مذاهب و خطبه ها

افندی یوسفی: تببین مساله حجاب محتاج کار فرهنگی است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای دیگه سرا، فقدان کار فرهنگی در امر عفاف و حجاب را از دلایل برداشت های اشتباه از مقوله آزادی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، افندی محمد یوسفی طی سخنانی مسئله حجاب و روایت پوشش زن و مرد در اجتماع را جزو احکام سفارش شده از زمان تولد آدم علیه السلام خواند و گفت: پوشش اولین دغدغه نخستین بشر در برابر آسیب های احتمالی بود و از این رو با پی بردن به اهمیت قضیه، بیش از سایر نیازها به رفع نواقص و تکامل آن پرداخت. در مستندات بر جایی مانده از گذشته می بینیم که همنوعان ما حتی پیش از اختراع ماشین و اختراع وسایل ارتباطی، تمدن را در پوشیدن بهترین البسه دیده و رعایت آداب معاشرت و پوشش از نظر ایشان جایگاه فروانی داشت.

در حقیقت با پیدایش بنگاه های تبلیغاتی، فکر استفاده از زن به عنوان معرف کالاهای تجاری، آنها را از مادر بودن به ابزار اقتصادی تبدیل کرد. این مسئله به کافه های سنتی نیز بسط یافت و با آنکه آواز خوانی یک زن در اجتماع مردان جزو رفتارهای نکوهیده به حساب می آمد، اما نگاه تفریحی به این موضوع، ابهت بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار داد.

افندی یوسفی با بیان این مطلب که هرگر نمی توان همه مردم را به یک چوب راند، افز.ود: خوب و بد در همه جا وجود دارد و بدها امنیت اشخاص را به سوی خطر سوق می دهند. اسلام، حجاب را یک واجب شرعی معرفی کرده است و از این رو بکار بستن آن جزو عبادت شناخته می شود. در جاهلیت نخستین به حضور بانوان در اجتماع مردان ایرادی وارد نبود، اما اسلام نعمت آزادی و رهایی از ظلم و ستم را به زنان عطا بخشید، پس تبعیت آنها از اسلام در صده های ابتدایی تاریخ هجری به دلیل این بود که گذشته رقت بار اجداد خود را فراموش نکرده و بندگی خدای متعال را به بردگی مطلق، ارجع و شایسته دانستند.

افندی یوسفی تسلط شیاطین انسی و جنی را پیامد استفاده از مدل های پوششی وسوسه انگیز غربی دانست و افزود: گاهی اثر بدحجابی به مراتب بدتر از بی حجابی است. کسی که از حجاب نصفه و نیمه استفاده کرده در واقع خود را در معرض نگاه های افراد غریبه به نمایش می گذارد آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایرین پیدا می کند. از سوی دیگر حفظ حرمت و جایگاه زن در برابر امیال طمع ورزان از تبعات آشکار رعایت حجاب بشمار می رود و مانع هوس هایی است که در صورت شعله ور شدن، عفت عمومی را دچار مخاطره می کند.

امام جمعه اهل سنت روستای دیگه سرا پایبندی به فرامین الهی را لازمه زندگی های با دوام توصیف نمود و اظهار داشت: هیچ مردی دوست ندارد تا همسرش برای دیده شدن و تعریف و تمجید به میان اجتماع برود، چه بسا افرادی گرگ صفت نیز در کمین نشسته اند و بازی با زندگی و آبروی مردم را نوعی سرگرمی برای خود می دانند. فراموش نکنیم که یکی از حساس ترین دوران ها زمانی است که فرزند پا به مرحله نوجوانی و میل به دیده شدن و خود نمایی می گذارد. دیده شدن را نباید سرکوب کرد و خودنمایی کردن در ذات بشر امری نهادینه شده است.

افندی یوسفی فقدان کار فرهنگی در امر عفاف و حجاب را از دلایل برداشت های اشتباه از مقوله آزادی عنوان کرد و متذکر شد: تنها با شعار و تذکر نمی توان باعث فرهنگ سازی شد. همیشه راهکارهای تشویقی بهترین نتایج را برای جا انداختن اهداف مثبت داشته اند. نظر خواهی از جوانان در میزگردها با موضوعات آسیب های اجتماعی و امنیت زنان می تواند زمینه ساز تبلور اندیشه دینی در آنها باشد.

عدم در نظر گرفتن بودجه در بحث حجاب و پوشش اسلامی و این انتظار که فرزندان نوجوان و جوان ما صرفا شنونده های خوب باشند با طبیعت ایشان سازگاری ندارد. متولیان امور باید در گذشته بازنگری کرده و جلوی آسیب های بعدی را بگیرند. با هزینه مناسب و بکارگیری از بسیاری ظرفیت های موجود همچون در اختیار گذاشتن تریبون جمعی برای نسل امروز می توان در زندگی آنها ایجاد تحول کرد. اگر دانش آموز ما خود متولی برگزاری یک گفتمان و رویکرد دینی باشد حس مسئولیت برای ارائه بهترین کار در وجودش دو چندان تقویت خواهد شد. در کنار درس و آموزش های دینی، فرهنگ حجاب را در میدان عمل ترویج داده و ارزش آن را با نشان دادن به اثبات برسانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن