حقوق زنان در اسلامزن و خانواده
موضوعات داغ

تحصیل زنان جزو حقوق اولیه آنها در اسلام است

آوای سنت: استاد و مسئول اجرایی معاونت فرهنگی دارالعلوم زاهدان تشویق و حمایت بانوان در مسیر تحصیل را از جمله وظایف مهم خانواد ها برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا ابراهیم رودینی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه تحصیل دختران در اسلام، علم را به مفهوم دانستن خواند و گفت: اسلام در بحث تعلیم و تعلم جنسیت را مطرح نکرده است. اولین فرمان خدای متعال به نبی مکرم اسلام امر به خواندن می باشد. دستوری به کاری که باعث شد تا بت پرستی از روی زمین برچیده شده و شخصیت پرستی محو گردد.

ما در تاریخ می خوانیم که جاهلیت آن زمان چگونه دختران نوزاد را زنده به گور می کردند، بدون آنکه دلیلی برای این کار خود پیدا کنند، اما اسلام آمد تا ارزش واقعی زن را به جامعه بشناساند و نور توحید و سعادت را در دنیا اشاعه دهد. بدین گونه بود که انسان ها گروه گروه به اهل امت پیوستند. در قرآن عظیم الشان واژه علم و مشتقات آن هفتصد و هفتاد و پنج بار ذکر شده است و این مسئله بیانگر اهمیت علم در بین مسلمانان می باشد.

مولانا رودینی اسلام را دین اندیشه توصیف کرد و افزود: در این دین تفاوتی میان حوزه و دانشگاه وجود ندارد. وقتی تاریخ اسلام را مطالعه می کنیم در میابیم که ممتازترین قاریان قرآن در مدینه منوره از میان زنان بوده اند. بسیاری از ازواج مطهرات تعلیم را در برنامه روزانه خود گذاشته بودند. از آن جمله حضرت عایشه صدیقه سلام الله که یکی از مفسرین حدیث بود و زندگی سیاسی، عبادی، دعوی و حتی زندگی معاشرتی و اقتصادی آن حضرت را به تفسیر و تصویر کشیده است. همچنین تعداد کثیری از بانوان صدر اسلام حافظ قرآن بودند و در سخنوری و تحلیل مسائل روز مهارت داشتند، لذا در روزهای خاصی از هفته و خصوصا روز پنج شنبه در کلاس های علمی و اندیشه های اسلامی شرکت می کردند.

استاد و مسئول اجرایی معاونت فرهنگی دارالعلوم زاهدان تحصیلات دختران در بخش های حوزوی و دانشگاهی را بلامانع دانست و اظهار داشت: حوزه و دانشگاه همچون دو بال برای پیشرفت و ترقی جوامع به حساب می آیند، پس وظیفه والدین است که دختران شان را در مسیر تحصیل تشویق کرده و شرایط لازم را برایشان مهیا سازند. دختران و بانوان ما نیز ضمن رعایت حجاب و عفت اسلامی در چارچوب موازین شرعی به تحصیل بپردازند. مسلما محیط خانه به عنوان یک جامعه کوچک با محیط های شهری و دانشگاهی تفاوت های زیادی دارد و در دانشگاه و امکان عمومی نمی توان مانند چارچوب خانه عمل کرد.

مولانا رودینی خاطر نشان نمود: جامعه نیاز اساسی به متخصصین زن در بخش پزشکی و در حوزه و دانشگاه  دارد. برخی از بیماری ها برای زنان اتفاق می افتند و چه بهتر است که توسط بانوان متخصص معالجه شوند. برای دستیابی به جامعه پیشرفته باید تمامی پتانسیل های انسانی را بکار بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن