زن و خانواده

بانوان و زیبایی‌شناختی و زیبا سازی

دکتر عبدالمجید صمیم پژوهشگر دینی

آوای سنت : جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم جهان زیبایی‌ها و زشتی‌ها است. بسیاری از پدیدارها، زیبا و بسیاری دیگر نازیبا هستند.

نمی‌خواهیم به گونه مفصل وارد مباحث زیبایی شناختی بشویم، اما می‌توان گفت که آن نازیباها هم در جای خود زیبا هستند، زیرا آئینه‌ای که حسن و ملاحت زیباها را به نمایش می‌گذارد، همین نازیباها هستند.

اهمیت خیر و خوبی زمانی واضح می‌گردد که شر و بدی وجود داشته باشد، ورنه خیر و خوبی معنی پیدا نمی‌کند.

شکی نیست که زنان از تمام کمالات انسانی برخوردارند، و از این جهت هیچ تفاوتی با مردان ندارند، اما امتیاز دیگری که زنان دارند و مردان از آن برخوردار نیستند، وجود زن به عنوان یک زیبایی و عامل زیبا سازی است.

زنان موجوداتی اند که همواره به حسن و زیبایی خود و ما حول خود می‌اندیشند و در صورت فراهم شدن شرایط بر این زیبایی‌ها می‌افزایند.

حسن و زیبایی زنان از دو جهت است:
حسن ظاهری: در حسن ظاهری طبیعی است که زنان از مردان زیباترند و این امری است که تقریباً متفق علیه در بین همه صاحبنظران است.
حسن باطنی: در حسن باطنی زنان معمولاً فکر مثبت دارند و به زیباسازی می‌اندیشند، نه به تخریب و ویرانی. آن‌ها نظم را دوست دارند.

نظم خانه و جامعه. دوست دارند شوهر و فرزندان‌شان منظم باشند، منظم لباس بپوشند و منظم غذا میل کنند و تخت خواب و محل رهایش خود را منظم و پاکیزه نگه‌دارند.

بی‌تردید در کنار حسن ظاهری، حسن و جمال باطنی زنان حائز اهمیت بیشتر است. یک زن در نهاد خود طوری که گفتیم جز به زیبایی و زیباسازی نمی‌اندیشد. او جز زیبایی نمی‌بیند. او همه چیز را زیبا می‌بیند، چون خودش زیباست. و اگر چیزی را نازیبا ببیند تلاش می‌کند آن‌را زیبا بسازد. پس او همه چیز را زیبا می‌خواهد: خود، خانواده و منزل خود، و جامعه و جهان را.

دانشمندان می‌گویند در عرصه زیبایی شناختی، چهار موضوع ذهن زنان را بیشتر به خود مشغول می‌سازد:
– توجه به حسن ظاهر و منظر خویشتن: به این دلیل زنی نیست که به آرایش و پیرایش و انواع و اقسام وسایل و ابزار آن علاقه نداشته باشد. خانمی وجود ندارد که روزانه متوجه منظر ظاهری و آرایش خود نباشد. حتی دختران کوچک که در سنین پایین کودکی قرار دارند دوست دارند از ابزار و وسایل زیبا سازی از قبیل: گیره مو، رنگ ناخن، گردنبد و انگشتر و سایر وسایل زینتی استفاده کنند. دیده شده در روستاها دختران کودک حتی با رنگ خودکار قرمز تلاش کردند خود را زیبا بسازند.

– توجه به دیکوریشن: خانه‌ای که خانم دارد، امکان ندارد بی نظم و نازیبا باشد. هر خانمی دوست دارد با انواع و اقسام شیوه‌ها و با استفاده از هر وسیله ممکن منزل خویش را زیبا بسازد. گاهی از طریق رنگ‌آمیزی‌ها و زمانی از طریق چیدمان مبلمان و تلویزیون و گلدان و از این قبیل. خانم‌ها به عنوان مثال نسبت به یک‌رنگ شدن مبل‌های رهایشی و رنگ دیوارها و پرده‌های خانه‌ها ارزش و اهمیت زیادی قایلند، چون این عناصر در زیبا سازی خانه نقش بارزی دارند.

– نوعیت خریداری: دانشمندان بر این باورند که زنان به خریداری از بازار علاقه طبیعی و فطری وافر دارند. در این امر بحثی نیست. بحث اصلی اینست که خانم‌ها از بازار چه چیزی را می‌خرند.

وقتی خانمی به بازار می‌رود قطعاً اشیای خوب و زیبا را می‌خرد که این هم برخاسته از طبیعت و ذهن زیبا پسند اوست. او چیزی را می‌خرد که یا خودش را زیباتر جلوه دهد یا فرزندانش را و یا منزل و محل سکونتش را.

– توجه به نظافت و پاکی: زنان به نظافت شخصی و اجتماعی علاقه فطری دارند. از این جهت روزانه وقت زیادی را به شستشو اختصاص می‌دهند. آنها به مراتب بیشتر از مردان خود را می‌شویند و نظافت شخصی را مراعات می‌نماید. چنان که این خواست طبیعی خود را در نظافت منزل و فرزندان خود نیز به نمایش می‌گذارند. یک مادر به هیچ وجه راضی نمی‌شود فرزند خود را کثیف و ناشسته ببیند.

شاید یکی از علت‌هایی که خلیفه دوم اسلام عمر فاروق (رض) خانم “الشفاء بنت عبدالله العدویه” را بر تنظیم و ترتیب امور بازار مدینه گماشت، همین حس زیبایی شناختی و زیبا سازی زنان بوده باشد که در الشفاء بیشتر ملاحظه شده و حضرت عمر (رض) ایشان را به این کار مهم گماشتند، تا امور بازار مدینه را با رنگ آمیزی اداری زنان زیبا بسازند.

چه زیبا خواهد بود اگر مردان، زنان و همسران خویش را در زیبا سازی هستی یاری رسانند.

دکتر عبدالمجید صمیم پژوهشگر دینی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن