گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

امنیت پایدار مناطق مرزی و راهکارهای تقویت آن

مردم سیستان و بلوچستان خواهان ناامنی منطقه نیستند

آوای سنت : به دعوت دکتر ملک فاضلی نماینده حوزه انتخابیه سراوان، سیب سوران و مهرستان چند تن از نمایندگان مجلس متشکل از کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی ، اجتماعی و عمران جهت بازدید از سراوان و منطقه ” شمسر و بم پشت ” حضور پیدا کرده اند تا طی چندین ساعت بازدید میدانی به بررسی ابعاد مختلف حادثه تیراندازی بپردازند.

بنا براین گزارش شب گذشته دکتر ملک فاضلی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برخی از ناآرامی های اخیر واقع شده در منطقه مرزی سراوان، راهکارهای ایجاد امنیت پایدار و فراهم ساختن بسترهای اشتغال را مهمترین موضوع گفتگوی نمایندگان با مسئولین و مردم محلی در سفر کاری خواند و گفت: برقراری و پایداری امنیت در سراوان و مرزهای جنوب شرقی کشور خواست همه ساکنین اعم از مسئول و غیره می باشد و تا زمانی که نتوانیم در این زمینه به یک راهکار و جمع بندی مناسب برسیم، نمی توانیم از داشتن امنیت پایدار صحبت کنیم.

وی در این باره افزود: نمایندگان مجلس و مسئولین حوزه های مختلف انتخاب و انتصاب می شوند تا در خدمت مردم باشند و وظیفه ما است که یکبار و برای همیشه بهترین راهکار را جهت برقراری امنیت پایدار در مرزهای جنوب شرقی کشور عملیاتی کنیم. لذا آنچه را که در هفته گذشته اتفاق افتاد، توسط کمیته حقیقت یاب بررسی شده و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد گردید.

ملک فاضلی با بیان اینکه طی روز دوشنبه یازدهم اسفندماه جاری به همراه تنی چند از نمایندگان و مسئولین محلی از مسیر هوایی و زمینی از منطقه بازدید بعمل آورده است، ادامه داد: ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه بسیار خوبی در نواحی مرزی وجود دارند که با برقراری امنیت و ساماندهی نیروهای کار می توان به آنها دست یافت. نیاز واقعی مردم بیش از بحث اشتغال، امنیت، آسایش و آرامش است و نمایندگان مجلس تمام تلاش خودشان را در این زمینه ها بکار خواهند بست.

مولوی عبدالرشید درازهی مدرس حوزه علمیه و از ساکنین بخش”بم پشت “سراوان نیز در یان زمینه در گفتگو با خبرنگار آوای سنت، با اشاره به برقراری شرایط پایدار در منطقه مرزی، تعامل بین مردم و مسئولین را مناسب ترین شیوه برای ایجاد امنیت پایدار و دائمی در منطقه دانست و اظهار داشت: تا مادامی که مردم و مسئولین شرایط یکدیگر را به معنای واقعی درک نکنند، مشکلات باقی خواهند ماند. در منطقه ” شمسر و بم پشت “علاوه بر پاسگاه مرزی تعدادی ایستگاه های ایست و بازرسی وجود دارند که اهالی بخش ها و روستاهای تابع برای  تردد و عبور و مرو می بایست از معابر این ایستگاهها عبور کنند. از سوی دیگر ساعت کاری ایست و بازرسی ها محدود به وقت ادارای است و ساکنین در ساعات دیگر و به ویژه مواقع ضروری نمی توانند به کارهایشان برسند.

این عالم اهل سنت هدف از برقراری ایستگاههای ایست و بازرسی را خدمت به مردم در راستای برقراری امنیت برای ساکنین توصیف کرد و عنوان نمود: برخی قوانین دست و پا گیر هستند و نیاز به اصلاح شدن دارند. با توجه به حساس بودن نقطه مرزی حضور نیروهای نظامی امری لازم و ضروری به حساب می آید، لیکن حل و فصل مشکلات ریز و درشت ساکنین نیز می بایست  جزو اولویت های اصلی قرار گیرد.

همزمان مولانا عبدالباری صالحی مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید تایباد امنیت را نه یک موضوع سیاسی، بلکه بسته به شرایط و موقعیت هر منطقه خواند و گفت: نمایندگان مجلس نباید هر مسئله ای را با رویکرد سیاسی مورد بررسی قرار دهند. حادثه تیراندازی در مرز سراوان صرفا به دلیل نبود هماهنگی بین مردم و مسئولین پیش آمده است، اگر از پیشتر برای آنچه که مقام معظم رهبری نیز آن را قاچاق نمی داند، چاره جویی و برنامه ریزی می شد، امروز بحث نبود امنیت در منطقه مطرح نمی گردید.

وی تاکید کرد: لازم است تا با همیاری سران طوائف و مسئولین و تعیین خط مشی عامه پسند که بتواند موجب امنیت جامع و کامل شود، اقدامات مثبتی به مرحله اجرا در آید. بدون شک  نیروهای حراست مرزبانی برای مردم زحمت می کشند، اما به دلیل حجم تردد و گستردگی منطقه، همیشه تشخیص خوب و بد از هم مقدور نخواهد بود. دراین بین وظیفه همگانی است تا با نیروهای مرزبانی که حافظ منافع مردم و کشور هستند، از طریق معتمدین محلی همکاری نموده و دست آشوبگران را از این سرزمین کوتاه کنند.

همزمان کریم بخش تمندانی کارشناس مسائل منطقه ای در خاش با انتقاد از رفتار برخی از رسانه ها در تلاش برای ناامن جلوه دادن موقعیت سراوان و مرزهای جنوب شرقی کشور اذعان کرد: گروهی در داخل و خارج کشور می خواهند  سراوان را ناامن جلوه دهند تا سرمایه گذارها  تمایلی به کار در این منطقه نداشته باشند. نسبت دادن جریان حادثه تیراندازی به مردم محلی و رو در رو قرار دادن آنها با مسئولین  جزو خواست و اهداف کسانی است که از دیر باز نمی خواهند سراوان به رشد و پیشرفت برسد. به عقیده اینجانب مردم محلی که دغدغه تامین معاش دارند به دنبال ناامن کردن منطقه نیستند، اما افرادی از طریق شایعه پراکنی در فضای مجازی و پخش کلیپ های غیر واقعی می کوشند تا اذهان عمومی را فریب دهند.

این فعال اهل سنت افزود: مسئولین باید به این نکته توجه کافی نشان داده و با عوامل دامن زدن به تشویش و اضطراب مقابله به مثل نشان دهند. امروز هر ایرانی که گوشی به دست دارد، بخودی خود یک ابزار رسانه ای است و هر شایعه ای را می توان  ظرف مدت کوتاهی به همه نقاط  ارسال  کرد. سروان امنیت دارد به شرط آنکه عده ای نخواهند آن را ناامن و خطرناک جلوه دهند.

ناهید تیره عیدو زهی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات از خاش هم حادثه تیراندازی مرز بم پشت را بهانه ای برای ورود مسئولین به موضوع  بررسی وضعیت امنیت در سراوان خواند و خاطر نشان ساخت: بررسی شرایط فعلی مناطق مختلف مرزهای جنوب شرقی کشور می بایست مدت ها پیش انجام می شد، اما این ضرورت به دلایل متعدد به تاخیر افتاده است.

وی تصریح کرد :مردم بلوچستان خواهان ایجاد ناامنی در هیچ یا از نقاط این استان نیستند و با این حال حرف هایشان کمتر شنیده شده است. آنها به هیچ وجه نمی خواهند در جایی که متعلق به آن هستند، ناامنی ایجاد کنند، چرا که در این صورت خانواده ها و فرزندان شان در معرض آسیب و خطر خواهند بود.

امکاناتی فراهم شده و تمهیداتی باید اندیشیده شوند تا دغدغه معیشت به عنوان عامل مهم استرس و تنش از جامعه برچیده شود. خانواده های زیادی هستند که در خانه طفل خردسال دارند. معیشت آنها دغدغه امروز سرپرستان خانوارها در نقاط محروم بلوچستان است و انشاء الله اگر اراده ای برای برطرف کردن مشکلات باشد، همین مردم خودشان حافظ و نگهبان نقاط مرزی خواهند بود. امری که تنها با حضور یک نیروی  نظامی در حد ایده آل ممکن نمی شود و مشارکت عمومی را می طلبد. امید به این که بازدید نمایندگان مجلس از نقاط مرزی دستاورد مفیدی برای مردم و مسئولین  به همراه داشته باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن