مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

ضرورت تلاش مسئولان برای حل مشکلات مرزنشینان

گفتگوی اختصاصی علیم یارمحمدی با آوای سنت

آوای سنت: نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم بر ضرورت تلاش مسئولان استانی و ملی برای حل مشکلات مرزنشینان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، علیم یار محمدی در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه به امنیت مرزهای جنوب شرقی کشور خللی وارد نیامده است، گفـت:گاهی اوقات و در شرایط سخت جامعهT برخی ها به جای انتقاد از عملکرد  مسئولین رو به اعتراضات کوتاه مدت میدانی می آورند که می طلبد مسائل و اختلافات با خویشتنداری حل و فصل شوند. حادثه ای که طی هفته گذشته برای تعدادی از سوختبران در مرز سراوان پیش آمد، نیاز به بررسی های وسیع میدانی دارد و می بایست هر چه زودتر چرایی و چگونگی علت آن مشخص شود.

وی افزود: سوختبری تنها مربوط به منطقه سراوان نیست، بلکه مردم محلی در خاش و میرجاوه نیز به اینکار اشتغال دارند و با درآمد ناچیزی که به دست می آورند، گذران امور می کنند. تا به امروز تلاشهای زیادی توسط نمایندگان ادوار مختلف مجلس برای حل موضوع بیکاری و اوضاع نابسامان معیشتی مردم نواحی مرزنشین صورت گرفته است، لیکن تاکنون هیچ یک از اقدامات و راهکارها عملیاتی و منجر به نتیجه نشده اند.

یارمحمدی با بیان این مطلب که مردم نوحی مرزی عمدتا از مشکل بیکاری رنج می برند، افزود: سوختبران و کولبران در سخت ترین شرایط برای امرار و معاش خود کوشش نموده و درآمد ناچیزی به دست می آورند. مجلس باید قوانین دست و پا گیر را از نواحی مرزی برداشته و فکری برای اوضاع درآمدی مرزنشینان کند. متاسفانه مدیران و مسئولان محلی همکاری خوبی با نمایندگان مجلس ندارند و بدون مشارکت آنها نمی توان کار مفیدی برای مرزنشینان کرد.

ازسوی دیگر مرزنشینی لازم و ضروری است و نبود آن به امنیت داخلی آسیب می رساند. مرزنشینان انسانهای شریفی هستند که با اندک درآمد خود می سازند و باعث ادامه جریان زندگی در نواحی کم درآمد و بومی می شوند. لذا مسئولان باید مردم مناطق خود را از نزدیک شناخته و بدانند که آنها از چه مشکلاتی رنج می برند. دلسوزی و اعتماد متقابل لازم است تا کارها به مرحله عمل برسند.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: به هر میزان که مسئولین استانی و شهرستانی نواحی مرزنشین با دولت مرکزی تعامل از نزدیک  داشته و از اراده کافی برای انجام کار برخوردار باشد، مشکلات و تنش ها کاهش پیدا خواهند کرد. امروز برای وزیران دولت معلوم شده است که مردم مرزنشین از مشکلات عدیده ای رنج می برند که به مرورزمان افزایش پیدا کرده است. اینکه می گویند مرزهای جنوب شرقی پتانسیل کافی برای رشد و پیشرفت را دارند، حرف بجا و درستی است. زمین های زراعی ما، استعداد بلقوه برای  کشاورزی و کاشت میوه های گرمسیری را دارند، لیکن به اندازه کافی انباشت آب نداریم و آبهای حاصل از باران با سرعت زیاد به دریا می ریزند.

شما اگر نگاهی به موقعیت خاش بیاندازید، می بینید که سدهای احداث شده، چندان کمک حال مردم نشده اند. دامداری دراستان رونق گذشته را ندارد و بدون امکانات نمی توان روی این صنعت سرمایه گذاری کرد. بیشترین استرس و دغدغه روی دوش کسانی است که از نگهداری دام سودی عایدشان نمی شود. زحمتی هم که نتیجه نداشته باشد، جز آنکه خستگی را به تن آدم باقی بگذارد، ثمر دیگری ندارد.

یارمحمدی دلیل بازماندن بسیاری دانش آموزان از ادامه تحصیل را نبود امکانات آموزشی خواند و متذکر شد: این معضلی است که تاکنون و برای یکبار فکری برای آن نشده است. دانش آموزان ما درس می خوانند تا به پیشرفت برسند، اما تعداد قابل توجهی از آنها و بویژه در مناطق روستایی امکان تحصیل در مقاطع بالاتر را ندارند و نهایتا سوختبر می شوند. ما نمی توانیم فرزندان خود را هم از ادامه تحصیل و هم از کارکردن محروم کنیم، خاص آنکه سوختبری شغل به حساب نمی آید و درآمد آن تنها گذران بخش اندکی از مایحتاج زندگی ها را کفاف می کند. اگر امروز کولبران ما سواد کافی داشتند،حدااقل می توانستند درحرفه بهتری مشغول به کار شوند. دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان از نظر ذهنی کم نظیر هستند و رها کردن آنها باعث هدر رفت استعدادها دراین بخش از کشور می شود. مسئولی که امور مردم را بر عهده می گیرد، باید دنبال سر و سامان بخشیدن به اوضاع معیشتی مردم کشورش باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان ساخت: مرزنشینان به خوبی به حساس بودن ماموریت مرزداری خود واقف هستند و می دانند که حفظ  امنیت در مرزها وابسته به چه شرایط و ضوابطی است، اما دولت هم باید بداند که ساکنین مرزی نیز حق و حقوقی دارند که باید بدانها توجه کافی صورت بگیرد. بهترین یار و همراه برای نگهبانان مرزی همین اهالی دم مرز هستند که با کمال حاضر به هرگونه همکاری با برادران خود می باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن