زن و خانوادههمسرداری
موضوعات داغ

ضرورت بناگذاری پایه های زندگی بر پایه آموزه های اسلامی

گفتگوی آوای سنت با امجد آخوند نظری

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت قره بولاغ، ازدواج با افراد با ایمان را سکوی پرتاب به سوی خوشبختی خواند.

به گزارش آوای سنت، امجد آخوند نظری در گفتگو با خبرنگار ما ازدواج و اجرای سنت نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم را یکی از نعمت های باریتعالی به امت محمدی دانست و به نقل از کلام نورانی قرآن کریم گفت: اگر در قبال نعمتی که به شما داده می شود شکرگزار باشید، به میزان آن افزوده خواهد شد و چنانچه کفران نعمت کنید عذاب شدیدی به سوی شما گسیل خواهد گردید.

در مسئله فراهم کردن ملزومات و هزینه های این امر مقدس که با هدف اجرای آیین و سنت برگزار می شوند، بسیار مهم است که وجوه را به طریقه اسلامی مصرف کنیم. هر نعمتی برای هدفی آفریده شده است. به عنوان مثال چشم نعمتی است که ما بوسیله آن می توانیم در جماعت مسجد حضور پیدا کنیم و به ما این امکان را می دهد که بتوانیم قرآن بخوانیم. با استفاده این نعمت به صله رحم پرداخته و به دیدار والدین می رویم، ولی در کمال تاسف برخیها آن را در مسیر خلاف و امیال بد بکار می گیرند.

وی احکام شرعی را برای امت اسلامی لازم الاجرا دانست و افزود: منافقین معمولا احکام شرعی را بر اساس قاعده و منافع خود تعبیر می کنند. بدین معنا که هر جا که ذینفع باشند بر اجرای دقیق احکام مطابق با دستورات اسلامی اصرار ورزیده و خود را متقی و متدین نشان می دهند، اما زمانی که ضرورت جهاد و دفاع از میهن پیش می آید، منزل و فرزند را بهانه کرده و از تن دادن به سختی ها به عناوین مختلف سر، باز می زنند.

در دهه های گذشته اکثر مراسم های مناسبتی ما خارج از چارچوب و برخلاف موازین اسلامی برگزار می شدند. چشم و هم چشمی جامعه را بشدت تحت تاثیر قرار داده و تقلید از بیگانگان حرف اول را می زد. اثرات منفی بکار بستن افعال بد و شیطانی همچون شرابخواری به شکل ایجاد تنش، درگیری و حتی قتل های ناخواسته خود را نشان داده است. امروز خوشبختانه رسم و رسوم تا حدی شکل اعتدال خودش را پیدا کرده و معنویت بیشتری در زندگی مردم دیده می شود.

آخوند نظری با بیان این مطلب که خدای متعال بر دعای خیر و طلب حاجاتی که از زبان بندگان جاری و متبادر می شود صحه می گذارد، افزود: در جشن های امروزی شاهد هستیم که یک ملت از راه دور و نزدیک برای زوجین خوشبختی و سعادت طلب می کنند و این بالاترین نعمت و خرسندی برای ایشان و خانواده هایشان می باشد، اما مراسمی که آئین آن بر اساس خواست امیال شیطانی پیاده می‌شود چندان دوام نخواهد یافت. بهترین مخلوقات در نزد باریتعالی پیامبران هستند و در این میان رسول گرامی ما در بالاترین مقام جایی دارد‌. مهمترین خواست آن انبیا و اولیا از خدای متعال سرپرستی‌ زن صالحه و داشتن فرزندان متقی بوده است. ما نیز باید چنین باشیم و لذا بر طبق شرع دین، انسانی که توانایی ازدواج دارد، می بایست بر طبق سنن حتما زوجه اختیار کند.

مدیر حوزه علمیه قره بولاغ از استان گلستان تاکید کرد: ازدواج مهمترین دلیل برای خودداری شخص از ابتلا به فساد است. هر بنده ای که در دایره اسلامی قرار گرفته باشد، با ازدواج نصف ایمانش را کامل کرده است. کسی که متاهل می شود، افتخار مسئولیت پذیری یک خانواده را به دست آورده و به شخصیت اجتماعی می رسد‌. از ازدواج گرچه به عنوان یک سنت یاد می شود، لیکن ازدواج در جایی واجب، در پاره ای موارد مستحب و بعضا حرام نیز شمرده شده است.

شخصی که شهوت بر وی غلبه کرده و در خطر ابتلا به فساد قرار می گیرد بر وی واجب است که هر چه زودتر ازدواج کند، اما هستند کسانی که از لحاظ فکری به اندازه کافی رشد نکرده و به نوعی ناقص العقل و به‌ لحاظ جسمانی کم بنیه می باشند که ازدواج برایشان جایز نمی باشد. پس برای ازدواج باید شرایط افراد را مد نظر قرار داد. سفارش نبی مکرم اسلام این است که اشخاص برای ازدواج میزان ایمان طرف را ملاک انتخاب قرار دهند، زیرا محاسنات دنیوی پایدار نمی مانند، اما دینداری به شخص عزت و کرامت ابدی می بخشد.

آخوند نظری در پایان متذکر شد: زن را برای پولدار بودن و یا بخاطر زیبایی و طایفه بزرگش انتخاب نکنیم، چون همه اینها از دست رفتنی هستند. برای زن بهتر است که وقت خود را صرف امورات خانه کرده و به تربیت فرزندان رسیدگی کند تا این نقیصه بعدها به یک آفت مهم تبدیل نشود. دنیا محل منفعت است و بهترین مطاع از دیدگاه رسول گرامی اسلام اختیار کردن زنی شایسته و با ایمان است که نشانه سعادت مندی مرد خانواده می باشد. یقینا سکوی پرتاب انسان به سوی خوشبختی با ازدواج موفق حاصل می گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن