گفتگو و مصاحبه

اصلاح رفتار و منش افراد نشانه بزرگ منشی آنهاست

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، ، ایجاد اصلاح در رفتار و اراده راسخ برای جبران اشتباهات را نشانه نیک اندیشی و بزرگ منشی فرد دانست.

به گزارش آوای سنت، یوسف آخوند ایری در گفتگو با خبرنگار ما، اصلاح در امور را یکی از نیازهای مهم جوامع و بویژه در میان نسل جوان و دارای مسئولیت های فردی و اجتماعی خواند و گفت: هرگاه سنگ بنای دیواری کج چیده شود و در آن تعامل و اقدام به اصلاح صورت نگردد، نه تنها تمامی اقدامات و سرمایه ها را به هدر داده ایم، بلکه آن دیوار به جای آنکه حفاظی محکم در برابر خطرات احتمالی باشد، خود تبدیل به یک خط و آسیب بزرگ می شود و اگر بخواهیم کوتاهی کرده و روش سهل انگارانه در پیش بگیریم، آرامش و آسایش از زندگی ما خواهد رفت.

ناآرام بودن، نداشتن آگاهی کافی به مسائل و موضوعات، شک، تردید و سوء ظن از مواردی هستند که جریان زندگی را از نظم و حالت طبیعی در آورده و نظام فردی و اجتماعی انسان را تحت فشارهای ذهنی ناشی از آسیب ها قرار می دهد. لذا ضرورت دارد تا موانع آسیب زا را حذف کرده و در صدد اصلاح امور برآییم.

آخوند ایری با بیان این مطلب که برای هر انسان درصدی از امکان خطا و اشتباه وجود دارد، افزود: جوانان به لحاظ نداشتن تجربه و مهارت کافی بیش از سایر اقشار در معرض خطا و آزمون قرار دارند. خاص آن که طبع جوانی نیز احتمال ارتکاب به خطا را قریب به یقین می کند و از این رو به نقش تربیتی کودکان توصیه و سفارش زیادی شده است. یک جوان اگر خود را مستثنی از مشورت دانسته و تمرد از فرامین والدین را معیار بزرگی فرض کند بی شک گرفتار آسیب هایی خواهد شد که جبران شان در بسیاری جهات یا غیر ممکن است و یا ترمیم آن به نیاز به زمان طولانی دارد.

امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، ایجاد اصلاح در رفتار و اراده راسخ برای جبران اشتباهات را نشانه نیک اندیشی و بزرگ منشی فرد دانست و تاکید کرد: هرگاه اگر کسی موردی را متذکر شود، نباید در مقام مقابله به مثل آمده و یا تذکر را به بدی تعبیر کنیم. اذعان به خطا و اعتراف به عمل اشتباه، انسان را کوچک نمی کند. ایراد اصلی این است که شماری از افراد و خصوصا برخی جوانان با این تصور که پذیرش اشتباه موجب لکه دار شدن غرور و جریحه دار شدن احساسات شان می شود بر انجام آن اصرار می ورزند تا روزی که سیلی روزگار را بخورند و آن زمان خود را ملامت کردن سودی ندارد.

آخوند ایری یادآور شد: اگر برگشت زمان به عقب امکان پذیر بود، جبران هر خطایی ممکن می شد، اما زمان هرگز به مبدا نمی چرخد و حتی اگر بخواهیم ثانیه ای را با صرف میلیون ها هزینه به عقب برگردانیم این کار شدنی نیست. انسان برای پیشرفت باید ریاضت بکشد. هیچ شخصی از بدو تولد نخبه و یا دانشمند نبوده است. محققان و اهل علم، کتاب های مفید زیادی خوانده و در مجالس بسیاری علم یاد می گیرند تا به درایت برسند تجربیات گذشتگان به ما می گویند که بی جهت اشتباه نکنیم. مراجع به بزرگان و مشورت با افراد اندیشمند سرمایه گرانی است که آسان بدست می آید.

این استاد حوزوی ترکمن خاطر نشان ساخت: والدین نیز فرزندان را طوری ملامت نکنند که از مشورت فاصله بگیرند. والدین امروز همان فرزندان دیروز هستند که خودشان نیز عاری از اشتباه نبودند. پس اگر نصیحتی می کنیم باید دلسوزانه و همراه با دلگرمی و تشویق باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن