مجلس و نمایندگان

لایحه حمایت از مرزنشینان در پیچ آخر

آوای سنت: نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی از مراحل نهایی تصویب قانون حمایت از مرزنشینان مناطق مختلف کشور خبر داد.

به گزارش آوای سنت، آرش زره تن لهونی در سخنانی پیرامون لایحه معیشت مرزنشینان، تلاش برای تصویب لایحه فوق را همسویی مجلس و دولت جهت کمک به بهبود معیشت ساکنین نوار مرزی دانست و گفـت: دو فوریت این طرح در بهمن ماه سال گذشته و کلیات آن اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هم اکنون بررسی جزئیات طرح در دستور کار قرار دارد.

لهونی در این خصوص ادامه داد: اجرای طرح کمک مجلس و دولت به معیشت مرزنشینان تاثیر بسزایی در ارتقاء وضعیت معیشتی مردم ساکن در نوارهای مرزی کشور به دنبال خواهد داشت. پیش بینی شده است که حقوق ورودی کالا به داخل مرزها در سال اول صفر درصد برآورد شده و طی سال های آینده به صورت پلکانی افزایش یابد. در این طرح برای اخذ مالیات نیز، تخفیف پنجاه درصدی اعمال خواهد گردید.

نماینده اورامانات، تخصیص درآمد حاصله از اجرای طرح حمایت از ساکنین مرزنشین را امری ضروری به منظور توسعه زیر ساخت ها و بازارچه های مرزی خواند و افزود: بازارچه های مرزی محلی برای معیشت فروشندگان و فعالان عرصه اقتصادی شناخته می شوند و با کمک به رونق این بخش می توانیم گام مثبتی در جهت توسعه روز افزون نواحی مرزی برداریم، لذا با بررسی دیگر مفاد قانون مذکور در مجلس، این مبحث جهت تایید نهایی، تقدیم شورای نگهبان خواهد شد.

لهونی، مزیت اجرای طرح حمایت از سرپرستان خانوارهای مرزنشین و افراد فاقد شغل و درآمد را معافیت مالیاتی در حدود هشتصذ تا هزار دلار برای افراد برشمرد و یادآور شد: قطع به یقین در آئین نامه اجرایی طرح به طور مشخص به این مسائل اشاره شده و نهایتا به مرزنشینان ابلاغ خواهد گردید. همچنین امتیاز برخورداری از بیمه برای همه افرادی که به عنوان شاغل در نواحی مرز شناخته می شوند، تعلق خواهد یافت.

این نماینده مجلس، هجم کالای وارداتی در سال را ده درصد کالای وارداتی در سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: این میزان برای امسال پنج نیم میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی را در بر می گیرد. بر طبق برآورده های بعمل آمده، هم اکنون پنج تا هفت میلیارد دلار کالا به شکل غیر رسمی وارد کشور می شود، لیکن درصد اندکی از این مبالغ، شامل مرزهای زمینی شده است که با اعمال قانون حمایت از مرزنشینان شاهد اجرای عدالت بیشتری برای ساکنان نواحی مختلف مرزی در کنار توضیح متناسب کالاها و شفاف سازی خواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن