زن و خانوادههمسرداری

نگهداشت چشم، حجاب و ازدواج / سه راه حل عمده اسلام برای حمایت جوانان از انحرافات جنسی

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : طغیان شهوت و اشتغال بیش از حد به جنس و سکس یکی از معضلات بزرگ جهان معاصر به خصوص جوانان و نوجوانان است. اگرچه این پدیده سن و سال نمی‌شناسد طوری که همه اطیاف جامعه انسانی را به نحوی از انحاء گرفتار خود کرده است.

این پدیده منحصر در جوانان و نوجوانان نیست، زیرا حتی مراهقین و کودکان نزدیک به این سن و سال نیز به شکلی از اشکال خود را در گرداب آن غرق می‌بینند. در گذشته‌ها جوانان تا سنین بلند راجع به طبیعت روابط زن و مرد یا دختر و پسر هیچ اطلاعی نداشتند و با دنیایی از شرم و حیا با این قضیه تعامل می‌نمودند، اما حالا شرایط کاملاً متفاوت از گذشته است.

جوان و نوجوان و حتی کودک امروز به خوبی می‌داند که اتصال جنسی یعنی چی و چگونه انجام می‌شود و در این خصوص تفاوتی میان زن و مرد و دختر و پسر مشاهده نمی‌شود، چون همه به شکل مساوی در معرض “محرّکات” قرار دارند.

راجع به محرّکات جنسی باید گفت که این محرکات می‌توانند نقش بسزایی در اشتعال آتش شهوت داشته باشند. این امر هم به لحاظ شرعی ثابت است و هم علم و دانش امروز آن‌را به اثبات می‌رساند.

در گذشته‌ها محرکات بسیار کم و اندک و در واقع شبه معدوم بودند، اما حالا و در شرایط کنونی متأسفانه که این محرکات بسیار و به وفور قابل دسترسی است. محرّکات جنسی را می‌توان در دو فضا به آسانی مشاهده کرد:

– در فضای حقیقی: امروزه جوانان شیک و پیک اعم از دختر و پسر و خانم‌های زیبا در کوچه و بازار زیبانمایی می‌کنند و توجه جنس مخالف را به خود جلب می‌نمایند. اگرچه بسیاری از این زیبایی‌ها غیر طبیعی و مصنوعی و به فعل وسایل آرایشی و جراحی‌های زیبایی است، اما با آن‌هم موجبات جلب توجه را فراهم می‌کنند. فرقی در این میان بین دختر و پسر نیست، زیرا اگر در گذشته این تنها زنان بودند که آرایش می‌کردند، اما حالا زن و مرد به صورت یک‌سان آرایش می‌کنند.

– در فضای مجازی: از فضای مجازی و انترنیتی که نباید چیزی گفت. این فضا به حدی دسترسی به مواد سکس و محرکات شهوانی را آسان نموده که در طول تاریخ بشر بی سابقه بوده است. امروزه افتتاحیه بسیاری از سایت های خارجی به مجردی که باز شود یک خانم زیبا و خوشکل و مکیاج شده است که توجه هر جوانی را به خود جلب می‌کند.

راجع به فضای مجازی بیشتر باید گفت. این فضا علاوه بر این‌که محرکات جنسی از طریق فیلم‌های پورن و خلاف عفت پخش و نشر می‌کنند، در قالب کلیپ‌ها و ودیوهای کوتاه محاسن جوانان به خصوص دختران را به نمایش می‌گذارند. امروزه دختران بسیاری از جهان غرب به منظور حصول لایک و کامنت یا تأیید و نظریه دست به هر کاری می‌زنند. اکت‌ها و اجرای حرکات طنازانه، ناز و کرشمه، اشاره‌ها با چشم و ابرو در سایه آرایش غلیط و استفاده از مکیاج تخصصی و مناسب و خیره کننده و در نهایت بی حجابی اساس کار آن‌ها را تشکیل می‌دهد، و البته که آن‌ها از این طریق درامد قابل توجهی نیز حاصل می‌کنند.

اما نمی‌دانند که این حرکات و این وضعیت چه تأثیری بر روح و روان جوان معاصر ما دارد و چقدر او را از فضای حقیقی جامعه و واقعیات عینی آن دور و آتش شهوت این جوانان را شعله ور می‌‌سازد و آن‌ها را از این دریچه به سوی انحراف و تباهی می‌کشاند و گرفتار انواع و اقسام بیماری‌های روحی و روانی می‌نماید.

دل آدم به آن جوان یا نوجوان بیچاره می‌سوزد که در عنفوان جوانی که همه غرایز در او شدید و در حالت طغیانند گرفتار این حالت می‌شود و این آتش هر لحظه در وجود آن‌ها با این ابزار غیر قبال کنترل شعله‌ور تر می‌گردد و هست و بود آن جوان را از درون می‌خورد و تخریب می‌کند.

جوان امروز خواهی نخواهی گوشی موبایل دارد. این گوشی‌ها اساس گرفتاری جوانان را خواسته یا نخواسته به این مؤثرات و محرکات فراهم کرده است. یک گوشی همراه هم تلویزیون است، هم دستگاه اتصال و ارتباط و هم ذخیره فیلم و دسترسی به فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی. نمی‌شود موبایل را از جوان گرفت. نصیحت هم کارساز نیست، زیرا جاذبه آنچه در فضاهای مجازی و شبکه‌ها پخش و نشر می‌شود به حدی زیاد است که جاذبه‌های نصیحت نمی‌تواند با آن جاذبه‌ها رقابت نماید و جوان را در مسیر درست قرار دهد.

شریعت اسلام برای مهار این وضعیت و محرّکات جنسی جوانان سه راه اساسی و حکیمانه را ارائه نموده است:

– غض بصر: منظور از غض بصر نگاه‌داری چشم از نگاه به محرمات و مؤثرات و محرکات جنسی اعم از حقیقی و مجازی است. اول مردان این‌کار را باید بکنند، حق‌تعالی خطاب به آن‌ها می‌فرماید:

{قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ}النور۳۰
(و برای مؤمنان بگو چشمان خود را نگهدارند و عورت خویش حفظ کنند این پاکیزه‌تر است برای آن‌ها که خداوند به آن‌چه انجام می‌دهد با خبر است).
سپس زنان که در آیه بعدی این‌گونه ارشاد شده‌اند:
{وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ}
(و برای زنان مؤمن بگو دیدگاه فرو نهند).

– حفظ حجاب: که متوجه زنان است. حق‌تعالی خطاب به خانم‌ها می‌فرماید:
{وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ} النور۳۱
(و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آن‌چه که طبعاً آشکار است. و باید رو سری خود را بر گردن خویش اندازند، و زیورهای‌شان جز برای شوهران‌شان یا پدران‌شان یا پسران‌شان یا پسران شوهران‌شان، یا برادران‌شان یا پسران برادران‌شان یا پسران خواهران‌شان یا زنان همکیش خود یا کنیزان‌شان یا خدمت‌گاران مرد که بی نیازند یا کودکانی که بر عورت‌های زنان وقوف حاصل نکرده‌اند،‌ آشکار نکنند و پاهای خود را بر زمین نکوبند تا آنچه از زینت‌شان نهفته می‌دارند معلوم گردد. ای مؤمنان همگی به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید).
این آیه موضوع را به گونه مفصل بیان نموده و خانم‌ها را توصیه به انجام برخی از امور کرده که اجرای این دستورات می‌تواند تا حد زیادی مشکل طغیان غرایز را مهار کند.

– ازدواج: این گزینه تا حد زیادی مورد تأکید اسلام قرار گرفته است. خدای تبارک و تعالی در آیات بسیاری از طبیعت عقد نکاح سخن رانده بسیاری از احکام آن‌را مطرح کرده است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز در احادیث خود پیوسته توصیه به ازدواج کردند. ایشان فرمودند که هر کس ازدواج نکند از ما نیست. این‌که حضرت رسول (ص) فرموده است که سه چیز نباید تأخیر شود و در این سه چیز ازدواج دختر بالغه را نیز قرار دادند به معنی اهمیت این امر است.

در مجتمع نبوی به ازدواج ارزش و اهمیت بسیار می‌دادند. در آن مجتمع هیچ زنی و هیچ مردی بی همسر نمی‌ماند و هیچ بیوه‌ای نمی‌بود. هرگاه از مردی زنش وفات می‌کرد فوراً شرایط ازدواج برایش فراهم می‌شد. و اگر از زنی شوهرش می‌مرد بعد از گذشت عده به عقد یکی از مردان در می‌آمد. آن‌ها اجازه نمی‌دادند زنی بدون شوهر و مردی بدون خانم باقی بماند.

مشکل عمده در مسأله ازدواج این است که عرف حاکم بر جوامع اسلامی به حدی آن‌را پیچیده و مشکل ساخته که بسیاری از جوانان با وجود نیاز شدید به ازدواج جرئت نمی‌کنند به آن اقدام نمایند.

جامعه ما باید به این سه عنصر توجه کند. این توصیه عاجل است. این کار باید با کمک خود جوانان، خانواده‌های‌شان، مدارس و مکاتب درسی، دانشگاه‌ها، ارگان‌های دولتی و جامعه صورت گیرد ورنه باید منتظر گرفتاری‌های فراوانی برای خود و جوانان خویش در آینده ها باید باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن