گفتگو و مصاحبه

رمضان ماه نور رحمت الهی

آوای سنت: اندیشمند و استاد حوزوی بندر چارک، شوق وصف ناپذیر رمضان را ناشی نور رحمت الهی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ حمدالله چاشوی در گفتگو با خبرنگار ما، ماه مبارک رمضان را فصل خزان گناهان و پاکی روح و جسم از معاصی خواند و گفت: حقیقتا رمضان ماهی است که ایمان را در روح و کالبد مومنین و دینمداران واقعی به تبلور می رساند.

رمضان، غلیان به نماز، روزه، اعمال حسنه و صدقات را در اهل امت بیدار کرده و وحدت کلمه طبق فرمایش قرآن کریم را متبادر می سازد. در این ماه مسلمین از خردسال، جوان و بزرگسال به صف متحد جماعات پیوسته و با خلوص نیست و اراده راسخ در برابر عظمت الله سر تعظیم فرود می آورند و با تضرع و شکستن منیت در خود برای گناهانی که مرتکب شده‌ اند، طلب استغفار می نمایند.

اگر آدمی تسلیم و فرمانبردار دستورات خالق خود نباشد نسبت به همنوع دل رحم نخواهد شد. در اطراف ما انسان های زیادی هستند که قوت برابر ندارند. برخی از نعمت معیشت بهره کافی برده اند، اما عده ای دست شان از مال دنیا خالی می باشد. یکی از فواید روزه این است که حال ضعفا و مستمندان را درک کرده و بر ما است تا آنچه که خدای متعال از نعماتش بر ما ارزانی بخشیده با ایشان قسمت کنیم تا خالق را از خود خشنود گردانیم.‌

شیخ چاشوی اظهار داشت: شوق وصف ناپذیری که در رمضان به انسان دست می دهد حاکی از نور رحمت الهی می باشد. با این نور، افراد نسبت به یکدیگر مهربان تر شده و دل ها را از کینه ها پاک می کنند. در وقت امساک شخص بیدار ازخوردن و نوشیدن دست کشیده و تشنگی و گرسنگی روز را تحمل می کند تا زمان اتصال به خوان گسترده باریتعالی برسد. این صبر و انتظار برای رسیدن لحظه ملکوتی افطار است تا با روح و جسم خود به مناجات با خالق بشتابیم.

در صدر اسلام و دوران های بعد، دستگیری از مستمندان جزو فرهنگ دینی مردم به حساب میامد، اما امروز متاسفانه صله رحم کمتر شده است و همسایه از حال همسایه خبر ندارد. تکلیف است که خصوصا در این ماه از اطعام ایتام غافل نمانده و از کسانی که توشه کافی ندارند دستگیری بعمل آوریم.

این اندیشمند و استاد حوزوی بندر چارک، خودپسندی، تکبر و زیاده خواهی را از آفات زندگی های فردی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: تاریخ حیات بشر مملو از ادوار شاهانی است که جایگاه خود را بزرگ تر از مردم عادی دیده و برای حفظ اریکه قدرت به ظلم و ستم و چپاول مال ضعفا می پرداختند. مردم بیگناه را کشته و یا به بردگی می کشیدند. زندگی را به کام رعیت خود تلخ کرده و زندگی را بر آنها سخت می گرفتند، اما حیات مصادیق مظالم بیشتر از مردم دیگر نبود. یقیقنادر ابتدا مرگ شان را باور نمی کردند، اما دیر نپائید که فراموش شدند و نام نیک از خود بر جای نگذاشتند. آنها طریق و روش انبیا را نشناختند و با مردم با عدالت و مساوات رفتار نکردند، پس از مسیر خدا عدول ورزیده و به انحراف کشیده شدند.

شیخ چاشوی، با تاکید بر درک حقیقی معنای رمضان خاطر نشان کرد: سرور کائنات و اشرف مخلوقات حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم، منشاء خیر و برکت برای امت خود شد. نماز، و روزه بهترین ارمغان آن والا مقام برای اهل امت است تا رستگاری و تعالی را در زمان حیات خود تجربه کنند. کسی که با خلوص نیت و قلبی پاک روزه می گیرد، از لذت طاعت بی نصیب نمی ماند. اگر همه انسان های کنونی پیرو روش و سنت آن حضرت بودند، امروز جنگ و خونریزی وجود نداشت و زمین از پلیدی ها پاک می گردید.

این فرهیخته اهل سنت خاطر نشان نمود: امت حقیقی سختی های زندگی را تحمل می کنند. در هنگام سرو و یا مصیبت، الله را فراموش نکرده و سر بر سجده می گذراند. ماه شریف رمضان را میعاد دوستی و مراوده از نزدیک با خالق خود قرار می دهند. بی شک خالق هستی و پدیدآورنده کائنات به بندگانش این اختیار را داده است تا برای تعیین سرنوشت خود تلاش کنند. انبیاء را برگزید و کتابشان را راهنما قرار داد تا مردم، شیاطین و اهریمن ها را بشناسند. همان ها که در برابر انسان سجده نکردند و از جمع فرشتگان مقرب طرد شدند. پس عامل به خواهشات نفسانی نباشیم و رمضان را گرامی بداریم که باعث نجات ما از عذاب آخرت است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن