گفتگو و مصاحبه

آموزش تربیتی توام با مسؤلیت پذیری لازمه تکامل ایمانی

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع اهل سنت ابوحنیفه (رض) گرگان آموزش های تربیتی همراه با مسئولیت پذیری را لازمه تکامل ایمانی فرزندان دانست.

به گزارش آوای سنت، فرهاد آخوند مهربخش در گفتگو با خبرنگار ما توجه به استعدادهای دانش آموزان در ایام تابستانی را وظیفه ای مهم برای همه نهاد های تصمیم گیرنده دانست و گفت: پیدایش کرونا باعث شد تا نسل در حال رشد از بسیاری فعالیت ها فراغتی باز مانده و آن طور که باید و شاید نتوانند به زمینه های مد نظر دست پیدا کنند. در گذشته با وجود کمبود امکانت شرایط بهتری برای یادگیری کار و آموزش آنها در مساجد فراهم بود و رفته رفته دیدیم که مکاتب تشکیل شده و حتی بانوان نیز علاقمندی بیشتری به حفظ قرآن و یادگیری احکام پیدا کردند، لیکن هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و ضرورت وجود مکاتب در برخی مناطق به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است.

از سوی دیگر سرگرمی های فضای مجازی در قالب یک عامل بازدارنده بیشترین اوقات دانش آموزان را به هدر می دهد و این مسئله باعث می شود تا ظرفیت های یادگیری آنها به شکوفایی نرسد.

آخوند مهر بخش استقلال طلبی را یکی از نشانه های بلوغ در فرزندان دانست و افزود: در نیم قرن پیش از این، سطح سواد جامعه مطلوب نبود و سختی شرایط موجب می شد تا نسل گذشته فرزند را مسئولیت پذیر بار بیاورند. در زمان ما والدین عمده مسئولیت ها را به عهده گرفته و فرزندان را به دلایل واهی از مسئولیت و کار معاف می کنند که این موضوع اعتماد بنفس در آنها را تقلیل می بخشد. باید توجه داشته باشیم آموزش تئوری نیمی از لازمه به تکامل رسیدن است و اگر کار عملی نباشد برآوردن انتظارات در فردایی که نزدیک است به آسانی ممکن نخواهد شد.

امام جمعه مسجد جامع اهل سنت ابوحنیفه (رض) گرگان آشنا کردن کودکان با نماز و تربیت قرآنی را نوید بخش آینده ای مطمئن برایشان عنوان نمود و تاکید کرد: وابستگی به والدین و میل به یادگیری دوران طلایی تعلیم و تربیت است که باید از آن بهترین بهره ها را برد. به این دلیل که کودک هنوز خردسال است امر آموزش را به آینده موکول نکنیم. هر کاری را فقط برای رشد جسمی فرزند انجام ندهیم. همه توجه و تذکر را به آشنا کردن وی با ابزارآلات داخل منزل و خطرات جانبی وسایل معطوف نسازیم. روح آسیب پذیرتر از جسم می باشد و چنانچه با حس خودبرتر بینی بزرگ شود از تلاطم محیط های خارج از خانه به سلامت عبور نخواهد کرد.

آخوند مهربخش یاد آور شد: والدین غالبا کارهای بیرون از منزل را به دقت برنامه ریزی می کنند تا زمان را از دست ندهند، اما در امور داخل خانه وسواس لازم را ندارند. نمازها به کرات خوانده نمی شوند و از این رو فرزند شناخت دقیقی از آن پیدا نمی کند. مطمئنا اگر نیمی از جامعه به مسجد اهمیت می دادند نیاز به فضای بیشتری داشتیم. اگر یادگیری نماز و احکام نیز مانند دروس روزانه دغدغه به حساب می آمد، تعداد مدرسین مکاتب چند برابر افزایش پیدا می کردند. علم نوشتاری ممکن نمی شود مگر آنکه در ابتدای کار حروف را بشناسیم. به همین ترتیب فرزند نیز باید ابتدا قرآن را بشناسد تا بتوان از وی انتظار فهم چرایی وجود مساجد و مکاتب را داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن