گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

اعتراض و مطالبه گری مشروع؛آشوب مردود

دیدگاه علمای شاخص اهل سنت درباره حوادث اخیر

آوای سنت : بدنبال اعلام طرح دولت در زمینه سهمیه بندی و افزایش سه برابری قیمت بنزین در کشور ،برخی از شهرهای بزرگ کشور ما شاهد اعتراضاتی بود.این اعتراضات در پاره ای از موارد به آشوب و تخریب اموال عمومی کشیده شده و خسارات فراوانی به اموال عمومی و خصوصی وارد آمد.اخبار متناقضی نیز درباره جانباختگان این ناآرامی ها منتشر شده است.

مردم کشور ما در سال های اخیر و بویژه پس از تشدید تحریم های ظالمانه امریکا در یکسال گذشته ، سختی های زیادی را تحمل کرده اند.

در این شرایط انتظار عمومی مردم این است که دولت بار جدیدی بر دوش آنها تحمیل نکند.شیوه اجرای این طرح از جهت شیب تند قیمت های جدید بنزین و عدم توجه دولت به ضرورت های اقناع سازی افکار عمومی نیز دارای نقد های اساسی است .اما هیچ یک از این نقدها به منزله توجیه آشوب و آتش زدن اموال عمومی نیست.

ذیلا دیدگاه برخی از علمای شاخص اهل سنت در این زمینه را منتشر می نماییم:

ماموستا محمدی: اعتراض حق مردم و اغتشاش شرم آور است

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه امنیت را نعمت بسیار بزرگی دانست و همه را مسوول حفظ آن دانست و از تمام کسانی که شبانه روزی با چشمان بیدار و صبر و خویشتنداری از جان و مال مردم مراقبت می کنند، قدردانی کرد.

ماموستا محمد محمدی در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد امام شافعی کرمانشاه، اظهار امیدواری کرد که خانواده های شریف کرمانشاهی در کمال امنیت با وحدت و همدلی نقشه دشمنان را نقش بر آب کنند.
خطیب جمعه اهل سنت کرمانشاه در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به گرانی، تورم، بیکاری و اوضاع اقتصادی کشور گفت: دولت باید با تمام قوا نگذارد بیش از این قیمت ها افزایش یابد چون بسیاری از خانوارها از تامین مایحتاج خود ناتوان هستند.
ماموستا محمدی همچنین به مردم توصیه کرد که در دام هیجان سازی مضر دشمنان نیفتند و یقین داشته باشند دولت برای موضوع گرانی چاره اندیشی خواهد کرد و برنامه مناسب دارد.
وی  با اشاره به حوادث اخیر پس از اصلاح قیمت بنزین، گفت: اعتراض و نقد عملکرد مسوولان حق مردم است و در قانون به آن اشاره شده اما اغتشاش و ناامنی و آسیب زدن به اموال عمومی و ایجاد رعب و وحشت برای خانواده ها ناپسند و شرم آور است.

ماموستا بیضاوی: مردم هوشیار باشند

امام جمعه اهل سنت ارومیه در خطبه های نماز جمعه این هفته مسلمانان اهل سنت این شهر رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم را وظیفه اصلی مسولین عنوان و از مسولین خواست با نظارت و پیگیریهای مداوم از گرانی کالای اساسی جلوگیری کنند.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی همچنین تاکید کرد با هوشیاری وبیداری امت بصیر ایران اسلامی در صحنه دفاع از امنیت کشور بار دیگر جبهه استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده ایران عزیز متلاشی شد.

مولوی کریم زایی: مردم مشکلات عدیده ای دارند،اما مسیر پیگیری آشوب به اموال عمومی نیست.

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهل سنت ایرانشهر تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین نباید بهانه‌ای برای سلب آسایش و آرامش مردم شود.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر افزود: مردم آگاه و بصیر ما اگر اعتراضی هم دارند بصورت مسالمت آمیز پیگیر مطالبات خود می‌شوند و کسانی که اقدام به تخریب، قتل و آتش زدن اموال عمومی کردند ارازل و اوباش هستند که از خارج کشور خط می‌گیرند.

ماموستا نوری:نباید بین نظام و ملت فاصله انداخته شود

امام جمعه اهل سنت قروه در مصاحبه به خبرنگار ما تاکید کرد مطالبه گری و اعتراض مسالمت امیز حق مسلم و قانونی جامعه است .اما در این زمینه باید دقت کرد برخی افراد از فضای ایجاد شده سوء استفاده نکنند.

ماموستا نوری اظهار کرد: از نظر شرعی و قانونی امنیت و نظم اجتماعی جزء اولویت های اساسی هر جامعه ای است و هرجا ناامنی ایجاد شود ،دود آن به چشم مردم خواهد رفت
وی تصریح کرد: نظام، دولت و مردم کشور ایران از هم جدا نیستند، لذا نباید اجازه دهیم بین دولت و مردم شکاف ایجاد شود.
وی اذعان کرد: اعتراض حق مشروع هر انسانی است اما مطالبه با اغتشاش و ایجاد ناامنی فرق می کند. در جوامع و نظام های حقوقی مختلف افرادی که دست به اغتشاش می زنند مجرم هستند و مجازات می شوند.

ماموستا غفوری: حق طلبی مورد تایید،اما اغتشاش مردود است

ماموستا عبدالله غفوری امام جمعه شهر روانسر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگرحق طلبی به اغتشاش کشیده شود و اموال مردم تخریب شود مورد تایید هیچ کس نیست.

او گفت : در دین مبین اسلام برای هر شخص حد و حدودی مشخص شده است و ایجاد بی نظمی و ناامنی محکوم به مجازات و غیرقابل بخشش است.

این عالم اهل سنت اظهار داشت: مردم از لحاظ معیشتی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و افزایش قیمت بنزین نیز موجب سواستفاده افراد سودجو برای افزایش قیمت کالا‌های دیگر می‌شود که مسوولان باید در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

امام جمعه روانسر گفت: راه اسلام راه حق و صراط مستقیم است و تظاهرات و حق طلبی در این مورد مورد تایید همگان است، ولی اگر این حق طلبی به اغتشاش و تخریب اموال مردم و ضربه زدن به جامعه باشد مورد تایید هیچ کسی نیست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن