زن و خانوادههمسرداری

جامعه چگونه در معرض خطر بی غیرتی قرار دارد؟

یادداشتی از كامل جميل

آوای سنت : ناهنجاری که بسیاری نسبت به آن هشدار داده اند.جوامع سالم به ویژه جوامع مسلمان و عرب،ازجمله کشورهای حاشیه خلیج فارس،آن را رد می کنند.در معنای عام، بی غیرت کسی است که فسق و فساد را در میان خانواده خود می پذیرد و آنان را به آن دعوت می کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، مفتی اعظم عمان،شیخ احمد بن حمد الخلیلی درصفحه توئیتر گفت که این وضعیت غیر طبیعی خطرات بزرگی برای جوامع به همراه دارد.

الخلیلی نوشت چقدر زشت است بی غیرتی!

!و چقدرعواقب و آثار بدی دارد!

ناگفته نماند که انسان بی غیرت از بهشت ​​محروم است،چنانکه درحدیث آمده است که این افراد وارد بهشت نمی شوند.وی تاکید کرد موارد بی شماری از جنایات را دیده است که منشا آن بی غیرتی است.

منتقدان این بی غیرتی ها در جامعه عوامل مختلفی را مشوق این رفتار می دانند، همگامی با مدرنیته یکی از آنهاست که موجب تخطی از آداب و رسوم و ارزش‌های جوامع اسلامی و عربی شده است.عامل دیگرجذابیت هنری از طریق آثار تلویزیونی و سینمایی است،به طوری که برخی آثار هنری به اشاعه یا زیباسازی بی غیرتی تشویق می کنند.

این موضوع در مقاله نویسنده قطری عبدالعزیز عبدالله در روزنامه الشرق با عنوان «برهنگی در ملاء عام» به تصویر کشیده شده است.عبدالله با تمجید از سریال ها و فیلم های قدیمی می گوید: این فیلم ها وسریال ها مشکلات موجود در جامعه اعم از اجتماعی،اقتصادی یاحقوقی را مطرح می کرد تا پیام مورد نظر خود را با سهولت و وضوح به بیننده منتقل کند.

عبدالله می گوید : این اقدامات موجب یافتن راه‌حل یا اصلاح مشکلات جامعه می شد، زیرا با انتقال رنج افراد جامعه وجلب توجه مسئولان،کمک می کرد تا راه حلی برای این مشکلات جستجو شود.

عبدالله معتقد است که برخی از آثار متاثر از رویکرد غربی است و این همان چیزی است که امروز در سریال های عربی می بینیم، هدف آنها هرج و مرج اخلاقی در جوامع تحت عنوان «ذهن باز، تمدن» ودوری ازعقب افتادگی است.

نویسنده به صحنه ای از یک سریال در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می پردازد و می گوید:شوهری از همسرش می خواهد در جمع دوستان او مایو بپوشد!

همسرش امتناع می کند و او می گوید آنها به او نگاه نمی کنند زیرا به اجساد زیادی نگاه کرده اند!

عبدالله می گوید این صحنه در لایه های زیرین خود به معنای تشویق به بی غیرتی است.زیرا شوهرش قبول کرد که دیگران از بدن همسر او لذت ببرند.

عبدالله هشدار داد که تکرار این صحنه‌ها باعث می‌شود ذهن پیرو با این صحنه‌های سقوط‌شده آشنا شود،تکراراین صحنه ها به مرحله عدم انکار و پذیرش می رسد و حتی ممکن است در مرحله‌ای به تقلید از آنها برسد.

شبکه‌های اجتماعی در صورت بهره‌برداری به روشی که بسیاری از مردم اتخاذ می‌کنند، خطر بزرگی را نشان می‌دهند.

زیرا از این فناوری ها برای انتشار موارد عجیب در جوامع سالم کشورهای حاشیه خلیج فارس و جوامع عربی استفاده می کنند.این چیزی است که ناصر المطیری،نویسنده و محقق سیاسی کویت،در مقاله خود که در پایگاه نخبگان منتشر کرده،به آن اشاره می کند

المطیری در مقاله خود می گوید: مظاهر بی غیرتی در شبکه های اجتماعی به گونه ای قابل توجه گسترش یافته که باعث نگرانی شده است.وی افزود : حریم بعضی از خانه ها در معرض دید عموم قرار گرفته است،حیا پرکشید و جوانمردی مرد.

به گفته المطیری،همه اینها به دلیل برخی اقدامات در زمینه گسترش بی غیرتی بین همسران در خانواده های کویتی است که به گفته المطیری، اکثرا  بر اساس اصول مذهبی و اخلاقی اداره می شدند.

وی با ابراز تاسف از این موضوع گفت:این گروه بی‌اهمیت که درحال ترویج بی غیرتی هستند به شهرت رسیده‌اند و طرفداران زیادی دربین مردم پیدا کرده‌اند.

وی افزود خطرات این موضوع به صورت آشکار بر نوجوانان و جوانان تاثیر می گذارد.

محقق اجتماعی،دکترواثق عباس معتقد است غیرت،احساسی است که خداوند متعال در انسان وحتی درحیوانات (به جز خوک)ایجاد کرده است.

بر این اساس،بی غیرتی نه تنها درمیان متعهدین،بلکه حتی از سوی افراد غیرمذهبی نیز امری مطرود است که در جوامع مختلف حتی جوامع غیرمسلمانان شاهد آن هستیم.

عباس در ادامه گفت و گو با الخلیج آنلاین به مردانگی و معانی متعدد آن اشاره می کند و می گوید:یکی از معانی مردانگی، غیرت بر ناموس است.

عباس همچنین می گوید که راه حل این موضوع علیرغم سختی اجرای آن در دسترس است.

وی معتقد است نهادهای دولتی، سازمان‌های مدنی و عبادتگاه‌ها سنگ بنایی برای رهایی جامعه از این ناهنجاری‌ها از طریق کمپین‌های آموزشی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ سازی هستند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن