گفتگو و مصاحبه

روزه داری دژ مستحکم در برابر دام فریب شیطان

آوای سنت: معاون امور طلاب و روحانیون حوزه علمیه قبا بندرترکمن، : روزه را دژى مستحکم در برابر دام فریب شیطان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالغفور آخوند رومی در گفتگو با خبرنگار ما، فضایل و ویژگی هاى رمضان نسبت به دیگر ماه ها و اسرار آن را به میدان گسترده‏ اى توصیف کرد و گفت: کسى که می‏خواهد در این زمینه شناخت کافی پیدا کرده و آگاهى به دست بیاورد، لازم است از طریق نصوص صحیح شریعت به شناخت رمضان برسد. فضایل روزه و اسرار آن به حدى زیاد است که آنها را نمی توان شمارش نمود. روزه، رکن بزرگى از ارکان دین اسلام است که بناى اسلام بدون آن استوار و پایدار نمى ‏شود و مادامی که شخص مسلمان به فرض بودن آن اقرار نکند، ایمانش نیز ثابت نخواهد شد.

روزه گرفتن در ماه رمضان و قیام در شب‌ هاى آن به خصوص شب قدر آن هم از روى ایمان و طلب اجر و پاداش از خداوند، بدون شک بر صداقت ایمان و اخلاص عمل شخص دلالت مى‏کند. بدین سبب به او مژده داده شده که گناهان گذشته‏اش مورد بخشش خداوند قرار مى‏گیرند.

آخوند رومی درباره فضائل و برکات ماه روزه اظهار داشت: از نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم احادیث بسیاری در این زمینه وجود دارد که از جمله آن فرمایش می دارد، کسى که ماه رمضان را از روى ایمان و به امید دریافت اجر و پاداش از خداوند روزه بگیرد، تمامى گناهان گذشته‏اش بخشیده مى‏ شوند.

همچنین فرموده است، کسى که در ماه رمضان از روى ایمان و به امید دریافت اجر و پاداش از خدا، قیام کند تمامى گناهان گذشته‏اش مورد بخشایش قرار می گیرند.

پاداش هیچ عمل و عبادتى از عبادت ‌هاى انسان با روزه برابرى نمی کند، چون در روزه، راز و رمز اخلاص براى خدا نهفته می باشد. به خاطر همین اجر و پاداش آن بر تمامى عبادت ‌ها غلبه کرده و برترى یافته است.

معاون امور طلاب و روحانیون حوزه علمیه قبا بندرترکمن، روزه را وسیله نگهدارى از گناهان و سپر نفس روزه‏ دار در پیروى از خواهش ‌هاى نفسانى در دنیا و در برابر عذاب خدا در روز رستاخیز خواند و افزود: روزه دژى مستحکم براى روزه‏دار در برابر دام فریب شیطان است.

روزه، روح و روان شخص روزه‏دار را پاک مى‏کند و زبان و اعضاى بدنش را از سخنان دروغ یا به کار بردن نیرنگ، باز می‏دارد. روزه، به خاطر محقق شدن فضیلت صبر با آن، بر سایر عبادت ‌ها برترى دارد. در حدیثی دیگر از آن حضرت آمده است، در بهشت درى است که به آن ریان گفته مى‏شود. در روز رستاخیز فقط روزه ‏داران می توانند از آن در داخل بهشت‏ شوند. در رستاخیز سؤال خواهد شد، روزه ‏داران کجا هستند؟آنگاه همه روزه‏ داران واقعى برمى‏ خیزند و از آن در داخل بهشت مى‏ شوند و کسى غیر از افراد روزه دار نمی تواند از آن در عبور کند. هرگاه همه داخل شدند در بسته خواهد شد تا دیگر کسی نتواند از آن داخل گردد.

آخوند رومی بعلاوه یادآور شد: از فضیلت‌ هاى دیگر روزه این که در بهترین ماه‌ ها فرض شده است. فضایل ماه مبارک رمضان قابل شمارش نیستند. آغاز نزول وحى در این ماه بود که در شب مبارک قدر، قرآن به طور کلى از لوح محفوظ به بیت العزه در آسمان دنیا فرو فرستاده شد. سپس در مدت بیست و سه سال، دوره نبوت، قرآن بخش بخش و تدریجى بر قلب پیامبر فرستاده گردید. رمضان شبى در خود گنجانده است که عبادت در آن از عبادت کردن در هزار ماه بهتر می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن