مقالات و یادداشت ها

کنترل قاچاق با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در کردستان

آوای سنت : اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت قبل، نه‌تنها رونق اقتصادی کردستان را از بین برد بلکه هم مشاغل فرسایشی ایجاد کرد، هم سبب مهاجرت بسیاری از ساکنان مرزی این استان به مرکز شهر و حتی کلانشهرها شد و از همه بدتر، زمینه را برای قاچاق فراهم کرد اما در دولت سیزدهم با بازگشایی مرز بانه و راه اندازی بازارچه مرزی در این بخش رونق به کردستان باز خواهد گشت.

کردستان را می‌توان یکی از استان‌های مزیت‌دار در بخش تجارت دانست. استانی با ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق از طریق چهار شهرستان مریوان، بانه، سروآباد و سقز و قرارگیری در نزدیکترین منطقه به اقلیم کردستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ این کشور.

این موقعیت جغرافیایی به خوبی نشان می‌دهد راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی تا چه حدی می‌‎تواند روی معیشت، رونق اقتصادی، اشتغالزایی مؤثر و بهبود وضعیت زندگی مردم نقش داشته باشد و تا چه اندازه می‌تواند تراکم جمعیتی را در مناطق مرزنشین حفظ کند.

از طرف دیگر، این بازارچه‌ها در کنترل قاچاق نیز نقش بازدارنده دارند چراکه فعالان اقتصادی و مردم مرزنشین می‌توانند به راحتی به داد و ستد بپردازند و حتی از تسهیلات مالی نیز بهره‌مند شوند./عصر اقتصاد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن