گفتگو و مصاحبه

آرامش قلبی در سایه ذکر و دعا

آوای سنت: واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحب جکان هرات، بیداری در وقت سحر، خواندن نماز تهجد، مشغول شدن به ذکر و تسبیح را منبع آرامش و تسکین دل توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید توفیق منور در گفتگو با خبرنگار ما، آرامش درونی را موجب سربلندی انسان در حیات دنیوی و اخروی خواند و گفت: در این گذر فانی با آنکه بسیاری انسان ها بهترین امکانات و تکنولوژی را در اختیار دارند، اما برخی از آرامش واقعی محروم بوده و لذتی از داشته های شان نمی برند. این گروه خود را از آسایش محروم می بینند. به هر دری می زنند تا لحظه ای ذهن را از تشویش خاطر تهی سازند. ظاهر امورات شان زیبا و فریبنده است، اما زیبایی معنوی را درنیافته و دائما در پریشانی گذران می کنند. در سخنوری زبانزد خاص و عام هستند و قدرت شان بر سایرین می چربد، لیکن در تلاطم روحی دست و پا می زنند. گویی که قرار نیست از معیشت دنیا روی خوش ببینند. از این رو مرتب به اطرافیان نهیب زده و زبان به شکایت می گشایند.

مولانا منور، ذکر و یاد الله را منبع آرامش اهل دینمدار، مصلح و متقی دانست و افزود: یک انسان به تنهایی نمی تواند زمام امورش را مدیریت کند. پیش بینی مشکلات از توان بشر خارج است و قبل از فردا به آن نمی رسد. بوسیله پول و سرمایه نمی توان از بلایا رهایی جست، بلکه باید با سلاح اذکار از خطرات و آسیب های احتمالی ایمن بمانیم. شخصی که اذکار می خواند، لیکن از تشویش رنج می برد باید خود را بررسی کند. اذکار تاییدی به بزرگی و ستایش الله هستند، ولی زمانی که به قلب نرسند، مفید نخواهند بود. یک ذاکر مخلص آن شخصی نیست که زبان را به ذکر مشغول داشته و فکر را مشغول دنیا بدارد. پیام اذکار باید بر بستر قلب هدایت شود و آن زمان وجود شخص به آرامش خواهد رسید.

واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحب جکان هرات، نبود تقوا را باعث تشویش ذهن، ناراحتی جسم و قرار ناآرام برشمرد و یادآور شد: در امورات روزانه حفاظت از چشم نمی کنیم. به امورات نامربوط سرک می کشیم. در معاملات، معاشرات و تجارت به دروغ متوسل می شویم. از غیبت کردن ترس به دل راه نمی دهیم. پایمال کردن حقوق افراد را به حساب زیرکی و باهوشی خود می گذاریم و آن حقیقتی که از نظر ما پنهان می ماند، ناظر بودن دانای مطلق بر اعمال مان می باشد. در عین حال از خدای می خواهیم ما را از برکت عمر و مال به غنا برساند.

استاد منور با بیان این مطلب که خواهشات نفسانی و شیطانی، تقوای مومن را در تیررس مستقیم بلایا قرار می دهند، تاکید کرد: برکت عمر و مال با نماز خاشعانه و خالصانه حاصل شدنی است. نمازی که با آن دنیا را پشت سر می گذاریم. بیداری دروقت سحر، خواندن نماز تهجد، مشغول شدن به ذکر و تسبیح، بهترین توشه برای آرامش و تسکین دل است. کسی در پیشگاه الله زانو بزند از مخلوق بی نیاز می شود. هم نشینی های بیهوده را ترک کرده و با صالحان نشست و برخواست داشته باشیم.

دوستان واقعی کسانی هستند که بدون چشمداست دست دوستی می دهند. رفاقت با متقیان در نزد الله ماندگار و باعث نجات از عذاب و تقویت روح و روان است. قرآن را چاره ساز و خیر مردگان نپنداریم، چون که این کتاب به منظور هدایت انسان های زنده نازل شده است. توفیقات سیاسی و اقتصادی جهان اسلام در محور و چار چوب قرآن قرار گرفته اند. این رو تمامی مشکلات مسلمانان ناشی از نبود کلام الله در زندگی می باشد. وقتی فریادی از نهاد مظلومی می شنویم یاری رسان باشیم تا خدا در قیامت به داد ما برسد. سکوت در برابر ظلمی که امروز توسط اسرائیل سر می زند از انسانیت به دور است. ملت ستمدیده غزه هم دین ما هستند و در منطقه یاری گری جز امت ندارند. به اذن الله، اشغالگران به دردی مبتلا خواهند شد که بر فلسطین روا می دارند. بی تفاوت به این اشغالگری نباشیم و به ندای حق طلبی مردمی برسیم که اسرائیل خانه های شان را با خاک یکسان کرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن