مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

المانیتور:فلسطین در جام جهانی زنده شد

آوای سنت : المانیتور:جوانان قطر با استفاده از فرصت جام جهانی،مسئله فلسطین را دوباره برسر زبان ها انداختند.

وب سایت آمریکایی المانیتور اعلام کرد که جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر توانسته است آرمان فلسطین را دوباره به خط مقدم و کانون توجه جهانی بازگرداند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این سایت تصریح کرد که ورزش دوستان در این جام، توجه مردم جهان را به موضوع فلسطین جلب کردند،آنها از طریق فعالیت های خود در حمایت از یک کشور عربی اشغال شده که قبل از برگزاری مسابقات و تا کنون ادامه داشته است و با عدم اشتیاق برای عادی سازی روابط با اسرائیل در منطقه به این کار مبادرت ورزیدند.

این سایت افزود: اقبال گسترده مردمی در حمایت از آرمان فلسطین در قطر، چه در داخل و چه در خارج از استادیوم مسابقات برای بسیاری از مفسران ورزشی تعجب آور بود.

ویدئوهایی از استقبال سرد هواداران عرب در قطر از خبرنگاران اسرائیلی در فضای مجازی منتشر شده است.پس از پیروزی تیم مراکش مقابل اسپانیا،بازیکنان علیرغم امضای توافقنامه ابراهیم از سوی کشورشان با اسرائیل،در جشن های خود پرچم فلسطین را برافراشتند.

این سایت اشاره کرد که می توان گفت احساسات عرب همچنان نسبت به آرمان فلسطین پرجنب و جوش است و تلاش فعالان در قطر نیز چه قبل و چه در حین مسابقات در برانگیختن این احساسات نقش داشته است.

این سایت خاطرنشان کرد که برنامه ریزی برای برجسته سازی موضوع فلسطین در جام جهانی قطر از ماه ها قبل از شروع مسابقات توسط گروهی از فعالان قطری به ویژه گروه جوانان قطر علیه عادی سازی (QAYON) آغاز شد.

این گروه با دیگر گروه های فلسطینی و عربی برای برجسته کردن قضیه فلسطین هماهنگ شد و کمپین ها و تاکتیک های مختلفی را برای دستیابی به بیشترین مخاطب اجرا کرد.

گروه جوانان قطر علیه عادی سازی در سال ۲۰۱۱ ابتدا به عنوان وبلاگ فعالیت خود را آغاز کرد و سپس دامنه فعالیت خود را به سازماندهی و بسیج جامعه قطری علیه تلاش های داخل کشور برای عادی سازی روابط با اسرائیل گسترش داد.این گروه در قطر، به عنوان یک کشورحاشیه خلیج فارس که بیش از ۸۰ درصد مردم آن مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند،مورد توجه مخاطبان بیشتری قرار گرفت و به الهام بخشیدن به نسل جدیدی از فعالان کمک کرده است.

اعضای گروه جوانان قطر علیه عادی سازی، جام جهانی را فرصتی مناسب برای استفاده از اقبال شدید اعراب به آرمان فلسطین و مخالفت گسترده با توافق ابراهیم و عادی سازی روابط با اسرائیل دانستند.

در بیانیه ای که در اوایل اکتبر منتشر شد،این گروه بر هدف خود از استفاده از جام جهانی برای برجسته کردن مبارزه فلسطین تاکید کرد.در آستانه جام جهانی، این گروه مورد توجه بسیاری قرار گرفت و بسیاری از افراد و سازمان های عربی با این گروه تماس گرفتند تا جویا شوند که چگونه می توانند از تلاش های آن حمایت کنند.

این امر باعث شد تا گروه جوانان قطر علیه عادی سازی به حساب های رسانه های اجتماعی برجسته در سراسر جهان عرب دسترسی پیدا کند تا پیام مخالفت عادی سازی با اسرائیل را تقویت کند.

این گروه با دعوت از تیم های فوتبال عربی برای بستن بازوبندهایی با پرچم فلسطین به عنوان بیان اتحاد و همبستگی با آرمان فلسطین آغاز به کار کرد.کاپیتان تیم ملی قطر بازوبند تیم ملی کشورش را که با رنگ های پرچم فلسطین رنگ آمیزی شده بود به بازو بست و هشتگ “بازوبند کاپیتانی فلسطین” به سرعت در توییتر دست به دست شد.

به دنبال آن مجموعه وسما با عنوان«فلسطین در جهان» با هدف مستندسازی کمپین های حامی فلسطین و الهام بخشیدن به اقدامات مستقل در جام جهانی راه اندازی شد. در همین حال، فعالان فلسطینی کمپین«رویای فلسطینی» را برای برجسته کردن محدودیت‌های سفر برای فلسطینی‌ها راه‌اندازی کردند و این حساب به نزدیک به ۳۰۰۰۰ فالوور در اینستاگرام رسید.

پس از آنکه شبکه‌های اسرائیلی گزارش‌هایی را از قطر پخش کردند که نشان می‌داد یک شهروند قطری از تمایل خود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و صلح با اسرائیلی‌ها سخن گفت، این گروه هشتگ «قطر علیه عادی‌سازی» را دوباره راه‌اندازی کرد.

.فشارهای کمپین باعث شد تا شهروند قطری که در این گزارش از عادی سازی روابط دفاع کرده بود عذرخواهی کند. او در آن کلیپ گفت نمی‌دانست این یک شبکه اسرائیلی است و او از حامیان سرسخت فلسطین است. اقدامات دیگر شامل درخواست برای برافراشتن پرچم فلسطین در طول مسابقات بود.

شهروندان عرب سایر کشورها برای بیان ایده های خود با هدف حمایت از فلسطین به این گروه مراجعه کردند و این گروه با بهره‌گیری از این تلاش ها تصمیم گرفت در بازی‌های جام جهانی در دقیقه ۴۸ هر مسابقه،حمایت از فلسطین را فریاد زدند(عدد ۴۸ اشاره به نکبت فلسطین و آغاز آوارگی مردم فلسطین در سال ۱۹۴۸ دارد)

این سایت بیان کرد که اعضای این گروه برای برجسته کردن موضوع فلسطین و اطمینان از اینکه این موضوع تا مدت ها پس از جام جهانی در بین مردم منطقه برجسته خواهد بود، از جام جهانی بهره برداری کرد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن