مقالات و یادداشت ها

از مکتب معروف کرخی بیاموزیم / ذکری جامع برای دفع توطئه دشمنان

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : حضرت ابومحفوظ معروف کرخی یکی از پیشگامان تصوف و عرفان اسلامی است که در این مکتب از جایگاه ویژه و مقامی ارجمند برخوردار است. بسیاری از سلسله بازان تصوف و عرفان، طریقت و روش خود را سلسلتاً به این بزرگمرد بزرگوار می‌رسانند.

در کتاب‌های صوفیان و عارفان معروف کرخی علاوه بر صفات نیک بسیار به دو صفت ارزنده نیز متصف شده است: زهد و فتوّت. از این جهت او را معروف زاهد یا معروف جوان مرد می‌گویند. از اساتید معروف معروف کرخی یکی داود طائی و دیگری فرقد سبخی بوده است.

اندیشه‌های عرفانی و زهد معروف از طریق مریدان به دیگران و سایر سلسله‌های تصوفی رسیده است. از جمله مهمترین شاگردان و مریدان معروف که عرفانش را بازتاب بیشتر داده و به دیگران منتقل نموده سری سقطی است. سری سقطی سرسلسله‌یی گشت که بعداً به جنید بغدادی رسید و جنید در میان متصوفان به نام سید الطائفه مسمی گشت. هر دو تن یاد شده یعنی سر سقطی و جنید بغدادی خود از ستارگان پر فروغ آسمان عرفان و زهد و تقوا هستند.

به هر حال معروف کرخی به گواه تاریخ نویسان مستجاب الدعاء بود. او هرگاه دعایی می کرد حق‌تعالی دعایش را قبول می‌فرمود. مردم از گوشه و کنار سعی می‌کردند در حضور او گرد آیند و از او بخواهند در حق شان دعای خیر کند تا مشکل شان حل شود و چون او دعا می‌کرد به یقین که مشکل آن اشخاص حل می‌گردید.

از معروف کرخی ذکر بسیار جامع و مهمی روایت شده که در حل مشکلات انسان‌ها بسیار مفید و مؤثر است و اگر انسان این ذکر را به صورت مداوم تکرار کند ان شاء الله که چشم حاسدان و دسیسه بدخواهان و دشمنان از او دفع می‌شود و در آخرت نیز از او دست‌گیری می‌نماید.

و اما این ذکر:

محمد بن حسان می‌گوید: روزی معروف کرخی به من گفت: آیا به تو ده کلمه را نیاموزانم که پنج تای آن به درد دنیا و پنج دیگر به درد آخرتت آید؟ هر کس این کلمات را بخواند خدای تبارک و تعالی را نزد این کلمات خواهد یافت. محمد بن حسان می‌گوید به او گفتم برایم بنویس. گفت: نمی‌نویسم اما آن گونه به تو تکرار می‌کنم که بکر بن خنیس برای من تکرار نموده است.

بعد معروف این کلمات و اذکار را تکرار کرد و به محمد بن حسان آموخت:
حسبی الله لدینی
حسبی الله لدنیایَ
حسبی الله الکریم لما أهمنی
حسبی الله الحلیم القوی لمن بغی علیَّ
حسبی الله الشدید لمن کادنی بسوء
حسبی الله الرحیم عند الموت
حسبی الله الرؤوف عند المسأله فی القبر
حسبی الله الکریم عند الحساب
حسبی الله اللطیف عند المیزان
حسبی الله القدیر عند الصراط
حسبی الله لا اله الا هو علیه توکلت و هو رب العرش العظیم. (کتاب الدعوات المستجابه ابوحامد غزالی).

خواندن روزانه و مکرر این ورد و ذکر در دنیا و آخرت انسان مفید است. در دنیا توطئه تمام دشمنان و بدخواهان را از انسان دفع می‌کند و دسیسه‌های آنان ‌را غیر مؤثر می‌سازد و در آخرت در هنگام مرگ، در قبر، در هنگام حساب و کتاب، در موقع میزان و هنگام عبور از صراط به درد انسان می‌خورد.

چه بهتر که ما نیز این دعا را به صورت روزانه تکرار کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن