیز به نصف کاهش یافت و به ۲۰ درصد رسید.

دکترشرحبیل الغریب،رئیس مجمع روابط بین الملل برای گفتگو وسیاست معتقد است از زمان امضای توافق نامه های عادی سازی هرازگاهی،چنین نظرسنجی هایی ظاهر می شود که احساسات واقعی مردم را نسبت به عادی سازی نشان می دهد.

الغریب درمصاحبه خود با الخلیج آنلاین توضیح می دهد که کاهش حمایت مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس ازعادی سازی نشان دهنده عدم ایمان مردم عرب به ویژه کشورهای خلیج به مشروعیت این توافقات است.

الغریب به چندین مصداق و نمونه اشاره می کندکه نشان می دهد افکار عمومی اعراب وکشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل مخالفت می کنند.

ازجمله آنها اتفاقاتی بود که سال گذشته درجام جهانی قطررخ داد وتوده‌های عرب وکشورهای حاشیه خلیج‌فارس حضور پرچم‌های عبری را رد کردند و پرچم‌های فلسطین را برافراشتند و به نام فلسطین شعار دادند.

او معتقد است که مردم عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس از اهداف و آرزوهای اسرائیل ازعادی سازی آگاهی دارند و همین موضوع باعث می شود که از داشتن روابط برای کشورهای خود با تل آویو خودداری کنند.

شاید این نظرسنجی چیزجدیدی را به ارمغان نیاورد.نظرعمومی مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس در رد عادی سازی واضح است و شاید برجسته ترین شاهد آن همبستگی وحمایت گسترده ازشیخ مای بنت محمد آل خلیفه رئیس اداره آثار باستانی وفرهنگ بحرین،درسال گذشته بود.این اتفاق در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲ رخ داد،شیخ مای درمجلس ترحیم درخانه سفیرآمریکا درمنامه شرکت کرد وهنگامی که با حاضران دست می داد،از حضورسفیر تل آویو غافلگیر شد.شیخ مای از دست دادن با او خودداری و محل را ترک کرد.او همچنین از سفارت آمریکا خواست که هیچ عکسی ازاو درمجلس ترحیم منتشر نشود.

این اقدام شیخ مای که توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس به عنوان اعلام کننده موقعیت واقعی مردم بحرین توصیف شده بود بازتاب زیادی درشبکه های اجتماعی داشت،افکار عمومی کشورهای عربی با هشتک”شیخ مای متشکریم”مواضع خود را درباره عادی سازی اعلام کردند.

دکترشرحبیل الغریب معتقد است این هوشیاری و این ادراک دربین ملت های عربی وجود داردکه اسرائیل غده سرطانی است و نمی توان آن را پذیرفت ونمی توان با آن همزیستی کرد.

موضوع دیگری که کاهش حمایت مردمی کشورهای حاشیه خلیج فارس از عادی سازی با اسرائیل را نشان می دهد بحث گردشگری است،تل آویو انتظار داشت که توافق عادی سازی،موجب رونق گردشگری درسرزمین های اشغالی باشداما این اتفاق نیفتاد.

علیرغم اینکه اسرائیل برای در این زمینه با امارات و بحرین قراردادهای متعددی منعقد کرده است،به نظر می‌رسد که کمپین‌های اسرائیل برای ترویج گردشگری در سرزمین‌های اشغالی نتوانسته گردشگران دو کشورحاشیه خلیج فارس را جذب کند.وزارت امورخارجه اسرائیل دربیانیه‌ای به آسوشیتدپرس آمریکایی تأیید کرد:اگرچه دو سال ازامضای توافق‌نامه ابراهیم می‌گذرد اما میزان گردشگران مطلوب نیست.

این وزارتخانه افزود: تاکنون فقط ۱۶۰۰ شهروند اماراتی ازاسرائیل دیدن کرده‌اند.این وزارتخانه با اشاره به اینکه آماری ازتعداد گردشگران بحرینی که ازاسرائیل دیدن کرده اند، ندارد،گفت:اعداد بسیار اندک است.

شرحبیل الغریب تاکید کرد: این امرنشان دهنده تقویت توجه وپایبندی به آرمان فلسطین،بیت المقدس وحمایت از مردم فلسطین است.وی افزود: از سوی دیگر نشان دهنده شکست سیاست اسرائیل وعقب نشینی ازمسیر عادی سازی است که بنیامین نتانیاهو به خود می بالید که برای گسترش آن تلاش خواهد کرد.

وی اشاره کردکه اسرائیل انتظارداشت عربستان به او نزدیک شود،اما عربستان،منطقه را غافلگیرکرد و به ایران نزدیک شد و با این کشور قرارداد دیپلماتیک امضا کرد واین موضوع شوک بزرگی به محافل اسرائیلی وارد کردکه شرط می بستند عربستان سعودی درمسیر عادی شدن لغزش خواهد کرد.

الغریب معتقد است که اسرائیل درحال تجربه یک بحران سیاسی،یک بحران داخلی ویک بحران درسطح خارجی است به همین دلیل تلاش می‌کند هردستاورد سیاسی را به عادی‌سازی وصل کند اما این با حقیقت و واقعیت منافات دارد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن