شخصیت ها و گروه ها

مولانا بلوچی : رمضان کلید رهایی از آتش جهنم

آوای سنت: نایب امیر جماعت اسلامی تبلیغ پاکستان کلید رحمت و مغفرت الهی و رهایی از آتش جهنم را از برکات ماه شریف رمضان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا محمد ادریس بلوچی طی سخنانی فرصت رمضان را محدود و رو به پایان خواند و گفت: خوشا به حال انسان‌ های سعادتمندی که این فرصت کوتاه را با عبادت، تلاوت، ذکر ، اعمال نیک و صالح به پایان می‌ رسانند و وا مصیبتا به حال کسانی که اوقات شان را در این ماه مبارک با برنامه‌های غیرمفید، حرف‌های پوچ و بیهوده، بازی و سرگرم شدن با لهو و لعب هدر می‌دهند.

رمضان ماه توبه و استغفار است. هر انسانی دو نوع تولد دارد. یک نوع آن متولد شدن از شکم مادر و نوع دیگر متولد شدن از شکم گناه و معصیت می باشد که در واقع برای این نوع تولد باید جشن گرفته و تبریک بگوییم.

رمضان ماه بهار مومنین و آزمون تقوا می‌ باشد. این ماه با وجود سختی ها و مشقت گرسنگی و تشنگی مرحله گذر را طی می کند، اما به دلیل طاعت و عبادت و بندگی باریتعالی گویی که سراسر احساس عید و سرخوشی و لذت از آن به ما می رسد.

مولانا بلوچی، رمضان را تشبیه به قفلی کرد که مومنین را از انجام کارهای ناثواب باز می دارد و افزود: همه ما به خوبی به این درجه از درک رسیده و می دانیم کلید رحمت و مغفرت الهی و رهایی از آتش جهنم در دستان رمضان قرار دارد. اعتقاد و ایمان به چنین باوری، دهان را از خوردن و نوشیدن باز داشته و همچنین چشم را به نور معرفت بینا می کند. این همان نوری که انسان های مومن و روشن دل دیده اند و ما نیز دیدار آن را در رمضان المبارک تجربه می کنیم.

رمضان می آید تا در خدمت انسان باشد و درون را از غبار گناه و معصیت پاک کند. از آن مهم تر خداوندی که دل را آفرید در کنار ما حضور دارد. اگر چه با روزه اندکی سختی ‌و رنج به وجود می آید، لیکن در عوض گنج پنهانی به قلب ما عطا کرده و از آن به عنوان پاکی و اخلاص دل یاد می شود.

نایب امیر جماعت اسلامی تبلیغ پاکستان تاکید ورزید: با روزه توانستیم جان و دل و روح و روان خود را مانند روز اول پاک و صاف کنیم، گرچه که هنوز هم جسم و تن از ناپاکی رنج می برد. روزه با تشنگی و گرسنگی و و سختی هایش به ما می فهماند که خود بزرگ بین و خودخواه نبوده و انسان را از رسیدگی بیش از حد به جسم باز می دارد تا در رمضان به آن که از همه بزرگتر و برتر است متصل شود.

خاصیت رمضان به این است تا مسلمین قلب‌ ها را از زنگار آلودگی ها شست ‌و شو داده و صلح و آشتی با خدای متعال را برقرار نماید. مسلمانان باید از ایام باقیمانده نهایت بهره را ببرند تا مهربانی و عطوفت الله ذولجلال آنها را در برگیرد. اگر مسلمین در این ایام پر فیض دنبال تزکیه ،اصلاح و خودسازی نباشند، محال است در غیر از آن به اصلاح و تزکیه برسند.

مولانا بلوچی اعتقاد به غیب، اقامه نماز، انفاق در راه خدا، ایمان به نبوت و معاد را از صفات اهل تقوا برشمرد و اظهار داشت: وجود یک مسلم واقعی با این صفات از تقوا و اخلاص سرشار می شود، لذا باید با استغفار زیاد، تلاوت قرآن، صدقه دادن، دعا کردن و شرکت در نمازهای جماعت و پایبندی به نوافل در اعمال ثابت قدم باشیم. اقامه نماز تراویح و ختم قرآن کریم در نماز جزو سنت و استقامت در این راه از اصول و آداب ماه مبارک رمضان است.

یکی دیگر از مواهب این ماه در پیش بودن شب با فضیلت قدر و نزول قرآن است. در چنین زمانی رسول خدا، خاتم ‌النبیین و اشرف گردید. قرآن بر زندگی صحابه نفوذ کرده و آنها به بهترین انسان ها بعد از انبیاء قرار گرفتند، پس باید باور کنیم که قرآن امت مسلمان را از تاریکی گناه و معصیت به سمت نور اسلام هدایت می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن