مقالات و یادداشت ها

جایگاه و نقش سوره مبارکه بقره در دفع سحر و جادو

دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : سوره مبارکه بقره دومین سوره قرآن کریم از حیث ترتیب، طولانی‌ترین سوره از حیث کثرت آیات و طولانی‌ بودن‌ آن‌ها و یکی از سوره‌های متبرک قرآن کریم است که علاوه بر فیوضات و برکات بسیار در دفع سحر و جادو نیز نقش خود را دارد. این سوره مدنی است و دارای ۲۸۶ آیت می‌باشد.

سحر و جادو یک واقعیت مسلم و غیر قابل انکار است که ثبوت آن هم به قرآن کریم صورت گرفته و هم به احادیث نبوی (ص). خداوند تبارک و تعالی در سوره بقره از پادشاهی سلیمان و دو تا از فرشتگان خود به نام‌های هاروت و ماروت یاد آور می‌شود که به گفته برخی از مفسران در مورد سحر و جادو دانشی داشتند و به دیگران می‌آموختند.

حق‌تعالی می‌فرماید:
{وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَـکِنَّ الشَّیْاطِینَ کَفَرُواْ یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلاَ تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الآخِرَهِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ} [البقره، ۱۰۲]

(و آن‌چه را که شیطان صفت‌ها در سلطنت سلیمان خوانده بودند، پیروی کردند و سلیمان کفر نورزید لیکن آن شیطان‌ها به کفر گراییدند که به مردم سحر می‌آموختند و از آن‌چه بر آن دو فرشته هاروت و ماروت در بابل فرو فرستاده شده بود با این‌که آن‌دو هیچکس را تعلیم نمی‌کردند مگر آن‌که می‌گفتند ما آزمایشی هستیم پس زنهار کافر نشوی. و آن‌ها از آن‌دو چیزهایی می‌آموختند که به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند هر چند بدون فرمان خدا نمی‌توانستند به وسیله آن به احدی زیان برسانند. چیزی می‌آموختند که برایشان زیان داشت و سودی بدیشان نمی‌رسانید و قطعاً دریافته بودند که هر کس خریدار این باشد در آخرت بهره‌ای ندارد. وه که چه بد بود آن‌چه به جان خریدند اگر می‌دانستند).

ذکر سِحر و جادو در احادیث نبوی (ص) نیز صورت گرفته است. از جمله این‌که پیامبر خدا (ص) توسط شخص یهودیِ به نام “لبید بن الأعصم” جادو شدند و از اثر آن مقداری کسالت بر پیامبر (ص) عارض گردید، و بر اساس آن کاری را که انجام نداده بودند گمان می‌کردند که انجام داده‌اند تا این‌که حق‌تعالی دسیسه آن یهودی را افشا کرد، و نبی مکرم (ص) شفا یافتند. (صحیح البخاری، ج ۴ ص ۱۰۱)

دانش امروز هم وجود نیروها و انرژی‌های منفی را منتفی نمی‌داند که تحت اداره برخی از اشخاص قرار می‌گیرند و آن‌ها می‌توانند از این نیروها در جهتی که می‌خواهند استفاده کنند. چنان‌که چنین چیزی در فرهنگ‌های جهانی نیز و در داستان‌ها و افسانه‌های آن‌ها ریشه عمیق دارد.

به هر حال برای جلوگیری از سحر و جادو دو طریقه وجود دارد:

طریقه اول: استفاده از علم جادو. جادو علم و دانشی است که فوت و فن‌های آن آموخته می‌شود. همانگونه که ایجاد جادو تابع قوانین علمی خاصی است، فک و باز کردن آن نیز تابع چنین شرایطی است. یکی از شیوه‌های باز کردن و گشودن گره‌های جادو استفاده از این علم است که البته این کار باید توسط یکی از خبرگان این علم به انجام برسد.

طریقه دوم: استفاده از کلمات خدا (ج) که مأثور است. برخی از سوره‌ها، آیات، اوراد و اذکار تأثیر به سزایی در رفع و فک و دور ساختن جادو و حتی منع و دفع آن دارند. به این معنی که اگر کسی این سوره‌ها، آیات و دعاها را بخواند او را یاری می‌رسانند تا سحر و جادو را از خود دفع کند.

یکی از این سوره‌ها سوره مبارکه بقره است. از ابی هریره روایت شده که پیامبر اکرم (ص) فرمود:
“لا تجعلوا بیوتکم قبورا فإن البیت الذی تقرأ فیه سوره البقره لا یدخله الشیطان” (رواه مسلم وأحمد والترمذی والنسائی وقال الترمذی: حسن صحیح).
(خانه‌های خود را مانند قبرستان نسازید زیرا خانه‌ای که در آن سوره بقره خوانده شود شیطان به آن راه نمی‌یابد)
شکی نیست که سحر و جادو توسط شیطان به انجام می‌رسد و هرگاه کسی سوره بقره را بخواند شیطان نمی‌تواند وارد خانه شده و اوامر ساحر و جادوگر را اجرا کند.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی دیگر به گونه صریح بیان کرده‌اند که وقتی کسی سوره مبارکه بقره را بخواند جادوها و طلسم‌ها نمی‌توانند از آن‌ها عبور کنند و بر شخص تأثیر گذارند. ایشان فرمودند:
“اقرأو ا البقره فان أخذها برکه وترکها حسره ولا تستطیعها البطله”
(سوره بقره را بخوانید که گرفتن این سوره برکت و ترک آن حسرت است و ساحران وجادوگران نمی‌توانند از آن عبور کنند).

پس هر انسان مسلمانی که:
– بیم ورود جن،
– بیم وسوسه‌های شیطان،
– بیم سحر،
– ترس و وحشت از خانه‌ای را داشته باشد،

این‌ سوره مبارکه را بخواند هم جن و شیطان از آن خانه دفع می‌شوند و هم وسوسه‌ها و ترس‌ها و هم طلسم‌ها و جادوها. چنان‌که خیر و برکت نیز بر آن خانه نازل می‌شود.

کسانی که با تلاوت این سوره آشنا نیستند اولاً که باید تلاوت آن‌را بیاموزند که سخت نیست دوم این‌که می‌توانند از طریق وسایل صوتی یا تصویری این سوره را داخل خانه پخش کنند ان‌شاء الله که خالی از فایده نخواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن