گفتگو و مصاحبه

استفاده بهینه از فرصت طلایی مکاتب تابستانی

آوای سنت: حافظ اهل سنت قرآن کریم، توجه به نکات تشویقی در مکاتب تابستانی را باعث ایجاد علاقه در متعلمین کودک و نوجوان برشمرد.

به گزارش آوای سنت، حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما اگاهی یابی از مفهوم قرآن کریم را یک درس حیاتی برای همه بشریت خواند و گفت: اینکه از قرآن کریم بعنوان کتاب مسلمانان یاد می شود، تنها می تواند کاربرد عامیانه داشته باشد، زیرا قرآن برای نجات همه انسان ها خلق شده و پیوستن به مکاتب قرآنی تنها ویژه یک گروه خاص نمی باشد. هر کسی که اعتقاد به وحی الهی دارد می تواند اشتیاق یادگیری قرآن را در خود ایجاد کرده و در صورت استمرار در آموزش، طی مدت نه چندان طولانی تبدیل به یک قاری قرآن شود.

حافظ زمانی با بیان این مطلب که اندیشه و تدبر در قرآن آینده انسان را به سوی تعالی رقم می زند، افزود: بشر ذاتا هیچ کاری را بدون تصمیم گیری انجام نمی دهد و اگر در کسی میل به دانستن قرآن پیدا شود خوشبختانه آموزش آن در محضر اساتید خصوصا در کشور ما مهیا می باشد. قرآن به فرد شخصیت بخشیده و باعث ارتقای جایگاه وی در سطح فردی و اجتماعی می شود. شخصی که مدتی از اوقات روزانه اش را به قرآن اختصاص دهد به معلومات ایمانی مسلط شده و رغبت به نماز، اذکار و تسبیح در او تشدید میابد. شخصی که قرآن را در زندگی به کار ببندد در حقیقت خدا را متوجه خود دیده و در همه احوال می کوشد تا کلام باریتعالی را به فعل برساند.

این عالم فرهنگی اهل سنت، قرآن را یکی از دروس ثابت در مقاطع تحصیلی یاد کرد و تاکید ورزید: به قرآن نباید به عنوان یک درس عمومی نگاه کرده شود. با اتمام سال تحصیلی، خانواده ها نیز فرصتی برای تنفس پیدا می کنند. همراهی پدر با فرزندانش در مکاتب تابستانی در ابتدای کار و تا زمانی که با محیط آموزشی خو بگیرند بسیار موثر خواهد بود. به علاوه برنامه های محیطی و روزانه مکاتب باید متناسب با سن کودک و نوجوان در نظر گرفته شود. دانش آموزان همگی از یک میزان استعداد بهره مند نیستند. ضریب هوشی در افراد متفاوت است و لذا نباید توقع داشت که سطح پیشرفت ها یکسان باشند.

حافظ زمانی اظهار داشت: توجه به ظرافت ها در آموزش و اعمال نکات تشویقی موجب علاقه دانش آموزان برای شرکت در جلسات تعلیم را افزایش می بخشد. آموزش احکام و نماز، زمینه مشارکت کودکان در نمازهای جماعت محلات را موجب می گردد. ساده ترین اشکال تشویقی مانند برگزاری مسابقات قرائت، حس رقابت به وجود آورده و کمک می کند تا دانش آموز، دوره تابستانی تعلیم را با موفقیت پشت سر بگذارد.

وی خاطر نشان ساخت: این متعلمین در سال تحصیلی آینده مشکلی در درس قرآن نخواهند داشت. ضمن آنکه عادت به استراحت به موقع و مرور درس ها در هر نوبت باعث می شود تا آنها این روش یادگیری را در مورد سایر کتب درسی خود نیز پیاده کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن